۲۰ درصد آلودگی هوای تهران ناشی از زباله‌سوزی است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به معضلات ناشی از زباله‌سوزی در جنوب تهران، گفت: ۱۵ تا ۲۰ درصد آلودگی هوای تهران به دلیل زباله‌سوزی است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از سازمان محیط زیست علی سلاجقه امروز _دوشنبه بیستم آذر_ در مراسم گرامیداشت روز جهانی خاک که در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در کرج برگزار شد، اظهار کرد: در کشور به بحث خاک به‌رغم اینکه تمام کاربری‌ها و فعالیت‌های انسانی در بستر آن انجام می‌شود، آن طور که باید بها داده نشده است.

وی با بیان اینکه خاک رکن اساسی محیط زیست است، افزود: رویکردهایی که در چنین همایش‌هایی وجود دارد را به فال نیک می‌گیریم و ما هم به عنوان دستگاه نظارتی و حاکمیتی در خدمت شما هستیم.

رئیس سازمان محیط زیست کشور با اشاره به نقش بالقوه دانشگاه در حفظ محیط زیست، گفت: دانشگاه می‌تواند با تهیه اطلس آلودگی خاک کشور به این مهم کمک کند.

وی با بیان اینکه ما با توسعه در خور موافق هستیم و شاخص‌های آن را هم تعریف کرده‌ایم، ادامه داد: در طول این مدت ۲۷۰ نقشه اطلاعاتی در بخش‌های مختلف تهیه و در سامانه جامع محیط زیست کشور بارگذاری شده است که محققان، پژوهشگران و دانشجویان می‌توانند از آن استفاده کنند.

سلاجقه با اشاره به آلودگی آب و خاک کشور به دلیل نبود مدیریت صحیح پسماند ادامه داد: در آلودگی هوای تهران ۱۵ تا ۲۰ درصد سهم زباله‌سوزی‌های جنوب تهران است که در این خصوص شهردار تهران را مکلف به مدیریت صحیح آن کرده‌ایم.

رئیس سازمان محیط زیست کشور با اشاره به پسماند سروان در استان گیلان خاطرنشان کرد: منابع آلاینده و شیرابه‌های این پسماندها در حال از بین بردن تمام منابع آب و خاک این منطقه بود ولی ما به دور از شعار در دولت مردمی وارد میدان شدیم و تاکنون در ساماندهی ۶۰ درصد پسماندهای سراوان موفق بوده‌ایم.

وی در خصوص آسیب‌هایی که به تالاب انزلی وارد شده است، خاطرنشان کرد: صندوق محیط زیست کشور به این موضوع ورود کرده است تا آنجا را نجات دهیم.

سلاجقه با اشاره به سفر اخیر رئیس جمهور به البرز گفت: در این سفر به اشتهارد رفتم و شهرک صنعتی اشتهارد را از نزدیک مشاهده شد، این شهرک صنعتی ۱۲۰۰ واحد صنعتی را در خود جای داده و روزانه ۴ هزار مترمکعب فاضلاب صنعتی به رودخانه شور می‌ریزد و به سمت تالاب مره قم می‌رود، این تالاب با وجود ظرفیت‌های بسیار خوب در حوزه گردشگری آلایندگی عجیبی دارد که بخشی از آن ناشی از همین فاضلاب است.

رئیس سازمان محیط زیست کشور افزود: در همین منطقه و چسبیده به استان البرز ۶۵ کارخانه روغن وجود دارد و همه بدون مجوز هستند که باید این شرایط ساماندهی شود.

وی گفت: در دولت مردمی بخش آبخیزداری اعتبارات خوبی گرفته است که امیدوارم دانشگاه‌ها نیز از آن به خوبی استفاده کنند و آبخیزداری هم از آن استفاده کند تا امنیت غذایی کشور حفظ و کارها انتزاعی نباشد، ضمن اینکه از پایان نامه‌هایی که مرتبط با محیط زیست باشد حمایت می‌کنیم.

کد خبر 711188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.