اعتراف روزنامه اسرائیلی به جنایات رژیم صهیونیستی

روزنامه اسرائیلی هاآرتص نوشته است که نسبت تلفات غیرنظامیان غزه بیشتر از تمام درگیری‌های دنیا در قرن بیستم زمان جنگ جهانی اول و دوم است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رژیم جنایتکار و کودک‌کش صهیونیستی بیش از ۶۵ روز است که بدون هیچ خط قرمز انسانی و حقوقی در نوار غزه دست به جنایت زده و طی دو روز گذشته در پی ناکامی مقابل مبارزان مقاومت در عرصه نبرد، دیگر بار به کشتار مردم روی آورده است و در بمباران‌های خود بر تعداد شهدای غزه افزود. به این ترتیب شمار شهدای باریکه غزه از مرز ۱۸ هزار نفر عبور کرد و به ۱۸ هزار و ۲۵۰ نفر رسید، هرچند که این آمار رسمی اعلام شده توسط اداره بهداشت نوار غزه است و بعضی نهادهای حقوق بشری و سازمان‌های بین‌المللی، آمار واقعی و غیررسمی کشته‌شدگان را بیش از این عدد و گاهی دو برابر آن یعنی چیزی حدود ۳۵ هزار نفر تخمین می‌زنند، چرا که طی دو ماه گذشته بنا بر آنچه که اداره بهداشت غزه بارها عنوان کرده است، در شرایط کنونی امکان آواربرداری و خروج اجساد وجود ندارد، بنابراین ۱۷ هزار شهید، آماری است که از شهدای قابل شناسایی و دفن شده به دست آمده است.

روزنامه انگلیسی گاردین در گزارش اخیر خود به مطالعه منتشر شده توسط روزنامه اسرائیلی هاآرتص پرداخته است که نشان می‌دهد که کارزار بمباران هوایی رژیم صهیونیستی در نوار غزه از نظر تلفات غیرنظامی کمترین میزان تبعیض میان اهداف نظامی و غیرنظامی را در سال‌های اخیر قائل شده است.

جنایت بی‌پایان

به گفته گاردین این تحلیل در حالی منتشر می‌شود که نیروهای جنایت‌کار رژیم صهیونیستی روز شنبه برای تحکیم کنترل خود بر شمال غزه حملات جدیدی را آغاز کرده و منطقه شجاعیه شهر غزه را بمباران کردند. آن‌ها همچنین حملات هوایی در نزدیکی گذرگاه رفح انجام دادند؛ شهری در مرز جنوبی با مصر که ارتش رژیم اسرائیل به مردم غزه گفته است آنجا پناه بگیرند.

به گزارش روزنامه گاردین، آمار کامل تلفات ۲۴ ساعت گذشته غزه نامشخص است، اما بیمارستان اصلی غزه در دیرالبلح گزارش داد که ۷۱ جسد دریافت کرده و وزارت بهداشت غزه گفته است که ۶۲ جسد به بیمارستان ناصر در شهر جنوبی خان‌یونس منتقل شده‌اند.

به گفته گاردین، تحلیل روزنامه هاآرتص نشان داده است که در سه جنگ قبلی رژیم صهیونیستی علیه غزه، در دوره ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۲، نسبت تلفات غیرنظامیان به مجموع کشته‌شدگان در حملات هوایی حدود ۴۰ درصد بود؛ این نسبت در یک کارزار بمباران در اوایل سال جاری به نام عملیات سپر و پیکان به ۳۳ درصد کاهش یافت.

گاردین در ادامه نوشته است اما در سه هفته اول جنگ فعلی، با نام شمشیر آهنین، نسبت غیرنظامیان از کل تلفات به ۶۱ درصد افزایش یافت که هاآرتص آن را «جنایت بی‌سابقه» توصیف کرده است. این نسبت به طور قابل‌توجهی بیشتر از تلفات غیرنظامیان در تمام درگیری‌ها در سراسر جهان در طول قرن بیستم است که در آن غیرنظامیان حدود نیمی از کشته‌ها را تشکیل می‌دادند.

هاآرتص همچنین نتیجه‌گیری کرده است که «برداشت کلی ما این است که کشتار گسترده غیرنظامیان غزه نه تنها کمکی به امنیت اسرائیل نمی‌کند، بلکه دربرگیرنده پایه و اساس برای تضعیف بیشتر آن در آینده است. مردم غزه وقتی از ویرانه‌های خانه‌ها و خانواده‌های از دست رفته خود بیرون می‌آیند، به دنبال انتقامی خواهند بود که هیچ ترتیبات امنیتی نمی‌تواند در برابر آن مقاومت کند.»

بر اساس گزارش گاردین، این مطالعه تحقیقات ۱۰ روز پیش توسط دو وبگاه خبری دیگر، مجله +۹۷۲ و Local Call، را تأیید می‌کند که نشان می‌دادند رژیم صهیونیستی از عمد مناطق مسکونی را هدف قرار می‌دهد تا تلفات گسترده غیرنظامیان ایجاد کند، به این امید که مردم غزه علیه حماس طغیان کنند. این ارقام اوقات دولت بایدن که به دلیل وتو کردن رأی شورای امنیت سازمان ملل به آتش‌بس در روز جمعه با انتقاد و انزوای جهانی مواجه است را تلخ خواهد کرد.

از زمان آغاز جنگ، ایالات متحده به دنبال متقاعد کردن نیروهای اسرائیلی به تبعیض بیشتر در انتخاب اهداف بوده است و بارها ادعا کرده است که ارتش جنایت‌کار رژیم اسرائیل با وجود تلفات بالای غیرنظامیان، پذیرای توصیه‌های آمریکا بوده است.

در حالی که دولت بایدن به علت وتو کردن قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برای اعمال آتش‌بس فوری به مشارکت در جنایات رژیم صهیونیستی متهم شده است، سخنگوی امنیت ملی ایالات متحده، جان کربی، روز جمعه به خبرنگاران در هواپیمای ریاست‌جمهوری ایر فورس وان توضیح داد: «همه ما می‌دانیم که می‌توان اقدامات بیشتری برای کاهش تلفات غیرنظامیان انجام داد و ما برای همین منظور به همکاری با همتایان اسرائیلی خود ادامه خواهیم داد.»

جنایت بی‌پایان

دیده‌بان حقوق بشر گفته است که «خطر همدستی در جنایات جنگی» با ادامه روند تحویل تسلیحات و حمایت دیپلماتیک از اسرائیل، آمریکا را تهدید می‌کند. پل اوبراین، مدیر اجرایی سازمان حقوق بشری «عفو بین‌الملل آمریکا» گفته است: «با این وتو، دولت آمریکا به نحوی شرم‌آور به درد و رنج بی‌سابقه غیرنظامیان و تلفات حیرت‌انگیز و فاجعه انسانی در غزه پشت کرده است.»

فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، جمعه شب با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در واشنگتن دیدار کرد تا فشارها را برای «گام‌های فوری» برای برقراری آتش‌بس ادامه دهد تا کمک‌های بشردوستانه بتواند ارسال شود.

به گفته روزنامه گاردین، در مواجهه با انتقادات جهانی، مقامات آمریکایی بر نقشی که ایالات متحده در فشار برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه از طریق گذرگاه رفح ایفا کرده است، تأکید می‌کنند. به گفته جان کربی، یک هواپیمای ترابری نظامی آمریکا روز جمعه با نزدیک به ۲۶ هزار کیلوگرم غذا، آب و دارو به مقصد غزه در مصر فرود آمد. کربی افزود که کمتر از ۱۰۰ کامیون روز جمعه از گذرگاه رفح عبور کرده‌اند؛ یعنی حدود نیمی از حجم روزانه‌ای که در جریان آتش‌بس یک هفته‌ای در پایان ماه گذشته وارد غزه می‌شد.

جنایت بی‌پایان

با این حال، سازمان ملل و سایر آژانس‌های امدادرسانی می‌گویند در شرایطی که تهدیدِ گرسنگی و بیماری رو به افزایش است، حتی زمانی که کامیون‌ها وارد نوار غزه در رفح می‌شوند، حمله زمینی رژیم صهیونیستی به جنوب غزه و نبود امنیت عمومی مانع از توزیع این تجهیزات می‌شود.

گاردین در پایان نوشته است که به ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرده که طی تلاش برای نجات زندانیان در بند حماس در روز جمعه شکست خورده است.

دانیل هاگاری، سخنگوی ارشد ارتش رژیم اسرائیل، گفته است که دو سرباز صهیونیستی در این مأموریت به‌شدت مجروح شدند و نتوانستند هیچ زندانی‌ای را نجات دهند. او ادعاهای حماس مبنی بر کشته شدن یک گروگان به نام سحر باروخ ۲۵ ساله، طی این تهاجم را تأیید نکرد، اما کیبوتص بِری اعلام کرد که باروخ مرده است.

کد خبر 710744

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.