تبلور شکل جدید حمل‌ونقل پاک در نصف جهان/ موزه بلدیه سال آینده در اصفهان افتتاح می‌شود

شهردار اصفهان با بیان اینکه گالری‌های کتابخانه مرکزی شهرداری که محل نمایش هنرهای معاصر و مدرن بود، مرمت شده است و به‌زودی وارد چرخه خدمت‌رسانی خواهد شد، گفت: موزه بلدیه در اصفهان اوایل سال آینده در باغ زرشک، محل سابق معاونت فرهنگی شهرداری افتتاح خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی قاسم‌زاده امروز _چهارشنبه بیست‌ودوم آذر_ در برنامه رادیویی «بی‌واسطه با مردم» حضور یافت و پاسخگوی سوالات شهروندان بود.

سوال شهروندان و پاسخ مسئولان

ظرفیت‌های جدیدی برای استفاده شهروندان در قالب حمل‌ونقل پاک همچون اسکوتر پیش‌بینی شده است

شهروند: در حال حاضر می‌بینیم که هیچ توجهی به ایستگاه‌های دوچرخه در سطح شهر نمی‌شود و تمام هزینه گزاف فرهنگ‌سازی، خط‌کشی‌ها، جداکننده‌ها و پارکینگ‌ها به فراموشی سپرده شده است؛ با توجه به وضعیت سلامت شهروندان، مدیران شهری باید به عنوان یک دغدغه به موضوع استفاده از ایستگاه‌های دوچرخه نگاه کنند و درخواست دارم، شهردار اصفهان این موضوع را پیگیری کند تا هرچه سریع‌تر به شرایط قبل برگردیم.

علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان: این نگرانی شهروند درست است، اما وی گمان می‌کرد که ایستگاه‌های دوچرخه در دوره فعلی جمع‌آوری شد، این در حالی است که وقتی من شهردار اصفهان شدم، این ایستگاه‌ها جمع شده بود و علت آن را نمی‌دانم.

در حال حاضر معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری در حال تلاش برای ارائه شکل جدیدی از خدماتی حمل‌ونقل پاک است که بخشی از آن اجرای طرح دوچرخه امانی است؛ البته نه به شکل قبلی که کارت شناسایی باید به امانت نزد ایستگاه می‌ماند، بلکه با استفاده از روش‌های نوین و هوشمند که در حال آماده‌سازی است.

ظرفیت‌های جدیدی برای استفاده شهروندان در قالب حمل‌ونقل پاک همچون اسکوتر پیش‌بینی شده است که در بسیاری از کشورهای دنیا در حال جایگزینی دوچرخه است؛ البته این وسیله نقلیه مانند دوچرخه امکان تحرک را برای فرد فراهم نمی‌کند، اما مزیتی دارد که می‌توان در قالب یک حمل‌ونقل ترکیبی از آن استفاده کرد و شهروندان می‌توانند همچون یک ساک در مترو یا اتوبوس آن را حمل کنند و حدفاصل ایستگاه تا مقصد از آن استفاده کنند.

این ظرفیت جدید پیش‌بینی شده است تا به شهروندان پیشنهاد و تسهیلاتی برای آن در نظر گرفته شود و اصفهانی‌ها بتوانند با هزینه کمتری به این وسیله حمل‌ونقل دست پیدا کنند.

حسین حق‌شناس، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان: در دوره پنجم مدیریت شهری، مدیریت ایستگاه‌های دوچرخه به یک شرکت خصوصی واگذار شده بود؛ این شرکت به دلایلی با مشکل مواجه شد و به مرور ایستگاه‌ها جمع‌آوری شد.

در دوره ششم، از ابتدای سال جاری و پس از پایان قرارداد شهرداری با بخش خصوصی، پس از بررسی شهرهای مختلف ایران و جهان، برنامه‌هایی در نظر گرفته شد که شهروندان توسعه آن را در سطح شهر مشاهده می‌کنند.

نخستین برنامه این بود که در ایستگاه‌های مترو و ایستگاه‌های پرتردد اتوبوس تندرو، نقاطی برای پارک دوچرخه در نظر گرفته شود تا شهروندان بتوانند با دوچرخه به ایستگاه مراجعه و وسیله نقلیه خود را پارک کنند و ادامه مسیر را با حمل‌ونقل عمومی سفر کنند.

این اقدام در ایستگاه متروی کاوه با در نظر گرفتن تمهیدات امنیتی همچون نصب دوربین مداربسته انجام شده است و در سایر ایستگاه‌ها نیز به مرور انجام خواهد شد؛ در آینده نیز قفل‌های هوشمندی تعبیه خواهد شد که شهروند با همان اصفهان‌کارتی که هزینه حمل‌ونقل عمومی را می‌پردازد، می‌تواند دوچرخه خود را نیز قفل کند.

امکان بعدی، استفاده از ایستگاه‌های قبلی برای پارک دوچرخه‌ها است که زیر پل ۲۵ آبان به‌صورت پایلوت برای مسافران سامانه تندرو پیش‌بینی شده است.

امکان استفاده از دوچرخه و اسکوتر اشتراکی نیز مطرح شد که با یک پیمانکار وارد مذاکره شدیم تا به‌صورت نسل ۴ و همان‌گونه که در شهر مشهد اجرا شده است نیز در اصفهان اجرا شود و شهروند با استفاده از یک اپلیکیشن، از مکان این سیستم‌های حمل‌ونقلی مطلع شوند، آن را امانت بگیرند و در نقطه دیگری به امانت بسپارند که تمام این خدمات و امکانات جدید تا پیش از آغاز سال جدید، تکمیل می‌شود و در دسترس شهروندان قرار می‌گیرد.

اقدام دیگری که در این دوره انجام شد، در نظر گرفتن تسهیلات قرض‌الحسنه با همکاری بانک مهر ایران برای خرید اسکوتر معمولی و برقی، دوچرخه برقی و معمولی و موتور برقی است که این تسهیلات بدون داشتن سپرده و امتیاز در نظر گرفته شد.

نقاط بکر بر اساس طراحی شهری برای احداث پارک قابل پیش‌بینی است

شهروند: در خیابان باهنر پارک و فضای سبزی که خانواده و کودکان برای تفریح استفاده کنند، وجود ندارد؛ پس از مراجعه به شهرداری منطقه هشت، پاسخ دادند که سرانه فضای سبزی این نقطه به دلیل وجود عرصه‌های فضای سبز همچون اطراف مادی‌ها تکمیل است؛ امیدواریم شهرداری برای این نقطه تمهیداتی بیندیشد.

قاسم‌زاده، شهردار اصفهان: اگر نقطه‌ای بکر باشد، بر اساس طراحی شهری برای احداث پارک قابل پیش‌بینی است، اما در نقطه‌ای همچون خیابان شهید باهنر که در بافت شکل گرفته‌ای ایجاد شده است، امکان طراحی به شکل نقاطی همچون محله دشتستان واقع در منطقه ۱۰ وجود ندارد.

شاخص شهرداری، سرانه فضای سبز شامل اکولوژیک و تفرجگاهی منطقه است، البته این منطقه پارک بزرگ به شکل باغ فدک ندارد، اما پارک‌های محلی در محلات خانه اصفهان و ملک شهر وجود دارد.

علی باقری، مدیر منطقه هشت شهرداری اصفهان: در این منطقه ۴۶ پارک محلی داریم که جمعیت منطقه موجب شده تأمین کننده استاندارد لازم نباشد، اما آن میزان حداقل را دارد.

چند اقدام در دستورکار منطقه هشت است؛ یک پارک بزرگ به مساحت ۲۳ هزار و ۵۰۰ مترو مربع با نام «باغ گله» در مجاورت خیابان استاد شهریاری جنوبی _که در آینده احداث می‌شود_ و محله شمس‌آباد، یعنی شمال خیابان شهید باهنر احداث خواهد شد که تملک آن انجام شده است و در صورت آماده شدن طرح، عملیات اجرایی آن در سال جاری آغاز خواهد شد.

در ادامه خیابان شهید باهنر، یعنی خیابان آیت‌الله صادقی نیز یک پارک با مساحت حدود ۹ هزار متر مربع احداث و در حال بهره‌برداری است.

با راه‌اندازی بوستان باغ گله سرانه‌های مورد نیاز محدوده خیابان شهید باهنر نیز تأمین شود؛ یکی از اقداماتی که در آینده در منطقه هشت انجام خواهد شد که تملک آن آغاز شده است، احداث یک پارک شهری در محله پرتمان به مساحت ۲۷ هکتار است.

امسال عملیات اجرایی باغ گله آغاز می‌شود و سال آینده نیز به بهره‌برداری خواهد رسید؛ موضوع نگهداری پارک‌های شهری نیز مد نظر است بنابراین باید بتوانیم آب آن را تأمین کنیم که در آینده نزدیک حدود ۱۵۰ میلیارد تومان پروژه در حوزه خدمات شهری و تأمین آب فضای سبز افتتاح خواهیم کرد تا بتوان سرانه فضای سبز را نگهداریم و آن را توسعه دهیم.

گالری‌های کتابخانه مرکزی شهرداری به چرخه خدمت‌رسانی وارد می‌شود

شهروند: از سال ۷۰ با موزه هنرهای معاصر اصفهان در ارتباط بودم، اما چرا مرمت این بنا به‌رغم مصوب شدن بودجه اینقدر طولانی شده است؟ هر ساله حدود ۵۰۰ دانشجوی هنرهای تجسمی فارغ‌التحصیل می‌شوند که به‌غیر از چند گالری خصوصی، هیچ راه دیگری برای اینکه بتوانند آن‌جا جمع شوند و با هنرمندان سایر شهرها و کشورها ارتباط برقرار کنند، وجود ندارند.

در گذشته فرهنگسراهای شهرداری نیز برای حضور هنرمندان تجسمی در نظر گرفته می‌شد که در حال حاضر نیز این موضوع وجود ندارد و هیچ جایگزینی برای آن‌ها وجود ندارد؛ سوال این است که چه جایگزینی برای موزه هنرهای معاصر در نظر گرفته شده است؟

قاسم‌زاده، شهردار اصفهان: مردم اصفهان هنرمند، هنرشناس و هنردوست هستند؛ موزه هنرهای معاصر در حال مرمت است و من هم به‌صورت مرتب در حال پیگیری هستم.

مرمت قابل پیش‌بینی نیست و باید در مراحل انجام کار به آن پی‌برد؛ در واقع نمی‌توان گفت کار یک ماهه تمام می‌شود، زیرا مرمت کار حساس و ظریفی بوده و ممکن است در زمان انجام آن با پدیده‌هایی روبه‌رو شویم.

گالری‌های کتابخانه مرکزی شهرداری که محل نمایش هنرهای معاصر و مدرن بود، مرمت شده است و به‌زودی وارد چرخه خدمت‌رسانی خواهد شد؛ اوایل سال آینده موزه بلدیه در اصفهان در باغ زرشک، محل سابق معاونت فرهنگی شهرداری افتتاح خواهد شد.

کارهای اساسی کارخانه ریسباف نیز انجام شده است و تحویل آن به سازمان میراث فرهنگی در هیئت دولت مصوب شد؛ شهرداری اصفهان نیز از قبل اعلام آمادگی کرده است که در صورت لزوم برای مرمت ورود پیدا کند و به‌عنوان یک موزه بزرگ حتی، ملی آن را وارد فرهنگ شهر کنیم.

محمدعلی ایزدخواستی، مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان: موزه هنرهای معاصر در سال‌های گذشته، طبق برآوردهای همکاران سابق و بر اساس سونداژهایی که اجرا شده بود، به پایداری سقف دست پیدا کردند.

پس از آغاز مرمت در دو جبهه شمالی و غربی با مشکلات سازه‌ای سقف مواجه بودیم که در برآورد اولیه، نقاط سونداژ شده این مشکل نمایان نبود و از این لحاظ مجبور شدیم کل سقف‌های این دو جبهه را باز کنیم که موریانه تیرهای اصلی سقف را از بین برده است و باید تیرهای شش متری تعویض شود.

با توجه به اینکه این بخش از سقف باید با مصالح عین‌به‌عین و نعل‌به‌نعل اجرا می‌شد، جبهه کاری جدیدی ایجاد شد؛ همچنین در قسمت غربی با فرار پی مواجه بودیم که در برآورد اولیه مورد محاسبه قرار نگرفته بود، بنابراین نیازمند پی‌بندی و اصلاح ناکش‌ها بود که در زمان اجرا تحمیل شد.

با توجه به اینکه موزه هنرهای معاصر یک بنای ارزشمند است و تمام این موارد باید با حساسیت دنبال شود، زمان مرمت افزایش یافت؛ تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم که برای نوروز ۱۴۰۳ این بنا وارد چرخه فرهنگی شهر شود.

حرفه‌ای‌ترین آتلیه اصفهان که در زمینه سازه‌های سنتی در حال فعالیت است، در اختیار سازمان نوسازی و بهسازی است و موضوع مرمت موزه هنرهای معاصر با دقت نظر در حال پیگیری است.

در جانمایی و استانداردسازی پمپ بنزین خیابان همدانیان پیمانکار و مجری دقت‌‎نظر کافی را داشته‌اند

شهروند: در طبقه زیرین ساختمان فدک در خیابان همدانیان، یک پمپ بنزین با یک منبع سه هزار لیتری سوخت وجود دارد که با یک جرقه امکان دارد حادثه‌ای همچون پلاسکو و مترو رخ دهد؛ مکاتباتی با استانداری و شهرداری انجام شده است، اما پاسخی دریافت نکردیم.

قاسم‌زاده شهردار اصفهان: منظور این شهروند، پمپ بنزین‌های خطی است که یکی از آن‌ها در خیابان همدانیان قرار دارد.

احداث این پمپ بنزین به زمانی بازمی‌گردد که من در حوزه فرهنگی فعالیت می‌کردم و به‌خاطر دارم که در جانمایی و استانداردسازی آن پیمانکار و مجری دقت‌‎نظر کافی را داشتند.

آتشپاد دوم ابراهیم مطلبی، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان: در موضوع طراحی پمپ بنزین‌ها، تمام استانداردهای موجود شامل استاندارد NFPA شماره ۳۰ به‌طور قطع رعایت شده است؛ برای اینکه شهروندان اصفهانی از این موضوع مطلع باشند، از محل پمپ بنزین‌های خطی تا نخستین ساختمان مسکونی باید حداقل ۷.۵ متر فاصله وجود داشته باشد که این رعایت شده است.

جنس مخزن، استفاده از بتن مسلح، استفاده از فولادهای ضدزنگ و سایر موارد در راستای نگهداری موارد سریع‌الاشتعال باید رعایت شود که مورد توجه بوده است؛ جای نگرانی وجود ندارد و تجهیزات اطفای حریف پرتابلی در اختیار این جایگاه‌ها است و سعی شده است تمام موارد ایمنی رعایت شود.

با توجه به اینکه پمپ بنزین‌ها برای سازمان آتش‌نشانی به‌عنوان نقاط پرخطر محسوب می‌شود، سازمان محیط زیست، شرکت پخش فرآورده‌های نفتی و شهرداری اصفهان باید استانداردها را رعایت کنند که رعایت استانداردها توسط این سازمان رعایت می‌شود.

کد خبر 711762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.