لایحه بودجه ۱۴۰۳ در راستای تقویت معیشت مردم تنظیم شده است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد با اشاره به نگاه واقع‌بینانه لایحه بودجه ۱۴۰۳ و دوری از سیاست‌های تورم‌زا، گفت: لایحه بودجه ۱۴۰۳ در راستای تقویت معیشت مردم تنظیم شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از یزد و به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد، مجید دهقانی‌زاده در گفت‌وگو با جمعی از خبرنگاران با بیان اینکه بودجه سال آینده، انقباضی‌تر از سال‌های گذشته است اظهار کرد: جهت‌گیری دولت در سال نخست رشد اقتصادی هشت درصد بوده است.

وی با اشاره به اجرای برنامه هفتم توسط دولت افزود: دولت در نظر دارد با پرهیز از استقراض از بانک‌ها و انتشار گسترده اوراق، رشد نقدینگی را در جامعه کاهش دهد تا منجر به مهار تورم شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد با اشاره به نگاه واقع‌بینانه لایحه بودجه ۱۴۰۳ و دوری از سیاست‌های تورم‌زا، تنظیم آن را در راستای تقویت معیشت مردم دانست و ادامه داد: دولت در این لایحه در راستای حمایت از معیشت و بهبود سطح رفاه مردم با انواع روش‌های غیر تورمی، برنامه‌ها و اقدامات مؤثری را پیش‌بینی کرده است.

دهقانی‌زاده با تاکید بر اینکه دولت مردمی سیزدهم مخالف فشار مالیاتی بر تمام مردم و تولیدکنندگان و صاحبان کسب و کارهای شفاف است، افزود: افزایش حدود ۵۰ درصدی درآمدهای مالیاتی در بودجه ۱۴۰۳ از برنامه‌های دولت در راستای مبارزه با فرار مالیاتی و شناسایی مالیات‌دهنده‌های جدید است.

وی اظهار کرد: این امر مهم ضمن کنترل کسری تراز عملیاتی بودجه موجب می‌شود تا دولت بخش بیشتری از درآمد ناشی از صادرات نفت و فروش اوراق را به طرح‌های عمرانی اختصاص دهد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد در ادامه سخنان خود و در تشریح مهم‌ترین ویژگی‌ها و رویکردهای لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، با اشاره به توجه ویژه دولت به بازسازی، نوسازی و تجهیز مدارس و دانشگاه‌ها و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل و طرح‌های آب‌رسانی در لایحه بودجه ۱۴۰۳، گفت: در این لایحه از سازوکار اوراق درون سالی جهت مدیریت جریان نقدی و تسریع در پیشبرد طرح‌های عمرانی در ماه‌های ابتدایی سال استفاده شده است.

دهقانی‌زاده از ارتقای عدالت در پرداخت حقوق و مزایای شاغلان و بازنشستگان با بیشتر دیدن ضریب افزایش حقوق بازنشستگان به میزان دو درصد بیشتر از شاغلان در لایحه بودجه ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: دولت در این لایحه تسهیلات تکلیفی قرض‌الحسنه برای اجرای موضوع‌های اجتماعی از جمله قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، قانون حمایت از حقوق معلولان، قانون جهش تولید دانش‌بنیان، قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی سوق داده شده است.

وی در ادامه در تشریح نکات مثبت و امیدآفرین لایحه بودجه ۱۴۰۳، به پیش‌بینی منابع و سازوکار اجرایی لازم برای حمایت از تولید و اشتغال پایدار و رشد تولید ملی، حمایت از مشاغل خرد، خانگی و کارگاه‌های خرد و کوچک با اولویت استقرار در مناطق محروم و روستایی و مطابق ماده ۶ قانون برنامه پنج‌ساله هفتم، اشاره کرد و افزود: دولت در این لایحه ۳۱ هزار میلیارد تومان منابع قابل‌برنامه‌ریزی در حوزه اشتغال و رشد اقتصادی اختصاص داده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد، تداوم پرداخت یارانه نقدی، معیشتی و کالابرگ الکترونیک به گروه‌های مشمول و مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی، تداوم پرداخت یارانه دارو، شیر خشک و ملزومات مصرفی پزشکی، تداوم پرداخت یارانه نان و خرید تضمینی گندم در سال ۱۴۰۳، کاهش نرخ مالیات بر ارزش افزوده واردات کالاهای اساسی، دارو و ملزومات مصرفی پزشکی و شیر خشک اطفال به یک درصد را از نکات مثبت و امیدآفرین لایحه بودجه ۱۴۰۳ نام برد.

دهقانی‌زاده از افزایش شفافیت بودجه از طریق ایجاد حساب واحد خزانه نزد بانک مرکزی برای دستگاه‌های اجرایی و حذف حساب‌های فرعی نزد سایر بانک‌ها سخن گفت و ادامه داد: قرار است منابع مولدسازی به‌سوی تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام و تقویت رشد اقتصادی و اصلاح و شفاف‌سازی رابطه مالی دولت و نفت مطابق مفاد قانون برنامه هفتم توسعه هدایت شود.

به گفته وی، پیشنهاد افزایش یک درصد مالیات بر ارزش افزوده و اختصاص منابع آن به تکمیل طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای از دیگر ویژه‌های لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ به شمار می‌آید.

به گزارش ایمنا، بر اساس قانون اصلاح مواد ۱۸۰ و ۱۸۲ آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، لایحه بودجه قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور به صورت دو بخش مجزا به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شود.

در مرحله نخست یا بخش اول لایحه بودجه، احکام بودجه به‌علاوه جداول کلان پیش‌بینی منابع بر مبنای عملکرد واقعی و قابل تحقق سال ۱۴۰۲، تهیه و تلاش شده است از بیش‌برآوردی یا کم‌برآوردی اعداد و ارقام پرهیز شود.

در تهیه جداول کلان بودجه برای اجتناب از کسری متداول، ابتدا منابع قابل حصول با واقع‌نگری، بررسی و سپس مصارف در چارچوب آن تنظیم شده است.

اقلام مهمی مانند منابع مالیاتی، مولدسازی دارایی‌ها، منابع نفتی و حقوق گمرکی، به‌دقت و بر اساس عملکرد واقعی و تحقق‌پذیر بررسی شده‌اند و از این‌رو، لایحه بودجه ۱۴۰۳ واقع‌گرایانه‌ترین بودجه در سال‌های اخیر است.

کد خبر 712069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.