شهید مفتح؛ عالمی که شیفته امام(ره) بود

بسیاری از ما در حین گذر از خیابان‌ها با نام برخی از علما مواجه شده‌ایم، اما از زندگی آن‌ها اطلاع چندانی نداریم و بر همین اساس در این گزارش مروری بر زندگی آیت‌الله محمد مفتح خواهیم داشت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، همواره در طول تاریخ و فراز و نشیب‌های آن، مردم جامعه برای پیشبرد مسائل و الگوگیری نیازمند حضور پیشتازانی هم‌عصر با خود بودند که این وظیفه و در دوران‌های مختلف به‌دوش علما بوده است.

اگر قصد داشته باشیم صرفاً به دوران معاصر نگاهی گذرا داشته باشیم، شاهدیم که در وقایع مهم تاریخی از انقلاب مشروطه گرفته تا پیروزی انقلاب اسلامی و حتی دوران دفاع مقدس، این علما بوده‌اند که در رشد و پیشرفت جامعه نقش ایفا کرده‌اند و نوجوانانی که در دوران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، پای ثابت منبر و مساجد و سخنرانی علما بودند، در دوران دفاع مقدس تبدیل به جوانانی برومند شده و جان خود را در راه این کشور بر کف دست گذاشتند.

شاید بسیاری از ما حداقل در حین گذر از خیابان‌ها و در طول زندگی روزمره با نام برخی از این علما آشنا شده اما از زندگی آن‌ها اطلاع چندانی نداشتیم باشیم و امروز به مناسبت در پیش بودن سالگرد شهادت شهید مفتح قصد داریم آشنایی بیشتر با او داشته باشید:

محمد مفتح در ۲۸ خرداد سال ۱۳۰۷ شمسی در همدان متولد شد؛ وی هم‌زمان با تحصیل به تدریس فلسفه پرداخت و تا سال ۱۳۴۴ دروس خارج اصول و فقه را از درس بروجردی، امام خمینی (ره)، سید محمدرضا گلپایگانی و مرعشی نجفی آموخت و به درجه اجتهاد رسید.

از جمله فعالیت‌های وی می‌توان به تأسیس دبیرستان دین و دانش، برنامه‌ریزی برای اصلاح حوزه، فعالیت‌های سیاسی_مذهبی و برگزاری کلاس در مسجد الجواد و مسجد قبا، نماز چندین هزار نفری عید فطر در سال ۱۳۵۷ در تهران به امامت وی و مواردی از این دست اشاره کرد.

وی به هنگام انقلاب اسلامی ایران از سوی امام خمینی (ره) به عضویت شورای انقلاب در آمد و مدیریت ستاد استقبال از امام (ره) را نیز به عهده گرفت.

او از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و از بنیان‌گذاران جامعه روحانیت مبارز تهران بود و به عنوان دبیر آن انتخاب شده بود.

شهید مفتح؛ عالمی که شیفته امام(ره) بود

همچنین پس از پیروزی انقلاب اسلامی عضو شورای گسترش آموزش عالی کشور و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران شد و سرپرستی دانشکده الهیات دانشگاه تهران را به عهده گرفت.

او برای حفاظت از دستاوردهای انقلاب با همکاری آیت‌الله مهدوی کنی و شهیدان بهشتی و مطهری طرح کمیته انقلاب اسلامی را ارائه کرد و خود مسئولیت کمیته منطقه چهار تهران را عهده‌دار شد.

سرانجام گروهک فرقان در راستای ترور مخالفین فکری علی شریعتی کسانی چون مرتضی مطهری، حاج مهدی عراقی، قاسم اسلامی و محمد مفتح را ترور کرد.

از این رو مفتح در ۲۷ آذر ۱۳۵۸، ساعت ۹ صبح در دانشکده الهیات به دست سه نفر از اعضای گروهک فرقان ترور شده و در یکی از حجره‌های حرم حضرت معصومه (س) دفن شد

شهید مفتح؛ عالمی که شیفته امام(ره) بود

رهبر انقلاب در خصوص شخصیت شهید مفتح این‌طور بیان می‌کنند:

«مرحوم شهید مفتح علاوه بر اینکه یک روحانی برجسته و فداکار و روشنفکر و آشنای به نیاز زمان بود، خصوصیتی داشت که در تعداد معدودی از فضلای آن زمان این خصوصیت دیده می‌شد. آن، قدرت ارتباط‌گیری با نسل جوان و دانشجویان و کسانی بود که مایل بودند پیام دین را با زبان روز از یک روحانی و یک عالم به دین بشنوند. لذا هم در دوران قبل از انقلاب و هم بعد از پیروزی انقلاب، میدان کار این مرد روحانی بزرگوار، غالباً منطقه جوانان -بخصوص دانشجویان- بود؛ هم در مساجدی که ایشان حضور پیدا می‌کرد و هم در سخنرانی‌هایی که در محیط کار… خود داشت.

تصادفی هم نیست که روز اتحاد دانشجو و روحانی، یا حوزه و دانشگاه، روز شهادت ایشان قرار داده شد؛ چون انصافاً حلقه وصلی بود که متناسب با چنین خصوصیتی می‌نمود.

خدای متعال پاداش این شهید عزیز را داد و آن، شهادت بود. شهادت پاداش بزرگ و اجر عظیمی است و خدای متعال بندگان صالح خود از جمله این بنده صالح را از این اجر محروم نکرد. امیدواریم که درجاتش روز به روز عالی باشد».

کد خبر 712102

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.