جلوگیری از خروج ارز با توسعه تولید سمعک دیجیتال داخلی

مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان گفت: پس از چهار سال تلاش شبانه‌روزی، برای اولین بار در ایران موفق به بومی‌سازی دانش تولید سمعک دیجیتال شدیم و آن را به مرحله تولید انبوه رساندیم.

محمدمهدی احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در راستای اهمیت تولید داخلی «سمعک» اظهار کرد: سالانه بیش از ۲۰ میلیون دلار ارز ترجیحی برای واردات سمعک، اختصاص می‌یابد که از این لحاظ، واردات سمعک در رتبه هشتم ارزبری در بین تجهیزات پزشکی قرار دارد. در حال حاضر تمام سمعک‌های مورد نیاز کشور از طریق واردات تأمین می‌شود، اما به علت مشکلات متنوع در راستای تأمین ارز مورد نیاز، در حال حاضر با بحران کمبود سمعک در کشور مواجه هستیم.

تولید سمعک دیجیتال برای اولین بار در ایران

وی افزود: دستگاه سمعک یک وسیله پزشکی برای بهبود شنوایی در افراد کم‌شنوا است. در یک سمعک صدا توسط یک یا چند میکروفون دریافت می‌شود و پس از تقویت و پردازش در پردازنده‌هایی که در داخل سمعک تعبیه شده است، توسط بلندگوی کوچکی مجدد به صوت تبدیل می‌شود.

مؤسس این شرکت دانش‌بنیان اذعان کرد: با توجه به اینکه میزان کم‌شنوایی افراد مختلف در فرکانس‌های مختلف متفاوت است، لازم است که یک سمعک بر اساس میزان کم‌شنوایی فرد در فرکانس‌های مختلف، شخصی‌سازی شود و فرکانس‌های مختلف را با مقادیر مختلفی تقویت کند. این امکان نیز در سمعک‌های دیجیتال تولیدی شرکت ما وجود دارد و میزان قدرت تقویت‌کنندگی آن در فرکانس‌های مختلف با توجه به نیاز فرد کم‌شنوا تنظیم می‌شود. قابلیت دیگر سمعک‌های دیجیتال، توانایی استفاده از الگوریتم‌هایی است که میزان نویز و فیدبک صوتی را در سمعک کاهش می‌دهد.

وی ادامه داد: روند شخصی‌سازی سمعک برای فرد کم‌شنوا، با شنوایی‌سنجی و استفاده از یک نرم‌افزار تنظیم (فیتینگ) و یک سخت‌افزار تنظیم صورت می‌گیرد. در این راستا شرکت ما علاوه بر طراحی و تولید سمعک دیجیتال، اقدام به طراحی نرم‌افزار و دستگاه تنظیم سمعک کرده است.

احمدی عنوان کرد: تکنولوژی‌های سمعک‌های دیجیتال برای اولین بار در ایران بومی‌سازی شده و به تولید انبوه رسیده است. شرکت ما پس از چهار سال تلاش شبانه‌روزی، برای اولین بار در ایران موفق به بومی‌سازی دانش تولید سمعک دیجیتال شد و در مرحله تولید انبوه این محصول قرار دارد.

وی افزود: شرکت ما در سال ۱۳۹۸ با همکاری تعدادی از فارغ‌التحصیلان نخبه دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تأسیس شد. از آن زمان تاکنون، این شرکت به صورت تخصصی روی طراحی و تولید سمعک‌های دیجیتال و آنالوگ باکیفیت ایرانی کار می‌کند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان در پایان تاکید کرد: سمعک‌های تولیدی شرکت ما کاملاً قابل رقابت با نمونه‌های مشابه خارجی است و حتی در بعضی از پارامترهای عملکردی همچون نویز و توان مصرفی، دارای مشخصات بهتری است. به عبارت دیگر، افراد کم‌شنوا با استفاده از سمعک‌های ما، هزینه بسیار کمتری برای خرید باتری می‌پردازند، همچنین صدای بهتری می‌شنوند. تمام پارامترهای اکوستیکی سمعک‌های تولیدی شرکت ما، توسط دستگاه‌های آنالایزر معتبر دنیا و طبق استانداردهای بین‌ المللی ارزیابی و می‌شوند؛ در حال حاضر در مراحل نهایی دریافت مجوز از اداره کل تجهیزات پزشکی برای تولید انبوه سمعک در ایران هستیم.

وی افزود: پس از چهار سال تلاش شبانه‌روزی، برای اولین بار در ایران موفق به بومی‌سازی دانش تولید سمعک دیجیتال شدیم و در مرحله تولید انبوه این محصول قرار داریم.

کد خبر 710681

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • iranian JP ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
    0 0
    متاسفانه ایران توان تولید سمعک را نداره و این روش جدید سرکیسه کردن مردم هستش. 99 درصد قطعات وارداتی هستن و فقط یکی دو قسمت پلاستیکی در ایران تولید میشه. در عوض بودجه هنگفتی این وسط غیب میشه