مواد پرتوزا لازمه تامین نیازهای اولیه کشور / پیش بینی تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای

رئیس سازمان انرژی اتمی کشور با بیان اینکه بدون مواد پرتوزا چرخه سوخت، اولیه‌ترین نیازهای کشور را نمی توان پاسخ داد، گفت: با زنجیره ارزشی ایجاد شده، تا افق ۱۴۲۰، ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای تولید خواهیم کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمد اسلامی ظهر امروز _ چهارشنبه بیست‌ودوم آذر_ در آئین امضای سند همکاری در زمینه بازسازی و بهسازی تجهیزات لیزری شرکت فولاد مبارکه و مرکز علوم و فنون لیزر ایران، اظهار کرد: پیشرفت برای کسی که نمادهای پیشرفت را با پول خریداری و نصب کند، چقدر پایدار و قابل تکرار است زیرا تجارب تاریخ نشان داده که با تلاش‌های سیاسی این دستاوردها واژگون می‌شود.

وی درگیری کشورهای جهان را بر سر علوم و فنون نوین دارای ارزش فوق‌العاده در زنجیره ارزش دانست و گفت: این علوم دارای ارزش افزوده برای کشورهایی مثل ایران منطقه ورود ممنوع هستند به همین دلیل با اتهامات زیادی از جمله تحریم‌های بیش از ۲۵ ساله صنعت هسته‌ای کشور و غیر ضروری، دارای اهداف نظامی دانستن، پرونده و اتهام‌سازی و استفاده از ظرفیت سازمان‌های بین‌المللی تلاش کردند که این پروژه را متوقف و پیچ و مهره‌های این صنعت را باز کنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشور با تاکید بر اینکه هیچیک از طرفیت‌های شکل گرفته در سازمان خارج از چهارچوب ضوابط بین المللی نبوده است، ادامه داد: هیچ فعالیت و اقدامی خارج از نظارت سازمان انجام نشده با این حال فضاسازی‌هایی درباره اخراج بازرسان مطرح می‌شود اما واقعیت آن است که طبق قوانین و مقررات این بازرسان باید معرفی شوند و ما برای تأیید یا رد آنها اختیار قانونی داریم و این فرایند دائمی و اختیار قانونی برای همه کشورها وجود دارد.

وی با بیان اینکه بازرسی به ایران نیامده است، گفت: این دروغ را انتصاب می‌دهند و جوسازی راه می‌اندازند تا مانع از هسته‌ای ما شوند در حالی که خروجی فرآیندی که سال‌ها در انرژی اتمی از بالادستی تا نقاط پایین دستی طی کرده، زنجیره ارزش اقتصادی را رقم زده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشور زنجیره ارزش آب سنگین در صنایع پایین دستی را قابل توجه دانست و ادامه داد: شرکت‌های الکترونیکی پیشرفته به دنبال مشتقات آب سنگین هستند که هر گرم آن چند ده هزار دلار ارزش دارد، در حوزه میکروالکترونیک نیز اگر این صنعت را نداشته باشیم نمی‌توانیم وارد آن شویم اما این قدرت برای قوام قدرت و پیشرفت کشور عنصر مورد نیاز است و به همین دلیل مورد مخالفت قرار می‌گیرد.

اسلامی محصول هسته‌ای ایران را صدر جدول کیفیت و خلوص دنیا دانست و گفت: ایران با وجود تحریم، فشار، تهدید، تخریب و عملیات تروریستی بخاطر لطف الهی و اعتماد به نفس و خودباوری جامعه یک ظرفیت کاملاً متفاوت و جنگنده برای پیشبرد اهداف ملی ایجاد کرده که در عرصه تولید نیز نقش ایجاد کرده است.

اسلامی ریشه همه دستاوردها را در فناوری مواد پرتوزا عنوان کرد و گفت: اگر قدرت تشخیص و فرآوری مواد پرتوزا و چرخه سوخت نداشته باشیم امکان پاسخگویی به اولیه‌ترین نیازهای کشور را نداریم و کشورهای دیگر نیز آن‌را در اختیار ما قرار نخواهند داد.

وی پایه رادیو داروها را چشمه‌های رادیو اکتیوی اعلام کرد و یادآور شد: کشور ما را از این موضوع محروم کردند که ناکام ماندند و با زنجیره ارزشی ایجاد شده، تا افق ۱۴۲۰ ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای تولید خواهیم کرد.

وی با اشاره به تولید ۶۲ مگاوات برق پایدار در یک نیروگاه هزار مگاواتی گفت: نیروگاه حرارتی، خورشیدی و بادی درصدی بازدهی دارند در حالی که بازدهی همیشگی نیروگاه هسته‌ای ۱۰۰ با فرکانس ثابت است.

اسلامی چرخه سوخت فناوری هسته‌ای را در حال ورود به مدار بیان کرد و ادامه داد: در این فرایند ۱۰ ساله تاکنون ۸۲ میلیون بشکه سوخت فسیلی به ارزش هفت میلیارد دلار صرفه‌جویی شده است.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی دنیا برای صنعت سبز و رسیدن به کربن صفر گفت: دنیا شتابان به سمت انرژی پاک حرکت می‌کند و تعهد کربن صفر تعهد جهانی است، مشکلات تحریم نیز در این خانواده خیمه می‌زند بنابراین باید به سمت انرژی پاک حرکت کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی اجرای این پروژه را موجب کاهش یک و نیم درجه‌ای دمای زمین دانست و افزود: این تحول قرار است با انرژی اتمی اتفاق بیفتد که در این زمینه ساخت راکتورهای کوچک را شروع کردیم و با گام مثبت در مسائل زیست محیطی پیشنهاد می‌کنم برای ایجاد انرژی پاک با انرژی اتمی در این مسیر حرکت کنید.

وی از تعریف و جانمایی حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ پروژه کوچک مقیاس خبر داد و گفت: به دنبال تأمین از بازار سرمایه هستیم صنعت هسته‌ای در ۱۲ رشته جزو شرکت‌های پربازده دنیا است اما تلاش کردند ایران را محروم کنند.

اسلامی با اشاره به وجود زمینه‌های فراوان برای امضای تفاهم نامه همکاری بین سازمان انرژی اتمی و فولاد مبارکه گفت: مشارکت فولاد برای بقیه صنایع راهگشا خواهد بود، در ابزار دقیق هسته‌ای و لیزر با فولاد همکاری می‌کنیم همچنین در تلاش هستیم که لیزر را با فناوری زیستی و ابزار مشتقات آب سنگین وارد بخش درمان کنیم.

کد خبر 711677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.