شناسایی ۲۸۵ مبتلا به اچ آی وی و ایدز در یزد

پزشک برنامه‌های پیشگیری از ایدز دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: از سال ۱۳۸۲ تاکنون ۲۸۵ بیمار مبتلا به اچ آی وی و ایدز در استان یزد شناسایی شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از یزدو به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یزد، مرجان پدرزاده به مناسبت پویش «من هم تست اچ آی وی می‌دهم»، اظهار کرد: از مجموع بیماران شناسایی شده در استان ۱۲۵ نفر مرد و مابقی زن هستند که بعضاٌ زنان مبتلا از طریق همسرانشان به ویروس این بیماری آلوده شدند.

وی با بیان اینکه از این تعداد ۱۰ مورد وارد مرحله ایدز و بقیه به ویروس «اچ آی وی» آلوده شدند، افزود: تاکنون ۷۸ نفر بر اثر بیماری یاد شده در استان فوت کردند.

پزشک برنامه‌های پیشگیری از ایدز در یزد، بیشترین گروه سنی مبتلا به ایدز در استان را سنین بین ۲۵ تا ۴۰ سال ذکر کرد و گفت: شایع‌ترین راه انتقال این بیماری اعتیاد تزریقی و تماس‌های جنسی خارج از چارچوب خانواده است.

پدرزاده با اشاره به فعالیت دو مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری در شهرستان‌های یزد و میبد، تصریح کرد: تمام خدمات مشاوره، مراقبت، درمان و حمایتی در این مراکز رایگان و اطلاعات بیمار نیز محرمانه است و هیچ وجهی از بیمار در قبال ارائه خدمات هزینه دریافت نمی‌شود.

وی از راه اندازی باشگاه مثبت ایدز در استان خبر داد و گفت: این باشگاه متشکل از افراد مبتلا به «اچ آی وی» است که با هدف عرضه خدمات، فراهم کردن حمایت‌های روانی و اجتماعی و افزایش مشارکت افراد مبتلا به بیماری «اچ آی وی» مثبت در برنامه‌های پیشگیری از گسترش همه‌گیری راه اندازی شده است.

پزشک برنامه‌های پیشگیری از ایدز در یزد تصریح کرد: در جهان ۳۹ میلیون نفر به بیماری «اچ آی وی» مبتلا شدند که ۳۷ میلیون نفر از این تعداد بزرگسال و ۱.۵ میلیون نفر کودک هستند.

پدرزاده با بیان اینکه در بسیاری از کشورها شاهد کاهش این بیماری در سال‌های اخیر هستیم، گفت: اما در کشورهای حوزه مدیترانه شرقی ابتلاء به «اچ آی وی» رو به افزایش است.

کد خبر 711019

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.