۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶
امشب ماه نو رخ می‌دهد

ماه چهارشنبه -بیست‌ودوم آذر- پدیده ماه نو رخ خواهد داد، به طوری که ماه از نزدیکی خورشید عبور خواهد کرد و برای چند روز محو خواهد شد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، ماه چهارشنبه -بیست‌ودوم آذر- از نزدیکی خورشید عبور می‌کند و برای چند روز در تابش خیره‌کننده آن محو می‌شود، حرکت مداری ماه آن را هر چهار هفته یک بار به دور زمین می‌برد و باعث ایجاد فازهای مختلف ماه نو، ربع اول، ماه کامل و ربع آخر می‌شود، سپس هر ۲۹.۵ روز یک بار به ماه نو برمی‌گردد.

این حرکت همچنین به این معنا است که ماه از یک شب به شب دیگر بیش از ۱۲ درجه در آسمان حرکت می‌کند و باعث می‌‎شود یک ساعت دیرتر طلوع و غروب کند؛ در روزهای آینده ماه اواخر بعدازظهر به صورت هلالی در حال افزایش تا کمی پس از غروب خورشید قابل مشاهده خواهد بود.

ماه در حضیض خورشیدی

گردش ماهانه ماه به دور زمین، باعث می‌شود ماه چهارشنبه -بیست‌ودوم آذر- به نزدیک‌ترین فاصله از خورشید (حضیض خورشیدی) در فاصله ۰.۹۸۲۱ واحد نجومی برسد. این اتفاق تقریباً زمانی رخ می‌دهد که مدار ماه آن را بین خورشید و زمین قرار می‌دهد؛ در لحظه حضیض ماه، زمین در فاصله ۰.۹۸۴۵ واحد نجومی از خورشید و ماه در فاصله ۰.۹۸۲۱ واحد نجومی از خورشید قرار خواهد گرفت، فاصله بین زمین و ماه نیز ۰.۰۰۲۵ واحد نجومی (۳۷۲ هزار کیلومتر) خواهد بود.

کد خبر 711582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.