تاریخ سال نو میلادی ۲۰۲۴ + تفاوت با کریسمس و زمان سال جدید به تاریخ شمسی

شروع سال نو میلادی ۲۰۲۴ در تقویم شمسی برابر با ۱۱ دی ۱۴۰۲ است. علت تفاوت تاریخ کریسمس با سال نو میلادی و تاریخچه استفاده از بابانوئل و درخت کریسمس همچنین دانستن نام ماه‌های تقویم میلادی از جمله مباحث مورد علاقه مردم جامعه است که در این مطلب به آن پرداخته شده است.

به گزارش ایمنا، آغاز سال نو در هر تقویمی از جمله شمسی، قمری و میلادی برابر با روزی است که مبنای شروع سال جدید از آن رقم می‌خورد و تقویم‌های هر ساله نیز طبق همان روز تنظیم می‌شود. امروزه در کل جهان سال میلادی جدید از روز اول ژانویه آغاز می‌شود. افراد فارغ از نوع دین و نژاد و سایر ویژگی‌ها با توجه به تقویم میلادی اول ژانویه را به عنوان مبنای شروع سال جدید گرامی می‌دارند.

تفاوت کریسمس و سال نو میلادی چیست؟

هر ساله در زمستان شاهد جشن‌ها و تعطیلات رسمی به مناسبت کریسمس و آغاز سال نو میلادی هستیم. تفاوت اصلی این دو مناسبت بزرگ را می‌توان اینگونه شرح داد که کریسمس برابر با زادروز حضرت مسیح (ع) و یک جشن مذهبی است که جامعه هدف آن طیف وسیعی از مسیحیان را شامل می‌شود، به عبارتی کریسمس یکی از اعیاد بزرگ دین مسیحت است. در حالی که جشن سال نو میلادی جشن حرکت سیاره زمین به دور خورشید و آغاز سال جدید است که در همه تقویم‌ها بر اساس مبنا و اصول خود شاهد این جشن سالانه هستیم.

تاریخ کریسمس ۱۴۰۲

  • تاریخ دقیق جشن کریسمس در تقویم شمسی برابر با دوشنبه ۴ دی ماه ۱۴۰۲ است.
  • تاریخ دقیق جشن کریسمس (میلاد حضرت مسیح) در تقویم میلادی مصادف با ۲۵ دسامبر ۲۰۲۳ است.
  • تاریخ دقیق روز کریسمس در تقویم قمری هم زمان با ۱۱ جمادی الثانی سال ۱۴۴۵ قمری است

تاریخ آغاز سال نو میلادی ۲۰۲۴

  • تاریخ آغاز سال ۲۰۲۴ میلادی به شمسی برابر با دوشنبه، ۱۱ دی ۱۴۰۲ است.
  • تاریخ آغاز سال ۲۰۲۴ میلادی به میلادی برابر با یکم ژانویه است.
  • تاریخ آغاز سال ۲۰۲۴ میلادی به قمری برابر ۱۸ جمادی الثانی ۱۴۴۵ است.

سال نوی میلادی 2024

تاریخچه تقویم میلادی

هم اکنون در بیش از ۹۵ درصد کشورهای جهان از تقویم میلادی به عنوان تقویم بین المللی استفاده می‌کنند. مبنای تقویم میلادی مبدا میلاد مسیح است و برای نخستین بار در اول ژانویه ۱۶۰۰ میلادی در اسکاتلند اعلام شد و پس از کبیسه گیری و انجام اصلاحات در سال ۱۵۸۲ میلادی به دستور گریگوری اعلام شد که به گاه شماری گریگوری نیز معروف است، اما در ایران و کشورهای عربی به آن تقویم میلادی می‌گویند.

رنگ سال ۲۰۲۴

peach Fuzz یا «هلویی مخملی» توسط کمپانی پنتون به عنوان رنگ سال ۲۰۲۴ معرفی شد. سایه‌های گرم و دوست داشتنی رنگ سال اعلامی مؤسسه پنتون می‌تواند احساسات گرم با هم بودن را در افراد بیدار کند و به آن‌ها پیغام مراقبت کردن از یک‌دیگر را بدهد. رنگ سال ۲۰۲۴ با عناوین «هلویی»، «زردآلویی» یا «صورتی هلویی» نیز شناخته می‌شود و طراحان از آن در مد و پوشاک، دکوراسیون، مبلمان و لوازم جانبی سال ۱۴۰۳ نیز استفاده می‌کنند.

تعطیلات سال میلادی ۲۰۲۴ چند روز است؟

تعطیلات سال نو میلادی در کشورهای مختلف با توجه به قانون همان کشور متفاوت برگزار می‌شود. غالباً این تعطیلات از هفت روز قبل از آغاز سال نو و هم زمان با جشن روز کریسمس آغاز و تا دوازده روز بعد از آن ادامه دارد. این تاریخ در تقویم میلادی از بیست و پنجم دسامبر تا پنجم ژانویه و در تقویم شمسی از چهارم دی ماه هر سال آغاز شده و در پانزدهم دی ماه به پایان می‌رسد.

بابانوئل کیست؟

کریسمس و سال نو میلادی همیشه ما را به یاد شخصیت تخیلی بابانوئل همان پیرمرد چاق با ریش سفید و لباس قرمز می‌اندازد که سورتمه پر از هدیه‌اش را گوزن‌هایی پرنده به حرکت در می‌آورند و در شب کریسمس یکی یکی به خانه‌ها سر زده و برای بچه‌ها داخل کیسه یا جوراب‌هایی که به این منظور آویزان کرده‌اند، خوراکی و هدایایی قرار می‌دهد. پاپانوئل یا بابانوئل اشاره به نام یکی از کشیشان مسیحی به نام سن نیکولاس دارد که در قرن چهارم میلادی می‌زیست و از اهالی یکی از شهرهای قدیمی بیزانس به نام مایرا در منطقه آناتولی در ترکیه فعلی بوده‌است. نیکولا در خردسالی پدر و مادرش را از دست می‌دهد و ثروت زیادی برایش به ارث می‌ماند. وی به خاطر کمک و دادن هدیه به فقرا شهرت داشت و شخصیت بابانوئل از او نشأت گرفته است.

بابانوئل

درخت کریسمس

یکی از بخش‌های جدایی ناپذیر جشن کریسمس و سال نو میلادی استفاده از درختان تزئین شده است. درخت کریسمس اغلب از نوع درختی همیشه سبز مثل کاج، سرو یا صنوبر است که با استفاده از چراغ‌ها و تزئینات مختلف آذین‌بندی می‌شود. درخت کریسمس می‌تواند درختی تازه قطع‌شده، درخت گلدانی یا مصنوعی باشد. درختان کریسمس نماد شور و زندگی و سرسبزی در زمستان‌های سرد و طولانی هستند. در حالی‌که درختان کریسمس به‌طور سنتی با نمادگرایی مسیحی در پیوند هستند، استفاده مدرن آن‌ها عمدتاً فاقد جنبه‌های مذهبی است. بسیاری از خانواده‌ها هدایای خود را در اطراف درخت کریسمس داخل خانه می‌چینند و آن‌ها را در عید کریسمس یا روز کریسمس باز می‌کنند. آراستن سرو و کاج در کریسمس، از ایران باستان الهام گرفته شده زیرا ایرانیان به این دو درخت مخصوصاً سرو به چشم مظهر مقاومت در برابر تاریکی و سرما می‌نگریستند. درختان کریسمس را می‌توان با اسباب‌بازی‌ها، هدایای کوچک، شمع‌های زیبا، آب‌نبات‌های رنگی و متنوع، ریسه‌هایی نورانی، گوی‌های رنگی، کیک‌های زیبا، روبان و حلقه‌های کاغذی آویزان، مجسمه‌های کوچک فرشته، آویزهایی به شکل زنگوله، ستاره، قلب و دانه برف، فانوس‌های کوچک و گل‌های متنوع تزئین کرد. تزئین درخت کریسمس علاوه بر خلاقیت و سلیقه‌ی فردی به آداب و رسوم هر منطقه بستگی دارد.

کد خبر 710608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    2 2
    فرمودین آغاز سال نو مسیحی بر اساس حرکت زمین بدور خورشید است خب رسیدن خورشید به صفر درجه کدام برج آغاز سال مسیحی میشود ؟ در ایران که رسیدن خورشید به نقطه اعتدال بهاری " صفر درجه حمل " آغاز سال جدید است
  • رورو NL ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    6 1
    امیدوارم این سال جدید 2024سال خوبی برام باشه ومثل 2023نباشه خیلی درد و غم کشیدم 🦥🎅🏻💁🏻‍♀️آدمایی که اذیتم کردنو هیچوقت نمیبخشم امیدوارم بتونم دوباره از اول شروع کنم. 💔❤️‍🩹