اجرای تعرفه‌گذاری پلکانی راهکاری برای حل ناترازی گاز

نایب‌رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران به بیان توضیحاتی درباره اهمیت اجرای تعرفه‌گذاری گاز برای جبران ناترازی گاز در زمستان‌ها و اخذ مبلغ واقعی این انرژی از مشترکان مرفه پرمصرف پرداخت.

حمیدرضا صالحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره اجرای تعرفه‌گذاری پلکانی گاز که از سال گذشته برای کنترل مصرف غیربهینه برخی گروه‌های جامعه اجرایی شده است، اظهار کرد: باید بپذیریم که میزان مصرف انرژی ما در بخش خانگی بسیار زیاد است، در حال حاضر ۷۰ درصد انرژی فصل زمستان را بخش خانگی مصرف می‌کند.

وی افزود: ناترازی گاز در زمستان‌ها به دلیل این مصرف بالا به حدی افزایش می‌یابد که ما مجبور می‌شویم گاز بخش مولد و تولیدکننده را قطع کنیم و گاز را به بخش غیرمولد می‌دهیم. ایجاد ثروت عمومی و ایجاد ارزش افزوده در بخش صنایع و نیروگاه‌های ما رخ می‌دهد، اما ما تولید را در این بخش خدشه‌دار می‌کنیم.

نایب‌رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: بخش تولید، صادرات، واردات و صنایع پایین دستی با تولید صنایع در ارتباط هستند، اما ما این بخش را قطع می‌کنیم و به مصارف خانگی اختصاص می‌دهیم، بدون اینکه هیچ نظارتی هم بر مصرف آن‌ها داشته باشیم.

صالحی بیان کرد: بحث بهینه مصرف کردن گاز را باید به طرح مختلف جلو ببریم یکی از این سیاست‌ها که از سال قبل اجرایی شده است تعرفه‌گذاری پلکانی گاز خانگی است. این طرح برای مشترکانی که زیر الگوی مصرف استفاده از گاز دارند تخفیف به آن‌ها داده می‌شود.

نایب‌رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران افزود: در تعرفه‌گذاری پلکانی گاز سقف‌های مشخصی برای مصرف افراد تعیین می‌شود که این تعیین سقف مصرف بسته به تعداد خانوار، استان محل سکونت و سردسیری و گرمسیری بودن استان است.

صالحی بیان کرد: میزان قبوض گاز برای مشترکانی که مصارف بالا دارند به نسبت بالا می‌رود. بر اساس گزارش‌ها این مصرف بالا به‌طور عمده متعلق به قشرهای مرفه و پردرآمد جامعه است.

نایب‌رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: اجرای این طرح نیازمند زمان است و باید به صورت تدریجی لحاظ و اجرایی شود که البته از سال قبل مرحله اول تعرفه‌گذاری شروع شد و به مردم هم اعلام شد و سال جاری مرحله دوم تعرفه‌گذاری پلکانی برای مشترکان پرمصرف باید انجام شود.

وی گفت: از سوی دیگر قیمت گاز باید شناور باشد. قیمت انرژی بالا و پایین می‌شود و به همین صورت باید قیمت گاز مصرفی زمستان با تابستان متفاوت باشد.

نایب‌رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران افزود: ما رتبه دوم دنیا در داشتن مخازن گاز را در اختیار داریم. وقتی این رتبه را داریم، باید با تولید و ایجاد پتانسیل در این حوزه گام‌های بزرگ‌تری برداریم و به یک بازیگر مهم در عرصه گاز تبدیل شویم و به کشورهای دنیا گاز صادرات کنیم و به هاب انرژی منطقه تبدیل شویم.

کد خبر 710748

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.