فروپاشی آمریکا در پرتوی نظم جدید جهانی

روزنامه فایننشال تایمز در تحلیلی مدعی شده است که شکاف‌های سیاسی و آشوب در آمریکا توانایی ایالات متحده را در عرصه بین المللی محدود کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، روزنامه فایننشال تایمز در مقاله‌ای به قلم گیدیون رَکمَن این پرسش را مطرح است که ایالات متحده آمریکا هم‌زمان در چند درگیری بین‌المللی می‌تواند مشارکت کند؟ دولت بایدن در حال حاضر در تلاش است تا با جنگ‌های خاورمیانه و اروپا مقابله کند، در حالی که برای افزایش تنش‌ها بین چین و تایوان آماده می‌شود.

فروپاشی آمریکا در پرتوی نظم جدید جهانی

رکمن استدلال کرده که همه اینها زیر سایه تهدیدآمیز دونالد ترامپ در حال انجام است. بازگشت احتمالی او به کاخ سفید سوالات عمیقی درباره آینده دموکراسی در آمریکا و نقش این کشور در جهان ایجاد می‌کند. ترکیب این رویدادها موجب ایجاد یک حس قابل لمس نگرانی و بدبینی در ادارات دولتی واشنگتن شده است. مشکلْ تعدادِ زیادِ این بحران‌ها نیست، بلکه این واقعیت است که همه‌چیز خلاف میل واشنگتن پیش می‌رود. برای مثال، رویدادهایی همچون جنگ اوکراین و غزه و نتایج نظرسنجی‌ها درباره بایدن، بد به نظر می‌رسد.

بحران‌های خارجی آمریکا می‌تواند بسیار سریع به نقطه اوج خود برسد؛ یک مقام ارشد آمریکایی به فایننشال تایمز گفته است: «اتفاقات سه ماه آینده می‌تواند سرنوشت چند سال آینده را تعیین کند.»

یک مقام برجسته حزب دموکرات نگران است که «تا ژانویه، ممکن است در مورد اینکه چگونه جو بایدن موجب شکست اوکراین شد، صحبت کنیم.»

این روزنامه نوشته است که تأیید بودجه جدید برای ارتش اوکراین و نهادهای دولتی آن در کنگره آمریکا گیر کرده است. به نظر می‌رسد دولت بایدن مطمئن است که کنگره بر سر پول مورد نیاز کی‌یف در نهایت به توافق خواهد رسید، اما اگر کمک‌های مالی قبل از پایان سال تصویب نشود، اوکراین ممکن است در عرض چند هفته تأثیرات نبود پول را در میدان نبرد احساس کند.

به گفته فایننشال تایمز، تلاش‌ها برای توافق بر سر بسته حمایتی اتحادیه اروپا برای اوکراین نیز به دلیل مشاجره در بروکسل متوقف شده است. مقامات ارشد نظامی آمریکا به کنگره هشدار می‌دهند که اگر بودجه این کشور قطع شود و باعث شود پوتین در جنگ پیشرفت قابل توجهی داشته باشد، روسیه ممکن است تا پایان سال ۲۰۲۴ کشورهای بالتیک را نیز تهدید کند.

البته این ادعای بی‌اساسی است که مقامات سیاسی غربی برای بسیج کردن حمایت از اوکراین مدام تکرار می‌کنند، در حالی که به اعتقاد جان میرشایمر، محقق برجسته علوم روابط بین‌الملل، روسیه قصد حمله به کشورهای عضو ناتو را ندارد و صرفاً می‌خواهد مرز حساسش با اوکراین دور از ناتو بماند.

فروپاشی آمریکا در پرتوی نظم جدید جهانی

فایننشال تایمز مدعی است که هفته‌های آتی، روسیه قرار است حملات شدیدی را به زیرساخت‌های اوکراین انجام دهد، به این امید که منبع برق و گرمایش زمستانی این کشور را فلج کند. مسکو زمستان گذشته نیز این کار را کرد، اما قادر نشد فشار را به صورت مدام حفظ کند. این بار اما روس‌ها به لطف ایران، کره شمالی و افزایش تولید داخلی، پهپادها و موشک‌های بیشتری دارند. سامانه‌های پدافند هوایی اوکراین در بعضی مکان‌ها کم‌تعداد هستند و ممکن است به‌راحتی تحت فشار قرار گیرند.

به گفته این روزنامه، بی ثباتی وضعیت اوکراین به دلیل وضعیت اضطراری خاورمیانه کمتر از آنچه باید مورد توجه قرار گرفته است. دولت بایدن بهای سیاسی سنگینی را در داخل و خارج برای حمایت از رژیم صهیونیستی می‌پردازد. آمریکا اکنون در حال اعمال فشار عمومی بر رژیم اسرائیل است تا تاکتیک نظامی خود در غزه را تغییر دهد و تعداد کمتری از غیرنظامیان فلسطینی را بکشد.

نویسنده مقاله فایننشال تایمز در ادامه نوشته است، نگرانی‌های آمریکا فراتر از غزه شده است؛ دولت بایدن هنوز احساس می‌کند که به‌طور خطرناکی به یک جنگ منطقه‌ای گسترده‌تر نزدیک است که می‌تواند آمریکا را درگیر خود کند. حمله به کشتی‌های تجاری (مرتبط با رژیم صهیونیستی) توسط انصارالله یمن، ممکن است همان حادثه‌ای را ایجاد کند که منجر به تشدید تنش شود.

این روزنامه همچنین مدعی است که برخی مقامات قدرتمند رژیم صهیونیستی معتقدند که پس از شکست در عملیات طوفان‌الاقصی دیگر نمی‌توانند حضور حزب‌الله لبنان را در مرزهای شمالی خود تحمل کند، اما جنگ بین رژیم اسرائیل و لبنان می‌تواند بسیار شدیدتر از درگیری با حماس باشد.

به گفته فایننشال تایمز، برخی مقامات در واشنگتن ناراضی هستند که رژیم صهیونیستی اصرار دارد تصمیمات خود را در مورد عملیات نظامی پیاده‌سازی کند، در حالی که در پس زمینه به نیروی ایالات متحده تکیه کرده است.

یک مقام آمریکایی به این روزنامه گفته است: «اسرائیلی‌ها با پول ما دارند قمار می‌کنند.» با این همه، پس از هفتم اکتبر، بی‌میلی شدیدی برای اعمال فشار جدی بر رژیم صهیونیستی برای تغییر رویکرد آن وجود دارد.

فایننشال تایمز تاکید کرده است که اعزام ناوهای هواپیمابر و پدافندهای هوایی آمریکا به خاورمیانه به این معنی است که آن‌ها برای سایر نقاط بحرانی در دسترس نیستند. این نه تنها برای اوکراین، بلکه برای شرق آسیا نیز پیامدهایی دارد.

واشنگتن انتظار دارد که «لای چینگ ته» در انتخابات ریاست‌جمهوری تایوان در سیزدهم ژانویه که در پکن به عنوان یک جدایی‌طلب خطرناک شناخته می‌شود، برنده شود. اگر چین با نمایش تهدیدآمیز قدرت نظامی به پیروزی لای پاسخ دهد، به‌راحتی می‌تواند بحران جدیدی در عرصه جهانی ایجاد کند.

فروپاشی آمریکا در پرتوی نظم جدید جهانی

فایننشال تایمز معتقد است که خوش‌بینی محتاطانه‌ای در واشنگتن وجود دارد که واکنش اولیه پکن به پیروزی لای به فشار اقتصادی و سیاسی محدود خواهد بود، اما در طول سال، چین می‌تواند تهدید نظامی خود علیه تایوان را به سطوح جدیدی برساند، به‌ویژه اگر به نظر برسد که آمریکا حواسش با رویدادهای اوکراین و خاورمیانه پرت است و در موقعیت ضعیفی قرار دارد.

به گفته این روزنامه، این واقعیت که چین از نزدیک اوکراین و غزه را زیر نظر خواهد داشت، ماهیت مرتبط همه این بحران‌ها را نشان می‌دهد. مقامات غربی معتقدند روسیه، چین، ایران و کره شمالی بسیار نزدیک‌تر از گذشته با یکدیگر همکاری می‌کنند. روس‌ها اکنون به حمایت اقتصادی چین وابسته هستند و در همکاری نظامی با ایران و کره شمالی تقریباً مهار نشده‌اند.

فایننشال تایمز اشاره کرده است که کمتر از یک سال به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا باقی مانده است تا همه این بحران‌های بین‌المللی وارد سیاست آمریکا شوند. ترامپ از هر فرصتی برای متهم کردن بایدن به ریاست بر دوران ضعف و عقب‌نشینی در برابر دشمنان با استناد به افغانستان، اوکراین، غزه و تنگه تایوان استفاده خواهد کرد.

گیدیون رکمن در پایان نوشته است، انتخابات پرهرج‌ومرج و تفرقه‌انگیز ایالات متحده -با ترامپ به عنوان شخصیت مرکزی- به شدت به این تصور از ضعف و افول ایالات متحده کمک خواهد کرد. چین، روسیه و ایران خواهند پرسید چگونه آمریکا می‌تواند قول دهد که از دموکراسی‌های خارج از مرز خود دفاع کند، در حالی که دموکراسی در داخل این کشور دچار مشکل است؟ 

کد خبر 711067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.