۳.۶ میلیارد دلار محصولات کشاورزی صادر شد

مطابق آمارها، از ابتدای امسال تا پایان آبان سه میلیارد و ۶۷۱ میلیون و ۹۰۲ هزار دلار محصولات شیلاتی، دامی، کشاورزی و غذایی از کشورمان صادر شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مجموع وزنی صادرات محصولات یاد شده در این مدت پنج میلیون و ۱۷۳ هزار تن بوده است.

برپایه این گزارش، ارزش صادرات محصولات یاد شده سه میلیارد و ۶۷۱ میلیون و ۹۰۲ هزار دلار بوده است که در هم‌سنجی با پارسال از لحاظ وزنی ۱۱ درصد و از لحاظ ارزش ۲۴ درصد رشد داشته است.

در این زمینه، مدیرکل دفتر پایش و توسعه بازار سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: به دلیل صادرات ۹۴ درصد محصولات دامی، شیلاتی کشاورزی و غذایی به کشورهای همسایه، تعاونی‌های روستایی با ورود به عرصه صادرات در مرزهای خروجی می‌توانند در توسعه استان و تولید ثروت برای روستاییان با حذف واسطه‌ها نقش سازنده‌ای ایفا کنند.

«سید روح اله لطیفی» اظهار کرد: همدلی و همراهی بخش‌های مختلف در مدیریت استان‌ها به‌ویژه استان‌های مرزی، اتاق بازرگانی و تشکل‌ها می‌تواند توجه ویژه به صادرات در تشکل‌های روستایی و کشاورزی را به همراه داشته باشد.

وی بیان‌داشت: صادرات شبکه تعاونی‌های روستایی با وجود سهم بالا در تولید این محصولات ناچیز است.

لطیفی خاطرنشان کرد: در این زمینه، به دنبال حذف واسطه‌ها در صادرات و اتصال تولید به بازارهای هدف صادراتی از طریق تعاونی‌های روستایی هستیم.

وی ادامه‌داد: در این راستا، تعاونی‌ها و تشکل‌های روستایی در استان‌های مرزی علاوه بر فروش محصولات خود، می‌توانند دروازه و ویترین فروش محصولات سایر استان‌ها به کشورهای همسایه باشند.

دبیر کمیته توسعه صادرات تعاونی‌های روستایی و کشاورزی کشور تاکید کرد: آموزش تعاونی‌ها با همکاری اتاق‌های بازرگانی، توانمند سازی آنها و نگاه اقتصادی به تشکل‌ها و رفع موانع تجاری بر اساس سند چشم‌انداز مصوب سازمان و برنامه راهبردی توسعه صادرات و تعامل با دست‌اندرکاران حوزه تجارت خارجی در دستور کار قرار دارد تا سهم صادرات تعاونی‌های روستایی و کشاورزی به حد مطلوب نزدیک شود و حتی در بازارهای هدف نیز به عنوان تعیین کننده و تأمین کننده با شبکه تأمین گسترده خود، نقش آفرینی کنند.

کد خبر 710351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.