بیش از ۲۱۹ هزار نفر در استان مرکزی بالای ۶۰ سال سن دارند

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی گفت:بیش از ۲۱۹ هزار نفر در استان مرکزی بالای ۶۰ سال سن دارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از مرکزی و به نقل از روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان مرکزی، محمود حسین آبادی در جلسه شورای ساماندهی سالمندان استان مرکزی اظهار کرد: تغییرات اجتماعی و اقتصادی کشور را با پدیده کاهش نرخ باروری و افزایش امید به زندگی که خود پدیده سالمندی را رقم زده، مواجه کرده است.

وی افزود: جهان، بویژه کشورهای توسعه یافته، به صورت روزافزون به سمت سالمندی جمعیت پیش می‌رود وضعیت سالمندی جمعیت در ایران نیز، از این شرایط مستثنی نیست.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی تصریح کرد: میزان سالمندی جمعیت از پنج درصد در سال ۱۳۵۵ به حدود ۷/۱۱ درصد در حال حاضر (حدود ۲/۹ میلیون نفر در سال ۱۴۰۱)، افزایش یافته است.

وی افزود: این وضعیت در سال‌های آینده، رشد سریع‌تری به خود خواهد گرفت و پیش بینی می‌شود این میزان به ۲۰ درصد در سال ۱۴۲۱ و حدود ۳۳ درصد در دهه ۱۴۳۵-۱۴۴۵، (حدود ۳۵ میلیون نفر) برسد که نشان دهنده منحصر به‌فردترین شتاب افزایش جمعیت سالمندی در مقایسه با اغلب کشورهای جهان است.

حسین آبادی، توانمندسازی سالمندان و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی را جزو برنامه‌های اولویت‌دار برشمرد و گفت: آموزش و مهارت‌آموزی فرد و مراقبان سالمندان، ایجاد و توسعه محیط‌های توانمندساز و توسعه مشارکت اجتماعی سالمندان در استان از وظایف مراکز روزانه سالمندان است.

وی اظهار کرد: بررسی برنامه راهبردی سند ملی سالمندان در راستای عملیاتی کردن مصوبات و اشراف به وظایف تخصصی جزو برنامه‌های اولویت‌دار در استان عملیاتی می‌شود وبراین اساس سند ملی سالمندان به عنوان یک چهارچوب و هدایت سیاستگذاری‌ها برنامه‌ها و همینطور تضمین فرآیندهای آینده در امور سالمندان، چند هدف کلی را دنبال می‌کند.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی با بیان اینکه پیری بر سر راه همه انسان‌هاست، گفت: طبق آمارهای موجود ۱۰ درصد جمعیت کشور یعنی حدود ۹ میلیون نفر جمعیت کشور را سالمندان تشکیل داده واستان مرکزی در زمینه جمعیت سالمندان در کشور رتبه سوم را دارد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر مراکز ویزیت رایگان در منزل و مراقبت در منزل با هدف ارائه خدمات به سالمندان تخت‌گرا و ضایعه نخاعی و کسانی که دچار سکته مغزی شده‌اند، فعال است که این اکیپ تخصصی شامل پزشک، مددکار، پرستار و فیزیوتراپ به منزل سالمندان مراجعه و آنان را به طور رایگان درمان می‌کنند که به تعداد ۸۶ سالمند ویزیت در منزل و به تعداد ۵۰ نفر سالمند خدمات مراقبت ارائه می‌دهند.

حسین آبادی، برقراری حق پرستاری به تعداد ۳۶ مورد، پرداخت مستمری، ارائه دفترچه بیمه درمانی، بیمه تکمیل درمان، ارائه وسایل توانبخشی، ارائه خدمات توانبخشی و اعزام به مراکز نگهداری را از بارزترین خدمات به سالمندان عنوان کرد.

وی درباره فعالیت بنیاد فرزانگان در اراک هم گفت: این مرکز با هدف توانمند سازی سالمندان و با ایجاد حلقه ارتباطی بین حوزه سالمندی و در راستای تحقق اهداف سالمندان در اراک مشغول به فعالیت است که پاسخی به نیاز روز افزون و حفظ سلامت و توانمند سازی از طریق مبتنی بر جامعه و مشارکت همگانی و حفظ شأن و منزلت سالمندان است.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی اظهار کرد: در حال حاضر سه بنیاد فرزانگان در شهرستان اراک و دلیجان مشغول به فعالیت است که طبق نظامنامه سالمندان ۱۴۰۲ راه اندازی شش بنیاد فرزانگان در شهرستان‌های اراک، تفرش، آشتیان، خمین، محلات و شازند الزامی است.

کد خبر 711284

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.