۱۷۰ هزار هندوانه پاییزی روانه بازار می شود

مدیرکل دفتر امور سبزی‌ و گیاهان جالیزی وزارت جهاد کشاورزی از کشت ۳۲۵ هزار تن هندوانه پاییزه در مزارع خبر داد و گفت: از این میزان نزدیک به ۱۷۰ هزار تن در آذرماه و به مناسبت شب یلدا روانه بازار می شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، حسین اصغری درباره وضعیت تولید هندوانه شب یلدای امسال اظهار کرد: برآوردها نشان می‌دهد که در پاییز سال زراعی جاری در مجموع ۳۲۵ هزار تن هندوانه پاییزه در سطح هشت‌هزار و ۵۶۰ هکتار از اراضی کشت شد که از این میزان نزدیک به ۱۷۰ هزار تن در آذرماه و به مناسبت شب یلدا روانه بازار می‌شود.

وی برآورد تقریبی نیاز مصرف هندوانه در شب یلدا حدود ۱۲۰ هزار تن برشمرد و افزود: بر اساس اطلاعات دریافتی از استان‌ها، قیمت هر کیلوگرم هندوانه تولید پاییزه سر مزارع در روزهای اخیر به‌طور میانگین بین هشت تا ۱۰ هزار تومان است.

مدیرکل دفتر امور سبزی و گیاهان جالیزی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه مناطق تولید کننده هندوانه تولید پاییزه کشور در سال زراعی جاری استان‌های هرمزگان، خوزستان، بوشهر، ایلام و فارس است، گفت: به‌طور عمده استان هرمزگان با برآورد تولید ۱۹۹ هزار تن هندوانه در سطح پنج هزار و ۳۰۰ هکتار و خوزستان با تولید ۹۳ هزار تن در سطح ۲ هزار و ۵۹۵ هکتار است.

وی خاطرنشان‌کرد: کل سطح کشت هندانه در سال زراعی گذشته (۱۴۰۲ - ۱۴۰۱) سه‌هزار و ۱۴ هزارتن در سطح زیرکشت ۷۰ هزار و ۱۰ هکتار بوده است.

اصغری با بیان اینکه میانگین عملکرد تولید هندوانه در سال زراعی گذشته ۴۳ تن در هر هکتار بوده است، تصریح‌کرد: بر اساس نتایج تحقیقات و بررسی‌های مؤسسه تحقیقات خاک و آب، میانگین نیاز آبیاری خالص این محصول در کشور چهار هزار و ۴۹۰ مترمکعب در هکتار و میانگین آب مصرفی با روش‌های آبیاری تحت فشار پنج‌هزار و ۶۱۳ مترمکعب در هکتار برآورد شده است.

وی یادآور شد: بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده، تولید هندوانه در فصل پاییز با کمترین میزان مصرف آب و با بهره‌گیری از آب سبز انجام می‌شود.

کد خبر 711142

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.