همایش علمی «پایداری و کارآمدی خانواده» برگزار می‌شود

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، از برگزاری همایش علمی «پایداری و کارآمدی خانواده مبتنی بر الگوهای اسلامی» خبر داد و محورهای آن را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، حجت‌الاسلام عبدالرسول احمدیان صبح امروز _دوشنبه بیستم آذر_ در نشست خبری فراخوان ملی مقاله و طرح‌های پژوهشی و رونمایی از پوستر همایش علمی «پایداری و کارآمدی خانواده مبتنی بر الگوی اسلامی» ضمن تسلیت به مناسبت ایام شهادت حضرت زهرا (س) اظهار کرد: خانواده ایرانی در طول تاریخ پایدار و کارآمد بوده؛ چراکه این نهاد هسته مرکزی اجتماعات انسانی است و در این راستا تغییر در ساختار و فرهنگ خانواده موجب تغییر فرهنگ عمومی و جامعه می‌شود هرچند خانواده نیز متأثر از اجتماعی، فرهنگ عمومی، اخلاق، قوانین و رسانه‌ها است.

وی اعتقادات فردی، خصوصیات روان‌شناختی و روان‌شناسی افراد را نیز دارای تأثیر مستقیمی بر پایداری خانواده دانست و افزود: یکی از آسیب‌هایی که در توصیه متخصصان به خانواده‌ها برای حل معضلات داریم آن است که به جهت اینکه خانواده متأثر از عوامل مختلفی قرار می‌گیرد، متخصصان علوم مختلف توصیه‌های تخصصی در حوزه علم خود به خانواده‌ها خواهند داشت و از سویی به‌دلیل تفکیک علوم مختلف از یکدیگر شاهد توصیه‌های متفاوت هستیم.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان عنوان کرد: این تعدد باعث ایجاد مشکل می‌شود و بر همین اساس در پژوهشکده الهیات و خانواده، کلان‌برنامه‌ای را با هدف اینکه پایداری خانواده را از جهات مختلف مورد بررسی قرار دهیم و با علوم مختلف به بررسی یک موضوع بپردازیم، مدنظر قرار دادیم تا در نهایت توصیه‌ها جامعی از نگاه علوم‌های مختلف ارائه شود.

احمدیان بیان کرد: در این کلان‌برنامه موضوع را از پنج منظر مورد بررسی قرار دادیم تا مؤلفه‌های تأثیرگذار بر کارآمدی خانواده مورد بررسی قرار گیرد و آنچه که در این میان دارای اهمیت است، توصیه‌های کاربردی و عملیاتی است که قابلیت اجرا و عمل واقعی دارند.

وی با اشاره به برگزاری همایش این کلان برنامه خاطرنشان کرد: همایش علمی پشتیبان کلان برنامه کارآمدی و پایداری خانواده است که در آن از متخصصان، پژوهشگران و تمام صاحب‌نظران علوم مختلف دعوت می‌کنیم تا با ارسال مقالات و یا طرح‌های پژوهشی به تمایل این کلان برنامه که طرح ملی است، کمک کنند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با یادآوری اینکه همایش پایداری و کارآمدی خانواده همایشی دارای گرید ISC و با همکاری ۱۵ نهاد برگزار می‌شود، اظهار کرد: افراد تا پانزدهم اسفند ۱۴٠۲ فرصت دارند چکیده طرح‌ها و مقالات خود را ارسال کنند و پس از داوری، تا سی‌ام اردیبهشت ۱۴٠۳، اصل مقالات یا طرح‌های خود را ارسال کنند، همایش نیز تابستان ۱۴٠۳ در اصفهان برگزار می‌شود.

احمدیان عنوان کرد: همایش دارای شش محور شامل حکمرانی، پایداری و کارآمدی خانواده، فضیلت‌های اخلاقی، پایداری و کارآمدی خانواده، فقه و حقوق پایداری و کارآمدی خانواده، باورها و رفتارهای دینی و پایداری و کارآمدی خانواده، پویایی‌های اجتماعی و فرهنگی و پایداری و کارآمدی خانواده و مشاوره و برنامه‌های غنی‌سازی ازدواج است که هر کدام از این محورها دارای خرده‌محورهایی است.

لزوم تعیین متولی برای نهاد خانواده

در بخشی دیگر از این نشست نیز محمد ثناگویی‌زاده، دبیر علمی همایش پایداری و کارآمدی خانواده مبتنی بر الگوی اسلامی اظهار کرد: خانواده بخش عمده‌ای از مطالبات رهبر انقلاب و جامعه ایرانی است و در بر همین اساس است که چنین همایشی با محورهای مدنظر کمک بسیار مؤثری در ارتباط با کارآمدی خانواده و در ادامه تحکیم خانواده می‌کند.

وی با اشاره به عوامل مؤثر در کارآمدی خانواده افزود: امروزه مسئله اخلاق، صداقت، انصاف و گذشت از موارد دارای اهمیت در بهبود روابط خانواده است.

دبیر علمی همایش پایداری و کارآمدی خانواده مبتنی بر الگوی اسلامی عنوان کرد: در کشور ما دستگاهی برای متولی خانواده وجود ندارد و امید است یکی از خروجی‌های این همایش آن باشد که مشخص شود کدام دستگاه متولی موضوع خانواده است.

برگزاری ۳٠ برنامه در هفته پژوهش توسط دفتر تبلیغات اسلامی

در پایان این نشست نیز فریبرز راهدان، معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ضمن تبریک هفته پژوهش، در خصوص کارکرد معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اصفهان اظهار کرد: فعالیت‌های پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان به‌صورت رسمی از سال ۱۳۸۲ در قالب معاونت پژوهشی آغاز شد و در این راستا بسترسازی برای فعالیت‌های پژوهشی حوزویان و پژوهشگران، توسعه و ترویج فرهنگ پژوهش، انجام طرح‌های پژوهشی با اتکا به منابع دانشور مراکز علمی اصفهان، ارائه خدمات علمی و پاسخگویی به نیازها و مطالبات پژوهشی مخاطبان در حوزه علوم اسلامی از جمله اهداف تأسیس این معاونت بود.

وی خاطرنشان کرد: با تغییر رویکرد دفتر تبلیغات از کارکردمحوری به مسئله‌محوری، این معاونت به پژوهشکده الهیات و خانواده تبدیل شد تا کوشش‌ها به‌صورت نظام‌مند سامان پیدا کند.

معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان اظهار کرد: مأموریت این پژوهشکده انجام پژوهش‌ها و فعالیت‌های علمی مرتبط با مسائل خانواده مبتنی بر معارف و اندیشه‌های اسلامی با رویکرد حکمرانی است که هم‌اکنون در قابل کلان برنامه پایداری و کارآمدی خانواده دنبال می‌شود.

راهدان عنوان کرد: تا کنون ۱۱٠ طرح پژوهشی، ۱۵۵ نشست، کارگاه و همایش علمی، ۲٠ کرسی ترویجی و بیش از ۲٠٠ کرسی آزاداندیشی در این همایش برگزار شده، همچنین انتشار بیش از ۱۳۲ عنوان کتاب، انتشار فصلنامه، دوفصلنامه از دیگر فعالیت‌های این پژوهشکده بوده است.

وی با بیان اینکه این پژوهشکده ذیل پژوهشگاه و با مجوز وزارت علوم فعالیت‌های علمی خود را پیش می‌برد، مطرح کرد: به مناسبت هفته پژوهش حدود ۳٠ برنامه تدارک دیده شده که یکی از آن‌ها پنل تخصصی برون خط هوش مصنوعی است که به‌صورت روشمند ارائه می‌شود.

کد خبر 711104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.