«شبکه‌سازی و مشارکت اجتماعی» چشم اسفندیار طرح‌های بازآفرینی شهری

کنشگر و تسهیلگر اجتماعی شبکه‌سازی و مشارکت اجتماعی را چشم اسفندیار طرح‌های بازآفرینی شهری دانست و گفت: بسیاری از مواقع وقتی می‌خواهیم برنامه‌ای اجرا کنیم، می‌گوئیم مشارکت مردم کم است و نمی‌شود کاری را انجام داد، اما باید بدانیم که مشارکت از طریق بیلبوردها انجام نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، ابوالفضل معرفی در سی‌وچهارمین نشست از سلسله نشست‌های بازآفرینی شهری که به همت محمدعلی ایزدخواستی، مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان، به‌عنوان رئیس دبیرخانه انتقال تجربیات بازآفرینی منطقه دو کشور برگزار شد، اظهار کرد: بازآفرینی شهری یک نگرش و یک اقدام جامع است که برای رفع مشکل مطرح می‌شود و به دنبال این است که پیشرفت محله را در ابعاد مختلف دنبال کند، بنابراین در موضوع محلات، هدف، بازآفرینی موضوعات مختلفی همچون کمبود خدمات، مسکن، محیط‌زیست و ناپایداری‌های اجتماعی و امثال آن مطرح می‌شود، اما بازآفرینی اصولی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: بازآفرینی، تحلیل کامل از محله است و زمانی که از محله تحلیل و شناخت کاملی نداشته باشیم؛ اقدامات بازآفرینی می‌تواند مساله ساز باشد.

تسهیل‌گر و کنشگر اجتماعی ادامه داد: موضوع دیگری که در اصول بازآفرینی مطرح می‌شود این است که بازآفرینی به صورت اصلاح چند جانبه در نظر گرفته می‌شود؛ همچنین باید به بافت‌های مختلف اقتصادی، کالبدی و موارد مختلف همسو و هم‌راستا توجه کند و یک استراتژی جامع و کامل برای این کار در نظر بگیرد که در این راستا راه حل‌های مختلفی را دنبال می‌کند.

مشارکت حداکثری در بازآفرینی شهری

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: اهداف بازآفرینی شهری قابل بسط دادن است تا در زمان‌ها و مکان‌های مختلف بتوان از این استراتژی و از ظرفیت‌های محلی در هر اقدامی استفاده کرد؛ گاهی اوقات اقدامات ضربتی و مشابه به آن در گذشته توسط شهرداری انجام می‌شد که گاهی مردم از آن رضایت نداشتند.

معرفی اضافه کرد: شهرسازی و سازمان عمران اقدامی را انجام داده بود که مورد رضایت ساکنان محله نبود و موضوع دیگر این است که وقتی بازآفرینی انجام می‌شود باید با مشارکت حداکثری باشد و در واقع برنامه‌ریزی مشارکتی را هم رقم بزند که اگر این اتفاق رخ دهد می‌توانیم اهداف را دنبال کنیم و شاهد اتفاق خوب در یک محله باشیم، اما نکته مهم‌تر در موضوع بازآفرینی این است که همه بخش‌های استراتژی در یک زمان خاص به نتیجه نمی‌رسد و در زمان‌های مختلف استراتژیک، رویکردها و برنامه‌های تدوین شده محقق می‌شود، همچنین بعضی برنامه برای نتایج کوتاه مدت دارند و بعضی دیگر در بلند مدت نتیجه خواهند داد.

این تسهیل‌گر و کنشگر اجتماعی ادامه داد: هر طرح بازآفرینی اقتضای جغرافیایی زمانی و مکانی خاص خودش را دارد، دو مشکل اساسی در مبحث نظریه‌های بازآفرینی وجود دارد؛ یکی اینکه دیدگاه کاملی نسبت به موضوع بازآفرینی وجود ندارد که همه آن را قبول کنند و بگویند که همین مسیر را اگر ادامه دهیم به نتیجه می‌رسیم.

وی افزود: موضوع دیگر این است که در اغلب مواقع به جای پرداختن به عوامل ریشه‌ای و علت‌ها فعالیت‌های بازآفرینی ضربتی، سلیقه‌ای و اقتضایی انجام می‌دهیم که همین موضوع موجب می‌شود که در بازآفرینی شهری گاهی با اختلاف نظرهایی روبرو شویم و بسیاری از مواقع همین اختلاف نظرها باعث می‌شود که بازآفرینی و رویکرد آن زیر سوال برود.

بازآفرینی یک اقدام مداخله‌جویانه است

معرفی اظهار کرد: در واقع بازآفرینی یک اقدام مداخله‌جویانه است، برای اینکه بسیج اجتماعی محله را همراه و نهادهای مختلف را همسو کند؛ اقدام مداخله‌گرانه در این قالب است که این اتفاق را رقم بزند و نهادها و سازمان‌های دیگر همسو نباشند، این اقدام مداخله‌گرانه نتیجه بخش نخواهد بود و رضایت شهروندان را به دنبال نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: بازآفرینی یک فعالیت مداخله‌گرانه است که در بخش‌ها و حوزه‌های مختلف خصوصی و دولتی انجام می‌شود و به‌دنبال بسیج اجتماعی مردم به روشی که بهبود محله و منطقه جغرافیایی شکل بگیرد، حرکت می‌کند، همچنین ما اعتقاد داریم که بازآفرینی به‌دنبال یکی شدن است و نهادها و سازمان‌ها و مردم را در یک شبکه همسو قرار می‌دهد که ماحصل آن پیشرفت و آبادانی محله است.

کنشگر و تسهیلگر اجتماعی شبکه‌سازی و مشارکت اجتماعی را چشم اسفندیار طرح‌های بازآفرینی شهری دانست و گفت: بسیاری از مواقع وقتی می‌خواهیم برنامه‌ای اجرا کنیم، می‌گوئیم مشارکت مردم کم است و نمی‌شود کاری را انجام داد، اما باید بدانیم که مشارکت از طریق بیلبوردها انجام نمی‌شود.

به گزارش ایمنا، سلسله نشست‌های تخصصی بازآفرینی شهری هر هفته توسط «دبیرخانه انتقال تجربیات بازآفرینی منطقه دو کشور» برای مسئولان و تصمیم‌گیران حوزه بازآفرینی شهری شاغل در فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها و استانداری‌های چهار استان اصفهان، فارس، قم و یزد برگزار می‌شود.

کد خبر 711071

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.