زیر سایه مشارکت‌های مردمی شهر خوب ساختنی است

مدیران شهری و اساتید حوزه های مالی و اقتصادی در دومین روز از همایش و نمایشگاه نهضت تامین مالی شهر بر مشارکت حداکثر مردم برای ساختن شهری بهتر تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از تهران، در دومین روز از «همایش و نمایشگاه نهضت تأمین مالی شهر» ۱۸ کارگاه آموزشی تخصصی در حوزه تأمین مالی در شهرداری‌ها در مرکز همایش‌های برج میلاد تهران برگزار شد.

به‌گزارش ستاد خبری «همایش و نمایشگاه نهضت تأمین مالی شهر»، چهار کارگاه آموزشی با موضوع «آشنایی مدیران شهرداری با ساختار صندوق‌های سرمایه‌گذاری»، «اوراق اسلامی»، «شناخت کلی صندوق‌های سرمایه گذاری»، «معرفی ابزارهای تأمین مالی» با حضور شهرداران، اعضای شوراهای شهر، مدیران و معاونین اجرایی و مالی شهرداری‌ها همچنین کارشناسان حوزه شهری، اقتصادی، امور مالی و پولی و بانکی در سالن‌های مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد برگزار شد.

کارگاه آموزشی «آشنایی مدیران شهرداری با ساختار صندوق‌های سرمایه‌گذاری» در دومین روز از برگزاری «همایش و نمایشگاه نهضت تأمین مالی شهر» برگزار شد.

مخاطب هدف ما آحاد جامعه هستند

رحیم زارعی کارشناس مسئول مرکز نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس و اوراق بهادار در کارگاه «آشنایی مدیران شهرداری با ساختار صندوق‌های سرمایه‌گذاری» ضمن تشریح اهداف برگزاری این کارگاه اظهار کرد: در مجموع هدف برگزاری این دوره آشنایی مدیران شهرداری‌های کل کشور در خصوص صندوق‌های سرمایه‌گذاری و نحوه مشارکت افراد مختلف در صندوق‌های سرمایه‌گذاری است. اینکه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم چه آیتمی است و چه مزایایی دارد از جمله اهدافی است که ما در این جلسات دنبال می‌کنیم.

وی آشنایی مدیران مختلف شهرداری با این حوزه را از جمله اهداف دانست و افزود: اینکه اگر شهرداری به تأمین مالی برای انجام پروژه‌های خود نیاز دارد، از کدام ساختار صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌تواند استفاده کند در این جلسات ارائه شد همچنین بررسی مزایا و معایب و ارائه راهکار برای بهتر اجرایی ساختن پروژه‌ها مخصوصاً با مشارکت عموم مردم جامعه از دیگر مباحث مطرح شده بود.

کارشناس مسئول مرکز نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص مباحث و سرفصل‌های مطرح شده در این کارگاه‌ها گفت: باید بگویم که ما در خصوص انواع ساختار صندوق‌های سرمایه‌گذاری، اینکه از چه اجزایی تشکیل شده، نحوه کارکرد این صندوق‌ها، چه کسانی واجد شرایط شرکت یا سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها هستند، ساختار صندوق‌ها تا چه اندازه می‌تواند بزرگ شود و رشد کند، صندوق‌های موجود در بازار چه میزان دارایی تحت مدیریت دارند، تعداد صندوق‌های موجود در بازار، مقایسه وضعیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری با بازارهای جهانی که مثلاً کشورهای دیگر در این حوزه تا چه میزان در مورد صندوق‌ها کار کرده‌اند، ما از چه سالی در این صندوق‌ها شروع به کار کردیم، وضعیت فعلی ما چیست و چشم‌انداز آتی صندوق‌های سرمایه‌گذاری چه چیزی می‌تواند باشد از مواردی بود که در این جلسه در خصوص آن صحبت کردیم.

زارعی با بیان اینکه به صورت کلی مخاطب هدف ما آحاد جامعه هستند، افزود: افرادی که به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار سهام و بورس تمایل دارند، به دنبال تأمین مالی از طریق بازار سرمایه هستند. البته این موضوعات می‌تواند مورد استفاده شخصی مدیران شهرداری هم باشد. ما در این جلسه توضیح دادیم که این سرمایه‌گذاری چه مزایایی دارد و چه فعالیت‌هایی می‌توانند در این حوزه داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: به طور خلاصه اگر بخواهم به موضوعات مطرح شده در این کارگاه اشاره کنم باید بگویم که سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در صندوق می‌تواند برای آحاد جامعه که اطلاعات کافی و لازم را ندارند، خیلی مفیدتر از این باشد که خودشان اقدام به سرمایه‌گذاری مستقیم کنند. دوماً صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌تواند یک تأمین مالی کاملاً پایدار با ریسک حداقلی باشد.

بازار سرمایه نیازمند تمهیدات ویژه برای شهرداری‌هاست

در کارگاه تخصصی که با موضوع اوراق اسلامی برگزار شد، سیدامیرحسین اعتصامی مدیر توسعه بورس انرژی ایران اظهار داشت: اوراق بهادار اسلامی در وضعیت اقتصادی فعلی کشور و نظام اقتصادی حاکم بر بازار پول می‌تواند یکی از مهمترین ابزارها و جایگزین‌های تأمین مالی شهرداری‌ها باشد. شهرداری‌ها می‌توانند از سایر اوراق مالی استفاده کنند مانند اوراق مرابحه، اجاره، وکالت و منفعت که پیش نیاز آن آشنایی بیشتر مدیران شهری در استفاده از این ابزارها است که جایگزینی برای تأمین مالی از طریق بازار پول است و نظام تأمین مالی شهرداری را متنوع می‌کند.

وی ادامه داد: تا کنون شهرداری‌ها به شکل محدود از اوراق مشارکت به عنوان یک ابزار تأمین مالی استفاده کردند و هر چه بیشتر با این سیستم مالی آشنا شوند، بیشتر مورد بهره‌برداری قرار می‌می‌دهند. ارتباط بین بدنه بازار سرمایه و شهرداری‌ها نیازمند الزاماتی است وی قوانین و مقررات بالادستی نیز می‌تواند استفاده شهرداری‌ها را از ابزارهای بازار سرمایه تسهیل کند.

مدیر توسعه بورس انرژی ایران با اشاره به تمهیدات مورد نیاز قانونی شهرداری‌ها در استفاده از ابزارهای متنوع مالی بیان کرد: با تسهیلگری مسیر شهرداری‌ها می‌توان شاهد استفاده آن‌ها از ابزارهای بازار سرمایه شامل اوراق و صندوق‌ها در نظام تأمین مالی بود.

اعتصامی در مورد چالش‌های استفاده از ابزار مالی شهرداری‌ها گفت: شهرداری‌ها در استفاده از ابزارهای بازار سرمایه، الزامات و محدودیت‌هایی دارند مانند عوائد حاصل از پروژه‌ها که برخی از پروژه‌های شهری الزاماً سودآور نیستند و یا سودآوری آنها متناسب با بازپرداختی‌های اوراق نیست. موضوع تضامینی که شهرداری‌ها باید در انتشار اوراق داشته باشند در بسیاری مواقع تأمین تضامین کافی برای آن‌ها مقدور نیست اینها از موانع و چالش‌های شهرداری‌ها در نظام تأمین مالی است.

وی همچنین با یادآوری عدم تطابق عوائد پروژه در جهت بازپرداخت اوراق پروژه افزود: برخی از پروژه‌های شهرداری‌ها عام المنفعه است و برای شهرداری درآمدی ندارد اما تأمین مالی در پروژه‌های شهری از طریق بازار سرمایه بر اساس اولویت انجام می‌شود نیازمند تمهیدات جدی در استفاده از اوراق برای تأمین مالی شهرداری‌ها هستیم.

مدیر توسعه بورس انرژی ایران در خصوص تعامل بین شهرداری‌ها و نظام بازار سرمایه به ویژه سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: اگر بخواهیم این تعامل جدی باشد، باید یک متولی جدی داشته باشد که به نظر می‌رسد شهرداری‌ها باید تقاضای ایجاد یک محل برای تبادل دانش در این بخش از نظام تأمین مالی را داشته باشند. این محل می‌تواند یک مجموعه و یا یک دفتر جدید باشد که انتظام امور میان بورس و شهرداری‌ها را برقرار کند.

اعتصامی انتشار سهام شهرداری‌ها در بورس را مهم دانست و خاطرنشان کرد: امروز شاهد انتشار اوراق سهام شهرداری‌ها در سازمان بورس هستیم و این هم یکی از روش‌های تأمین مالی است که شهرداری‌ها می‌توانند با ایجاد شرکت‌های سرمایه‌گذاری در بورس از ابزارهای بازار سهام بهره‌مند شوند و تأمین مالی خود را انجام دهند.

وی تصریح کرد: ایجاد یک نهاد برای آموزش و تعامل بیشتر شهرداری‌ها با بازار سرمایه ضرورت دارد و خلأ آن احساس می‌شود. در سنوات گذشته شاهد ایجاد نهادهای مالی مانند بانک شهر با محوریت شهرداری‌ها بودیم که تا حدودی استفاده شهرداری‌ها از ابزار مالی بازار سرمایه را تقویت کرده و به نظر می‌رسد این امر مکفی نبوده و نیازمند آموزش بیشتر و تعامل بیشتر در حوزه شهرداری‌های سراسر کشور است.

صندوق‌های املاک و مستغلات متحول کننده بازار مسکن

مهدی یاربد رئیس اداره امور نهادهای مالی و خدمات دهنده، در کارگاه آموزشی «شناخت کلی صندوق‌های سرمایه گذاری» نهضت تامین‌مالی شهر بر شناخت کلی صندوق‌های سرمایه گذاری و جایگاه آن در بازار سرمایه تاکید کرد و گفت: امروز در این کارگاه آموزشی، مدیران ارشد و کارمندان شهرداری با صندوق‌های سرمایه گذاری و چگونگی جایگاه آن در بازار سرمایه و مکانیزم اجرای آن آشنا شدند. یکی از اهداف برگزاری این کارگاه این است که شهرداری‌ها با شناختی که از صندوق‌های سرمایه گذاری پیدا می‌کنند بتوانند صندوق‌های سرمایه گذاری مورد نظر خود را برای تأمین مالی خود انتخاب کنند.

وی با بیان اینکه صندوق‌های املاک و مستغلات یکی از ابزارهای متحول کننده در بازار مسکن است، تصریح کرد: صندوق‌های املاک و مستغلات یکی از ابزارهایی است که به راحتی می‌تواند حجم بالایی از سپرده‌های مردم را به خود جذب و از این طریق بازار مسکن را با یک تحول اساسی مواجه کند.

رئیس اداره امور نهادهای مالی و خدمات دهنده افزود: صندوق زمین و ساختمان از قبل وجود داشته است ولی از عمر صندوق املاک و مستغلات یکسال بیشتر نمی‌گذرد.هنوز جایگاه دو صندوق املاک و مستغلات و زمین و ساختمان به خوبی تدوین نشده است و خیلی از شهرداری‌ها به این سمت نیامدند تا از این دو ابزار استفاده کنند، زمانی که در بخش صندوق‌های سرمایه گذاری مشغول به کار بودم تنها نهادی که این قضیه را به طور جد دنبال می‌کرد شهرداری مشهد بود و درخواست دیگری از این همه شهرداری که در کل کشور وجود دارد نداشتیم.

مسیر تأمین مالی شهرداری‌ها بازار پول نیست

مرتضی چشان رئیس اداره نظارت بر انتشار اوراق بهادار بدهی سازمان بورس در کارگاه «معرفی ابزارهای تأمین مالی» با بیان اینکه در این کارگاه میزبان شهرداری‌های استان گرگان سیستان و بلوچستان و کرج بودیم، اظهار کرد: در این کارگاه آموزشی درباره دستورالعمل و راهکارهای تأمین مالی پیش روی شهرداری‌ها از بازار سرمایه بحث و تبادل نظر شد.

وی در کارگاه «معرفی ابزارهای تأمین مالی» در دومین روز از نمایشگاه نهضت تأمین مالی شهر با بیان این مطلب که مسیر تأمین مالی شهرداری‌ها بازار پول نیست، گفت: شهرداری‌ها تصور نکنند مسیر تأمین مالی آنها از محل بازار پول یا بانک مرکزی است.

رئیس اداره نظارت بر انتشار اوراق بهادار بدهی سازمان بورس با بیان این مطلب که اگر قرار است پروژه‌ای تکمیل شود شهرداری‌ها می‌توانند از اوراق مشارکت یا اجاره استفاده کنند، افزود: شهرداری‌ها و شرکت‌ها باید بدانند برای هر هدف مورد نظر خود از چه ابزاری برای تأمین مالی استفاده کنند. در بازار سرمایه برای نیازمندی شرکت‌ها، ابزار مختلفی وجود دارد و با توجه به اینکه اوراق مالی اسلامی است، می‌توان از ابزار اوراق مرابحه استفاده کرد.

چشان در ادامه به ذکر اهداف برگزاری این نشست پرداخت و گفت: با توجه به اینکه تأمین مالی و دریافت تسهیلات بسیاری از ارگان‌ها و شرکت‌ها از طریق بازار پول رخ می‌دهد، شاید متقاضیان تأمین مالی آشنایی کمتری با بازار سرمایه داشته باشند. به همین خاطر من سعی کردم این آشنایی را به آن‌ها بدهم که حتی شرکت‌هایی که در بازار سرمایه پذیرفته شده نیستند، بتوانند از محل بازار بدهی تأمین مالی کنند.

وی افزود: اینکه چه شرکت‌هایی می‌توانند تأمین مالی شوند، شامل شرکت‌های سهامی، حتی سهامی خاص، شرکت‌های تعاونی مؤسسات دولتی، خود شهرداری‌ها که در دستورالعمل قید شده، هستند. شهرداری‌ها تصور نکنند مسیر تأمین مالی آن‌ها از محل بازار پول یا بانک مرکزی است. چون می‌توانند از طریق ابزارهایی هم که داریم تأمین مالی شوند.

رئیس اداره نظارت بر انتشار اوراق بهادار بدهی سازمان بورس خاطرنشان کرد: با کاری که سازمان بورس در چند سال اخیر انجام داد، شرکت‌ها می‌توانند با رتبه اعتباری، رتبه اعتباری اخذ کنند. یعنی بروند رتبه‌بندی شوند و با تکیه بر رتبه خودشان و بدون استفاده از ضامن اوراق منتشر کنند. این موضوع خیلی تسهیلات ایجاد کرده. چون هم هزینه تأمین مالی کاهش پیدا می‌کند هم زمان تأمین مالی خیلی بیشتر کاهش پیدا می‌کند و قاعدتاً انتشار اوراق تسریع می‌شود و این پول می‌تواند به پروژه‌های شرکت تزریق شود.

نخستین همایش و نمایشگاه نهضت تأمین مالی شهر به همت مجمع شهرداران کلان‌شهرها از سه‌شنبه ۲۱ تا جمعه ۲۴ آذرماه در سالن همایش‌های بین‌المللی برج میلاد برگزار می‌شود.

کد خبر 711953

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.