لزوم توسعه مراکز آموزشی برای رفع‌چالش تکنولوژی‌های جدید

قدرت رسانه و فناوری‌های پیشرفته امروزی گاه غولی است که می‌تواند به راحتی عقاید و افکار بشر را به سمت منفعت ابر قدرت‌های جهانی تغییر دهد. آموزش عمومی و آگاهی‌بخشی تنها راه مقابله چالش‌های تکنولوژی جدید است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، هوش مصنوعی (AI) به عنوان یکی از فناوری‌های پیشرفته و مهم دنیای امروز و آینده، تأثیر عمده‌ای بر جوامع دارد. دنیا از تحولات سریع در این حوزه بهره برداری کرده و به مجموعه‌ای جدید و پر از فرصت‌ها و چالش‌ها هدایت می‌شود.

هوش مصنوعی به کامپیوترها و برنامه‌ها امکان می‌دهد که داده‌ها را تجزیه و تحلیل کرده، الگوها را شناسایی کنند و تصمیمات را اتخاذ کنند. تاریخچه هوش مصنوعی به دهه‌ها پیش از ایجاد کامپیوترها بازمی‌گردد، اما عصر مدرن هوش مصنوعی با ظهور کامپیوترها و پیشرفت تکنولوژی دیجیتال به شکل واقعی آغاز شد.

هوش مصنوعی به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین فناوری‌های دنیا در ترکیب با کامپیوتر، تأثیر عمیقی بر جوامع و صنایع دارد. اهمیت هوش مصنوعی به دلایل زیر قابل برجسته سازی است:

• افزایش بهره وری و سرعت

• کاربردهای گسترده

• تحول اقتصادی

• حل مسائل پیچیده

• کاربردهای هوش مصنوعی

بررسی آینده هوش مصنوعی اهمیت زیادی دارد و دارای تأثیرات مهم در جوانب مختلف زندگی انسانی است. بررسی آینده هوش مصنوعی به انتشار فرصت‌های جدید در صنایع و حوزه‌های مختلف کمک می‌کند. این فرصت‌ها می‌توانند از ایجاد شغل‌های جدید و توسعه کسب‌وکارهای تازه تأسیس تا افزایش بهره‌وری و بهبود کیفیت زندگی افراد و مهم‌تر از همه جلوگیری از آسیب‌های گسترش این فناوری را مربوط شوند.

تأثیراتی که توسعه هوش‌مصنوعی بر جهان دارد مشابه تغییراتی است که کشف و بهره‌برداری از پدیده الکتریسیته و تجهیزات روشنایی ایجاد کرد، اما تغییراتی که قبل و بعد از توسعه هوش‌مصنوعی ایجاد می‌شود به مراتب وسیع‌تر از اختراع ماشین‌آلات مرتبط با الکتریسیته خواهد بود.

این یک واقعیت است که با اتومبیل‌های خودرانی که در جاده‌ها در حال حرکت‌اند و پهبادهای خودکاری که بالای سر ما پرواز می‌کنند، نمی‌توانیم کاربردی را که هوش مصنوعی در زندگی انسان دارد، انکار کنیم، اما سوال اینجاست که چه فناوری‌هایی آینده جهان را شکل خواهند داد؟ و نوجوانان امروزی به عنوان عاملان تغییرات آینده باید چه چیزهایی بداند در جامعه فردا حرفی برای گفتن داشته باشند؟

۹ تکنولوژی برتر آینده

در این راستا مهدی حمیدخانی، دکترای مخابرات و مسئول سرای نوآوری فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه آزاد اصفهان به خبرنگار ایمنا می‌گوید: سیر تکامل فناوری در دنیا با ورود نرم افزارها و کامپیوترها به عنوان پدیده نوظهور و عاملان تحول در دهه ۹۰ میلادی به سطح جامعه آغاز شد. بعد از آن در سال دو هزار، شکوفایی اینترنت شگفتانه هزاره جدید بود که تأسیس شرکت‌های بزرگ جهانی را به همراه داشت به طوری که امروزه بعد از گذشت بیست سال این فناوری شریک اکسیژن شده و نقشی حیاتی را برای بشر ایفا می‌کند.

وی می‌افزاید: درنهایت در سال ۲۰۱۰ میلادی رسانه‌های اجتماعی (Social media) در انواعی از اپلیکیشن‌ها ظهور کرده و انقلابی جدید در سبک زندگی مردم رقم زد. دفتر خاطرات فناوری را که ببندیم ، وارد سربرگ آینده‌ای می‌شویم که این فناوری‌ها نقش اصلی داستانش خواهند بود:

  • کلود کامپیوترها: به ساده‌ترین بیان، سرویس کلود به معنی ذخیره کردن اطلاعات و برنامه‌ها و دسترسی به آن‌ها از طریق اینترنت به جای هارد کامپیوتر است که به فرد اجازه بهره‌برداری از اطلاعات را در هر زمان و مکان می‌دهد.
  • اتوماسیون فرآیند روباتیک: ورژنی از هوش مصنوعی است که به اختصار RPA نامیده می‌شود و به معنای استفاده از سیستم‌های رباتیک برای اتوماسیون کردن یک سازمان یا کسب و کار است.
  • کامپیوتر کوانتوم: از کاربردهای این فناوری می‌توان به حل محاسبات پیچیده، انجام پردازش‌های سنگین و باز شدن بسیاری از قفل‌ها اشاره کرد. البته باید گفت در کنار ارتقای این فناوری سیستم‌های امنیتی نیز باید ارتقا پیدا کند در غیر این صورت جامعه ممکن است با سطح عظیمی از نا امنی سیستمی مواجه شود.
  • فناوری‌های فضایی
  • متاورس: واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) دو بازوی متاورس است. فناوری AR با هدف تعامل با اشیای دیجیتال در دنیای واقعی و فناوری VR برای غوطه‌ور کردن افراد در یک محیط مجازی و بازی و سرگرمی ساخته شده است.
  • انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر
  • فناوری‌های زیستی: نفوذ در ژن‌ها و سلول‌ها و جمع‌آوری و آنالیز دیتا که در نهایت منجر به ساخت داروهای جدید خواهد شد.
  • شبکه 5G: شبکه‌های بی‌سیم نسل بعدی است که به نسبت به شبکه‌های 4G، سرعت‌های سریع‌تر و تأخیر کمتری ارائه می‌دهند و پهنای باند ارتباطی گسترده‌ای دارند.
  • هوش مصنوعی: به گفته کارشناسان حوزه فناوری هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ تحولی عظیم در ۱۰ سال آینده دنیا رقم خواهد زد. مغزهایی که انسان می‌سازد تا در کاربردی خاص خواسته‌های بشر را جامعه عمل بپوشاند. هوش مصنوعی و ML نحوه تعامل مردم با فناوری را تغییر می‌دهند. اتوماسیون را هدایت می‌کند، سیستم‌های هوشمند ایجاد می‌کند و کاربردهای جدیدی را در زمینه‌هایی مانند مراقبت‌های بهداشتی، مالی و حمل و نقل فعال می‌کند.

تکنیک‌های قدیمی دیگر تأثیری ندارند

مسئول سرای نوآوری فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه آزاد اصفهان در ادامه اظهار می‌کند: پیشرفت فناوری در دو بعد علوم داده و فناوری زیستی رقم خواهد خورد. نوجوانان امروز به عنوان آیندگانی که با این فناوری‌های پیشرفته دست‌وپنجه نرم خواهند کرد فقط با کسب تخصص کامل در حداقل یکی از این ۹ فناوری برتر و همسو کردن شغل آینده خود با آن می‌توانند صاحب حرف در جامعه آینده باشند.

وی اذعان می‌کند: روند قدیمی دریافت آموزش و در مرحله بعد بهره‌برداری از آموزش دیگر در دنیای امروز تأثیری ندارد. امروزه آموزش و بهره و برداری از آن به ترکیبی ناگسستنی تبدیل شده که باید با یکدیگر پیش بروند تا به موفقیت برسند. آموزش عنصری حیاتی است که تا پایان عمر همراه انسان خواهد بود در غیر این صورت بشر از فناوری‌های ساخت دست خود عقب خواهد ماند.

حمیدخانی در پایان تاکید کرد: قدرت رسانه و فناوری‌های پیشرفته امروزی گاه غولی است که می‌تواند به راحتی عقاید و افکار بشر را به سمت منفعت ابر قدرت‌های جهانی تغییر دهد. آموزش عمومی و آگاهی‌بخشی در راستای آشنایی با فرایند هوش مصنوعی و شبکه‌های اجتماعی، پشت پرده‌های جریانات اجتماعی، آسیب‌های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی داده‌های دروغین و در نهایت تحلیل داده و تبدیل نوجوان به تولید کننده محتوا و نه صرفاً مصرف کننده تنها راه مقابله با روی سیاه سکه پیشرفت تکنولوژی است. تنها جایگاه مناسب برای این آموزش‌ها، آموزش و پرورش و دانشگاه به عنوان خاستگاه آموزشی جوانان و نوجوانان است.

به گزارش ایمنا، هوش مصنوعی شاخه‌ای از علوم رایانه و کامپیوتر است که هدف اصلی آن تولید ماشین‌های هوشمند جایگزین انسان‌هاست. این فناوری با سرعت سرسام‌آوری در حال توسعه است، به‌طوری که کاربرد مثبت هوش مصنوعی در زندگی، این امکان را فراهم خواهد کرد که برای تمرکز بر چالش‌های مهم‌تر آمادگی ایجاد شود.

واقعیت این است که فناوری‌های درحال توسعه که در صدر آن‌ها هوش مصنوعی قرار دارد، به‌زودی دنیا را تحت سیطره خود قرار خواهند داد. در واقع حضور هوش مصنوعی در عرصه‌های مختلف اقتصاد و نیز عدم حضور نیروی انسانی، بیانگر تحولی عظیم در الزامات اساسی زندگی خواهد بود و به‌نوعی هوش مصنوعی کلید اصلی کسب‌وکار را در اختیار خود خواهد داشت. بدون شک، در این میان تطابق انسان با فناوری‌ها به لحاظ سرعت پیشرفت امری اجتناب ناپذیر است که اگر به آن در سطوح آموزشی کشور بی‌توجهی شود آینده‌ای غیر قابل کنترل در پیش خواهد بود.

کد خبر 711050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.