اعزام ۲۸۰ محقق برای رفع مشکلات بخش کشاورزی استان مرکزی

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی گفت: ۲۸۰ محقق به نقاط مختلف استان برای رفع مشکلات بخش کشاورزی اعزام شده است؛ هدف‌گذاری امسال در استان مرکزی این است که تولید بذر افزایش ۲۵ تا ۵۰ درصدی داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی، غلامرضا گودرزی پیش از ظهر امروز _چهارشنبه، بیست‌ودوم آذر_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مهم‌ترین رسالت وزارت جهاد کشاورزی تأمین امنیت غذایی است.

وی افزود: برای حفظ امنیت غذایی مهم‌ترین شاخصه، حفظ ذخایر ژنتیکی است، چراکه نقش مهمی در تأمین امنیت غذایی کشور دارد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی از معرفی شش رقم لوبیای زودس و ایستاده پس از ۱۲ سال فعالیت تحقیقاتی در این مرکز خبر داد و گفت: برخی از ارقام زودس آب کمتری مصرف می‌کنند و برخی از ارقام ایستاده است و می‌توان از مکانیزاسیون برای برداشت این محصول استفاده کرد.

گودرزی افزود: یکی از این ارقام که نقش مهمی در مصرف کدو در این بخش دارد، مقاوم به آفت کنه است؛ در مرکز تحقیقات کشاورزی استان مرکزی در سال گذشته ۱۲ رقم لوبیا معرفی شده است.

وی با بیان اینکه تولید ارقام مقاوم به خشکی در دستور کار این مرکز قرار دارد، گفت: شش رقم انار توسط این مرکز معرفی شده و به زودی ارقام جدیدی معرفی می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی ادامه داد: افزایش تولیدات کشاورزی، حفظ ذخایر ژنتیکی، افزایش بهره‌وری مصرف نهاده‌ها و انتقال دانش فنی و مهارت‌آموزی به بهره‌برداران از مؤلفه‌های امنیت غذایی به شمار می‌رود.

گودرزی اظهار کرد: در استان مرکزی بزرگترین کلکسیون انار با ۸۴۰ ژنوتیپ، ایستگاه تحقیقات گیاهان دارویی با بیش از ۱۰۰ گیاه دارویی، ۴۶ ژنوتیپ گل محمدی و ۱۶۰۰ ژنوتیپ لوبیا وجود دارد.

وی تاکید کرد: لوبیا یک محصول پرآب‌بر است، استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری و سایر اقدامات در راستای کاهش مصرف آب در راستای تولید لوبیا سبب شده مصرف آب برای تولید این گیاه از ۱۸ هزار مترمکعب به ۶ هزار مترمکعب رسیده است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی افزود: پردیس تحقیقات و آموزش لوبیای خمین تنها ایستگاه تحقیقاتی کشور در این حوزه است که معرفی رقم لوبیا را انجام می‌دهد و تاکنون ۱۲ رقم لوبیا معرفی شده و به دست کشاورزی رسیده است.

گودرزی گفت: چند برند محصولات کشاورزی در کشور وجود دارد که لوبیا و انار متعلق به استان مرکزی است.

وی ادامه داد: در مرکز تحقیقات استان سالانه ۸ هزار تن بذر تولید و به کشاورزان تحویل داده می‌شود و هم‌اکنون آخرین ارقام معرفی شده در گندم و جو گندم سیمین و جو متین بوده که سال گذشته معرفی شده‌اند.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی با بیان اینکه سال‌های گذشته هفت رقم گندم و جو معرفی شده است، گفت: رقم معرفی شده گندم مقاوم به کم‌آبی و رقم معرفی شده جو در مقابل سرما مقاوم است و در حوزه گندم دیم نیز گندم باران و واران به تازگی معرفی شده‌اند.

گودرزی تصریح کرد: هدف‌گذاری امسال در استان مرکزی این است که تولید بذر افزایش ۲۵ تا ۵۰ درصدی داشته باشد.

کد خبر 711788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.