روایتی از بانوی روستایی که تهدیدات را به فرصت تبدیل کرد

خدیجه همتی نخبه سمیرمی یکی از زنان غیور این مرز و بوم است که با افتخارات خود نام ایران را در مجامع بین‌المللی درخشنده‌تر کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، هر فردی در هر کشوری که متولد می‌شود نسبت به آن کشور احساس مسئولیت و عشق دارد. مردم سرزمین کشور عزیزمان ایران نیز وطن خود را بسیار دوست دارند و نسبت به میهن خود علاقه وافری دارند. کشورهای استعمارگر زیادی خواهان زیر سلطه داشتن مردمان این مرز و بوم بودند، اما مردم غیور و فداکار ایران در برابر همه این ستم‌ها و ظلم‌ها استقامت کرده و از جان و مال و خاک خود محافظت کردند.

مردم ایران با اتحاد و همدلی توانستند از ایران در برابر ظلم‌ها محافظت کرده و پرچم این سرزمین را در تمام مجامع علمی و فرهنگی به اهتزار درآورند. مردمانی که از احد عظیم‌زاده یکی از صاحبان کسب‌وکار تا فاطمه مقیمی کارآفرین برتر جهان اسلام از سوی بانک توسعه اسلامی (IDB) در سال ۲۰۱۲ و حال نیز خدیجه همتی، نخبه سمیرمی، از دل کلبه‌های کوچک روستایی آفتاب پر فروغ ایران شدند. مردمانی که به دنبال خوشبختی و قهرمان شدن حاضر بودند زمین و آسمان را به یکدیگر بدوزند.

خدیجه همتی، فارغ‌التحصیل مقطع دکترا با تخصص انرژی‌های تجدیدپذیر از دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف یکی از این مردمان غیور در گفت‌گویی صمیمانه با خبرنگار ایمنا از مسیر و پر پیچ‌وتاب آرزوهایش گفته است که در ادامه آن را می‌خوانید؛

ایمنا: از مسیر پر پیچ و خم آرزوهایتان بگویید. از شرایطی که در آن بزرگ شدید. از کجا شروع کردید؟

همتی: بنده در یک خانواده روستایی که تنها یک مدرسه ابتدایی با یک کلاس واحد پنج پایه‌ای داشت، بزرگ شده‌ام. این شرایط در کنار دشواری‌هایی که داشت، به ما این فرصت را می‌داد که هر روز دروس تمام پایه‌ها را مرور کنیم به نحوی که گاهی معلم دانش آموزان پایه‌های پایین‌تر می‌شدیم. باهم رشد می‌کردیم و انگیزه می‌گرفتیم و همیشه تصویری واضح از درس‌های سال آینده داشتیم. معلم ما یک نفر نبود، یک مدرسه بود، یک تیم بود. من در بازی‌های دوران کودکی ام اکثراً نقش معلم را بازی می‌کردم، چون معلم برایم یک قهرمان بود.

روایتی از بانوی نخبه روستایی که تهدیدات را به فرصت تبدیل کرد

با ورود به دوران راهنمایی، من خانواده را ترک کردم و استقلال را آموختم. باید از عهده کارهایم بر می‌آمدم. رنج و فقر را نردبان کردم و استوار، پله‌ها را بالا رفته و تحصیلاتم را با لطف خدایی که همیشه یاور و همراه همیشگی ام بوده است، ادامه دادم. همواره در طول تمام سال‌های تحصیل، از دبستان گرفته تاکنون به عنوان نفر اول کلاس، مدرسه و دانشگاه و همچنین دانش‌آموز و دانشجوی برتر و نخبه بودم. اکنون بسیار شادمانم که با همان کودک درونم که اشتیاق خدمت به وطن دارد، به بازی‌های دوران کودکیم عینیت داده و مشتاقانه آمدم تا خادم وطنم شوم. آمدم تا بتوانم شوق آموختن ایجاد کنم و برای آینده فرزندان وطنم و برای آبادانی کشورم یک قهرمان باشم.

ایمنا: به عنوان بانوی نخبه سمیرم و استان چه افتخاراتی را برای این سرزمین کسب کرده‌اید؟

همتی: افتخاراتی که تاکنون به یاری خداوند به دست آوردم به شرح زیر است:

۱. رتبه ۱ در میان ورودی‌های دکترا

۲. رتبه ۱ در میان ورودی‌های دانشکده علوم پایه مقطع کارشناسی ارشد

۳. رتبه ۱ در کل دانشکده علوم پایه در مقطع کارشناسی

۴. برگزیده به عنوان محقق برجسته دکتری فیزیک توسط معاونت پژوهشی دانشگاه صنعتی شریف

۵. برگزیده به عنوان محقق جوان برجسته توسط دانشگاه skku کشور کره جنوبی

۶. نامزد عنوان نماینده زنان ایران در تکنولوژی هیدروژن جهان

۷. تقدیر شده به عنوان سخنران برتر در کنفرانس هیدروژن جهان به میزبانی کشور ترکیه

۸. معرفی به عنوان بانوی تأثیرگذار از طرف معاونت امور زنان ریاست جمهوری

۹. نامزد عنوان پایان نامه‌ی برتر دانشگاه تربیت مدرس

۱۰. تقدیر شده به عنوان مقام نخست برای حضور در کارگاه آموزشی انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور روسیه

۱۱. تقدیر شده به عنوان نویسنده مقاله برتر در مجله معتبر و وزین انجمن شیمی آمریکا

۱۲. برگزیده جایزه جذب در دستگاه‌های اجرایی بنیاد ملی نخبگان

۱۳. برگزیده جایزه تحصیلی بنیاد ملی نخبگان سال ۱۳۹۷-۱۳۹۶، ۱۳۹۷-۱۳۹۸، ۱۳۹۸-۱۳۹۹، ۱۳۹۹-۱۴۰۰، ۱۴۰۰-۱۴۰۱ (طرح شهید موسوی، شهید وزوایی، شهید احمدی روشن)

۱۴. کسب حمایت مالی بنیاد ملی علم ایران جهت انجام رساله‌ی دکتری

۱۵. کسب بورسیه وزارت علوم، بنیاد ملی نخبگان و فدراسیون سرآمدان علمی ایران جهت شرکت در دوره فرصت مطالعاتی خارجی

۱۶. نویسنده بیش از ۱۵ مقاله معتبر ISI، علمی و پژوهشی و کنفرانسی بین‌المللی و ملی

لازم به ذکر است اینجانب به مدت هفت ماه در گروه پروفسور هیویانگ لی که از دانشمندان شناخته شده جهانی در زمینه تکنولوژی هیدروژن هستند، در دانشگاه (SKKU) کشور کره جنوبی که سومین دانشگاه برتر کشور کره جنوبی و دارای رنکینگ جهانی ۱۰۱ است حضور داشتم که در نهایت پروفسور لی بنده را به عنوان پژوهشگر جوان برتر به دانشگاه معرفی نمود. همچنین به مدت ۱ ماه در دوره مدرسه تابستانی انرژی‌های تجدیدپذیر و فناوری سلول‌های خورشیدی در دانشگاه الکتروتکنیکال LETI در شهر سنت‌پترزبورگ کشور روسیه حضور داشتم که موفق به کسب مقام نخست از ۱۰۰ شرکت کننده از سرتاسر جهان شدم.

روایتی از بانوی نخبه روستایی که تهدیدات را به فرصت تبدیل کرد

به علاوه در تابستان ۱۴۰۱ نیز در بیست و سومین کنفرانس جهانی هیدروژن که در شهر استانبول کشور ترکیه برگزار شد به عنوان سخنران دو مقاله حضور داشتم و به عنوان سخنران برتر مورد تقدیر قرار گرفتم. همچنین در این کنفرانس که میزبان دانشمندان برتر جهان در زمینه تکنولوژی هیدروژن بود کاندید نماینده زنان ایران در تکنولوژی هیدروژن جهان شدم. اکنون نیز با تسلط کامل بر حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر قهرمانانه ایستادم تا به وطنم را در راستای دستیابی به جامعه کم کربن و هوای پاک به واسطه تولید تکنولوژی هیدروژن از طریق تجزیه آب دریا یاری کنم.

ایمنا: با توجه به اینکه شما یک زن هستید و قطعاً سختی‌های راه برای شما دوچندان بوده از سختی‌های راه بفرمائید. از لحظاتی که به تسلیم شدن فکر کردید. در آن لحاظ چه چیزی یار و مشوق شما برای ادامه مسیر بود؟

همتی: همان‌گونه که اشاره کردم بنده از یک خانواده روستایی هستم که پیوسته پنجه در پنجه فقر داشته‌ام. کارزاری که نمی‌توانستم در آن از پدر پیرم یاری بجویم و ترجیح می‌دادم همواره مادرم را صدا کنم. مادری که برای نجات من از آتش‌ها گذشته و خون دل‌ها خورده است. مادری که در ذهن من مرزی برای مهربانی و حدی برای ایثار نگذاشته است. به لطف مادرم من بارها فقر را شکست دادم و امروز استوار ایستادم که تا مادران وطنم را عاشقانه و خالصانه خدمت کنم. نباید فراموش کنیم که روشنی‌ها بر جهان از کلبه‌های کوچک می‌تابند.

به نظر من اراده هر شخص و همچنین ایمان وی به خالق زیبایی‌ها می‌تواند هر ناممکنی را ممکن کند و نیروی اراده من غالب بر هرگونه شک، ترس و ناامیدی بود. خداوند را با عقلمان قبول کنیم و با تمام قلب باور داشته باشیم. من از فقر و سختی گلایه و شکایتی ندارم چرا که آن را شکست داده و همواره از آن به عنوان نردبان استفاده کردم. اگر این مسیر با شیب فوق‌العاده تند و پر از پستی و بلندی نبود من در جایگاه کنونی نبودم. به‌نظر بنده باید بی توجه بود نسبت به احساسات یاس و ناامیدی که در هر مسیری ممکن است به سراغ بشر بیاید. وقتی خداوند آرزویی در دل ما انداخته قطعه و حتماً توانایی رسیدن به آن را در وجود ما دیده است.

ایمنا: تشویق و حمایت خانواده چه میزان بار سختی‌های مسیر را از دوش شما برمی‌داشت؟

همتی: نقش بنیادی خانواده و به‌ویژه پدر و مادر در مسیر زندگی هر شخصی غیرقابل انکار است. خداوند را هزاران مرتبه شاکرم در خانواده‌ای رشد یافتم که همواره عاشق آب و خاکشان و همواره مشوق فرزندانشان بودند. "دخترم من ایمان دارم که تو پیروز خواهی شد" جمله‌ای بود که پدر آسمانی من، آنکه آفتاب مهرش در آستانه قلبم، همچنان پابرجاست و هرگز غروب نخواهد کرد هنگام بدرقه برای امتحانات و سفرها و مسیرهای پر فراز و نشیب در گوشم زمزمه می‌کرد. گاهی در زندگی به افرادی بر می‌خورید که معنای تازه‌ای می‌بخشند به واژگانی که پیش از آن آموخته بودی. قدردان زحمات پدر و مادری هستم که دغدغه‌هایشان برای آموزش و تربیت فرزندان، مرزهای ایثار را در ذهن من دگرگون کرد.

ایمنا: هدفتان به عنوان جوان ایرانی برای رسیدن به قله موفقیت چیست آیا به مهاجرت فکر می‌کنید؟

همتی: من هم مثل همه انسان‌ها وطنم را دوست دارم، اما من ایران را نه تنها به عنوان وطن بلکه به عنوان یک کشور متفاوت، عاشقانه دوست دارم. با قطعیت میگویم «چو ایران نباشد تن من مباد». محبت ملت شریف و عزیز ایران و خاک غنی این مرزوبوم منحصر به‌فرد است. شاید برخی از جوانان در ذهن خود از خارج، مدینه فاضله‌ای ترسیم کرده باشند، اما به اعتقاد من این‌گونه نیست و من در کشورهای دیگر مدینه فاضله‌ای نیافتم. تحول‌آفرینی در آب و خاک مادری بهترین گزینه برای جوانان دغدغه‌مند و ایده‌پرور کشور است در این راستا وظیفه مسئولان نیز این است که شرایط را برای نخبگان فراهم کنند تا با رشد خود زمینه ارتقای علمی ایران را فراهم کرده و ایرانی آباد را بسازند.

ایمنا: اصلاً شما «زن» را چگونه تعریف می‌کنید؟ با کدام یک از تعاریف رسانه‌ها از زن موافقید؟

همتی: برای پاسخ به این پرسش از سخنان بزرگان وام می‌گیرم، امام خمینی (ره) می‌فرمودند زنان انسان ساز هستند، همان طور که قرآن انسان ساز است. ساختن انسان به دست زن است. زن است که می‌تواند جامعه را صالح کند و موجب رشد یا افول جامعه شود. امام همچنین می‌فرمایند اگر زن انسان ساز از ملت گرفته شود، ملت به شکست و انحطاط دچار می‌شود. اگر زن نفهمد جایگاه و رسالتش چیست، آن جامعه منحط می‌شود. به اعتقاد شهید بهشتی زن در اسلام زنده، سازنده و رزمنده است به شرط آنکه لباس رزم وی لباس عفتش باشد. بنده به عنوان یک زن باور دارم که نه برای فراموش شدن که برای تحول آفرینی و ایفای نقشی عمیق و واقعی آفریده شده‌ام.

روایتی از بانوی نخبه روستایی که تهدیدات را به فرصت تبدیل کرد

ایمنا: به عنوان یک نخبه‌ای که از دل روستا با تمام سختی‌ها و محدودیت‌های آن شکوفه زدید، به نوجوانان و جوانان پرانگیزه مرز بومتان که در روستاهای دور افتاده سراسر این کشور زندگی می‌کنند چه می‌گوئید که انگیزه راهشان باشد؟

همتی: زندگی برای هیچکس آسان نیست، اما باید پشتکار و ایمان به نتیجه داشته باشیم و باور کنیم که هریک برای انجام کاری آفریده شده و دارای استعداد هستیم. اهل مقایسه نباشیم. بنده همیشه معتقد بودم که به همان اندازه‌ای که از خیلی از امکانات محرومم، تلاش‌هایم برکت و ثمر و نتیجه دارد. شیب مسیر زندگی هرکسی متفاوت است. شیب مسیر زندگی برای بنده فوق‌العاده تند بود، اما این تند بودن هیچوقت مرا آزرده نکرد. چون اهل مقایسه نبودم. فقط جهت و مسیر خودم را می‌دیدم.

توصیه دیگرم به نوجوانان و جوانان پرانگیزه در هر نقطه از ایران این است که همواره خیرخواه باشید. از همان ابتدا یاد بگیرید که امکان ندارد کسی چراغی برای خانه کسی روشن کند و خانه خودش تاریک بماند. این خیرخواهی حتی گاهی می‌تواند آموزش دانسته‌هایتان هرچند کم، به دیگران باشد و مهم‌تر از همه چه برای خودتان و چه برای دیگران خلاق امید باشید که امید کشتی نجات آرزوها است.

ایمنا: در مورد معطوف نبودن سرمایه‌ها بر شهرهای بزرگ و حمایت از نخبگان فارغ‌التحصیل شده‌ای چون شما از مسئولان چه انتظاری دارید؟

خداوند را هزاران مرتبه شاکرم که حضرت آقا همواره حامی نخبه‌ها در تمامی عرصه‌ها هستند. اعتقاد و باور ایشان به جامعه نخبگان انگیزه و ایمان و امید را در بنده به عنوان عضو کوچکی از این جامعه دوچندان می‌کند با این وجود دغدغه اشتغال متناسب با دانش و ادامه تحقیقات و پژوهش‌ها در قالب ارتباط با مراکز علمی پیشرفته دنیا از دغدغه‌های اصلی جامعه نخبگان است. همچنین رسیدگی به نیازهای جانبی نخبگان از جمله مسکن باعث می‌شود که تمرکز اصلی این جامعه در راستای ارتقای علمی کشور و همچنین حل مسائل بنیادین کشور باشد.

گفت‌وگو از الهه واعظی خبرنگار ایمنا

کد خبر 711336

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
    4 0
    دمت گرم همشهری با ایمان و عقیده به امید موفقیت روز افزون خدا یارو همراه توست چون فراموشش نکرده ای
    • IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
      2 0
      یک جهان سپاس از لطف و محبت شما🌺🌺🌺