احداث دوازده زمین چمن مصنوعی در اراک

رئیس مرکز پژوهش شورای اسلامی کلان‌شهر اراک گفت:‌ یکی از اقدامات مهم بازآفرینی بافت فرسوده، ساخت دوازده زمین چمن مصنوعی در اراک است.

علی چگینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در مرکزی اظهار کرد: یکی از اقدامات مهم بازآفرینی بافت فرسوده، ساخت دوازده زمین چمن مصنوعی در اراک است که از این تعداد، هفت زمین چمن مصنوعی تا کنون ساخته شده و به بهره‌برداری رسیده و سایر زمین‌ها در دست ساخت است.

وی افزود: با توجه به اینکه در کشور ۱۹ میلیون نفر در مناطق بافت‌های فرسوده و ساختمان‌های غیرمقاوم ساکن هستند، باید قبل از اینکه حوادثی شامل بلایای طبیعی رخ دهد، تدبیری اندیشیده شود تا هزینه‌های جبران‌ناپذیر کاهش پیدا کند.

رئیس مرکز پژوهش شورای اسلامی کلان‌شهر اراک خاطرنشان کرد: بازآفرینی یکی از اقدامات مؤثر در احیا، نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده است؛ بنابراین باید شهر را به صورت کلی و واحد در نظر بگیریم و خدمات به صورت یکنواخت در شهر انجام شود.

چگینی اضافه کرد: مجموعه مدیریت شهری اقدامات خوب، شاخص و قابل توجه‌ای را در کنار سایر سازمان‌های ذی‌ربط با هدف ارتقای کیفیت ساخت‌وسازها انجام داده است.

وی با بیان اینکه ابتدا در محلات تلاش کردیم نیازسنجی کنیم و خواسته‌های اهالی را به‌درستی ارزیابی کنیم، تاکید کرد: اقداماتی که می‌توانست کیفیت زندگی، رفع مشکلات و خواسته‌های مردم را محقق کند را در سند چشم‌انداز توسعه برای محلات با هدف بازآفرینی تعریف کردیم.

رئیس مرکز پژوهش شورای اسلامی کلان‌شهر اراک ادامه داد: در سند چشم‌انداز محله‌ها توجه به هویت و ویژگی‌های کالبدی، فیزیکی، اجتماعی و ساختار شهری به صورت بومی‌سازی‌شده تعریف شده است.

چگینی گفت: سند چشم‌انداز توسعه کوی امام علی (ع) در سال ۱۳۹۸ طراحی شده است و سال جاری نیز شورا، شهرداری را مکلف کرده است که سند چشم‌انداز توسعه برای کوی سجادیه، کوی حضرت ولی‌عصر (عج)، قنات ناصری و میقان در شهر اراک تدوین شود.

وی اضافه کرد: پس از تدوین سند چشم‌انداز، برنامه‌ای تفضیلی به نوعی که همه نیازهای آن منطقه را احصا کند، تدوین می‌شود.

رئیس مرکز پژوهش شورای اسلامی کلان‌شهر اراک اظهار کرد: یکی از نکات پراهمیت در طرح بازآفرینی شهر اراک مشکل اسناد مالکیت در برخی از مناطق حاشیه شهر است زیرا سند مالکیت به نام دولت است و ساکنان آنجا نتوانسته‌اند مالکیت خود را احراز کنند.

چگینی با بیان اینکه برای تسهیل دریافت اسناد مالکیت تلاش‌های فراوانی از سوی ستاد بازآفرینی و مدیریت شهری اراک صورت گرفته است، افزود: از زیرساخت‌های اصلی بازآفرینی که شاکله تمام قوانین است، اختصاص بسته‌های تشویقی برای شهروندان است که با سنددار کردن خانه‌های مسکونی می‌توانند از آن استفاده کنند.

وی تصریح کرد: در صدور پروانه‌های ساختمانی مشوق‌های بسیار خوبی برای شهروندان این مناطق در نظر گرفته‌ایم از جمله این مشوق‌ها، تسهیلات و تخفیفات فوق‌العاده جذاب، شامل سند مالکیت یک تا دو طبقه تشویقی مازاد بر ضابطه شهری و استفاده از فضای حیاط به عنوان پارکینگ است؛ این تشویق‌ها برای ساکنان بافت‌های فرسوده، سازندگان و سرمایه‌گذاران فرصت بسیار خوبی را به وجود آورده است تا بتوانند نسبت به بازسازی اقدام کنند.

رئیس مرکز پژوهش شورای اسلامی کلان‌شهر اراک گفت: پنج هزار تن آسفالت در مناطق هدف بازآفرینی شامل کوی امام علی (ع)، کوی سجادیه، کوی حضرت ولی‌عصر (عج) و پله‌گذاری‌هایی که در مناطق صعب‌العبور به منظور تسهیل عبور و مرور ساکنان پخش شده است.

چگینی ادامه داد: اصلاح هندسی میادین و نقاطی که گره ترافیکی دارند، همچنین احداث سراهای محله و فرهنگسراها در حال برنامه‌ریزی است و در این راستا در کوی امام علی (ع) ساختمانی با پنج هزار متر مربع زیربنا در حال ساخت است.

وی اظهار کرد: در زمینه فوریت‌های پزشکی که ساکنان برخی از مناطق شهری دسترسی خوبی به این مراکز نداشتند، تلاش کردیم با همکاری علوم پزشکی و خیران سلامت، قریب به ۱۷ مرکز اورژانس را با در اختیار گذاشتن زمین و همکاری با سازندگان احداث کنیم.

رئیس مرکز پژوهش شورای اسلامی کلان‌شهر اراک گفت: در جلسه ستاد بازآفرینی شهرستان اراک که به ریاست فرماندار انجام شد، بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار در حوزه‌های مختلف درمانی، اجتماعی، فرهنگی، مساجد، ورزشی، فضای سبز، کانون‌های پرورش فکری، آموزش و پرورش در نظر گرفته شده است.

چگینی گفت: مرمت و بازسازی بازار، رفع اشکالات و آسیب‌هایی که بر اثر نزولات جوی در سال‌های گذشته به وجود آمده و موجب ناپایداری قسمت‌هایی دیگر شده بود، در حال انجام است.

وی اضافه کرد: همچنین بهسازی و بازسازی سراها و محله‌های بازار در دستور کار قرار دارد و از مالکان عمده شامل اداره اوقاف و اداره میراث فرهنگی دعوت شده است تا پای کار بیایند.

کد خبر 711197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.