آخرین جزئیات حادثه در پالایشگاه بیرجند + فیلم

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی آخرین جزئیات وقوع حادثه در پالایشگاه بیرجند را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمدعلی آخوندی در حاشیه عملیات اطفای حریق مخازن مینی پالایشگاه هیدروکربن در جمع خبرنگاران افزود: اطراف این کارخانه منطقه مسکونی وجود ندارد اما شرایط طوری پیش رفت که مجبور به خروج خودروهای عملیاتی از اطراف منطقه خطر شدیم چون مسئله جانی اهمیت داشت.

وی افزود: دستور تخلیه کارخانه صادر شده و واحد مجاوری نیست که احساس خطر داشته باشیم اما همچنان نیروهای آتش نشان از فاصله دورتر کار سرد کردن مخازن را انجام می‌دهند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: شرایط آتش سوزی در منطقه وارد مرحله‌ای شده که باید اجازه دهیم خودسوزی انجام شود و به فکر حفظ جان امدادگران و افرادی باشیم که در منطقه حضور دارند.

آخوندی تصریح کرد: آتش‌سوزی در یکی از مخازن واحد پتروپالایش منطقه ویژه اقتصادی بیرجند ساعت هشت و ۴۵ دقیقه امروز اعلام شد و بلافاصله عوامل امدادی وارد عمل شدند که تقریباً اطفای حریق پیشرفت داشت اما از ساعت حدود ۱۰ و ۴۰ دقیقه آتش به مخازن دیگر هم سرایت پیدا کرد.

وی گفت: امکان حضور بالگرد هم نیست و بیشتر باید سردسازی مخازن میعانات گازی دنبال شود البته سیستم اطفای حریق کارخانه کمک کننده بود اما متناسب با کارخانه نیست که باید تقویت شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی اضافه کرد: مسئولان مربوطه در زمان راه اندازی چنین واحدهایی باید سیستم‌های ایمنی را با دید وسیع‌تری تقویت کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: با توجه به گستردگی حجم آتش در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند تمام نیروهای امدادی از اورژانس، هلال‌احمر و آتش‌نشانی، فرودگاه، شرکت نفت و سپاه در منطقه مستقر هستند و نهایت تلاش بر این است که از گسترش آتش جلوگیری کنیم.

مهار آتش‌سوزی در پالایشگاه هیدروکربن بیرجند

محمدعلی آخوندی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی با اشاره به آخرین وضعیت آتش‌سوزی در مینی پالایشگاه منطقه ویژه اقتصادی بیرجند، اظهار کرد: از ابتدای حادثه نیروهای امدادی، شرکت نفت، نیروی هوایی، فرودگاه، سپاه، شهرداری بیرجند و تمام دستگاه‌ها پای کار بودند.

وی افزود: اقدامات خوبی در رابطه با این حادثه انجام شد و اطلاع‌رسانی به موقع سبب شد ماشین‌آلات به موقع وارد صحنه شوند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی اضافه کرد: از ۲۲ مخزن ۱۸ مخزن در محیطی کوچک سوخت هیدروکربن سنگین داشت، شرایط طوری بود که وضعیت کنترل می‌شد، اما ماهیت آن به‌گونه‌ای بود که مجدد آتش شعله‌ور می‌شد.

آخوندی با اشاره به اینکه تلاش بر این بود که انفجار آسیبی به افراد نرساند، تصریح کرد: همه متعهدانه پای کار بودند و چندین بار از جبهه‌های مختلف برای خنک کردن مخازن به منطقه نزدیک شدیم، اما آتش غیرقابل مهار بود و منجر به عقب‌نشینی می‌شد.

وی تاکید کرد: در کنار موارد امدادی، مسئولان از مرکز پیگیر بودند، مسئولان استان از جمله استاندار و دستگاه‌های نظامی و انتظامی همکاری خوبی داشتند و پای کار بودند، همچنین مشورت‌های تخصصی با وزارت نفت داشتیم و اقداماتی که می‌شد را انجام دادیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: دود غلیظ ناشی از این آتش‌سوزی با توجه به اعلام دانشگاه علوم پزشکی هیچ‌گونه مسمومیتی در پی ندارد و مردم از این بابت نگران نباشند.

آخوندی افزود: این آتش‌سوزی شب گذشته از سوی نیروهای آتش‌نشانی و سایر نیروهای امدادی مهار شد.

حدود ساعت ۸:۴۵ روز _ یکشنبه نوزدهم آذر _ یکی از مخازن ۲۵۰ تُنی مینی پالایشگاه هیدروکربن در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند دچار آتش‌سوزی شد و بلافاصله عوامل امدادی برای اطفای حریق وارد عمل شدند.

کد خبر 710860

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.