رویای خانه‌دار شدن با نهضت ملی مسکن به کجا رسید؟

اجرای طرح نهضت ملی مسکن از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم با هدف تامین خانه برای خانوارهای شهری و روستایی در دستور کار قرار گرفته و روند اجرایی آن در استان‌های مختلف کشور با پیشرفت‌ها و موانعی همراه بوده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، تأمین مسکن یکی از نیازهای اولیه هر خانواری است و بخش زیادی از هزینه‌های خانواده‌ها را شامل می‌شود. دولت‌هایی که طی دهه‌های اخیر در کشورمان بر سر کار آمده‌اند با اجرا و پیشبرد طرح‌های احداث مسکن تلاش داشته‌اند تا این دغدغه اصلی خانوارها را رفع کنند.

نهضت ملی مسکن یکی از طرح‌های دولت سیزدهم برای تأمین چهار میلیون واحد مسکونی طی چهار سال در کشور است که می‌تواند به رؤیای خانه‌دار شدن بخشی از جمعیت کشورمان به ویژه اقشار کم درآمد جامه عمل بپوشاند.

با گذشت حدود دو سال از آغاز دولت رئیسی تاکنون، سهمیه ساخت واحدهای مسکن ملی در هر استان و شهرستان در قالب این طرح تعیین و ثبت‌نام اولیه متقاضیان و افرادی که واجد شرایط بوده‌اند مشخص شده است.

این طرح در قالب مسکن حمایتی، روستایی، بازآفرینی شهری، خود مالکی و استیجاری دنبال می‌شود و ادارات راه و شهرسازی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به عنوان متولیان اصلی اجرای این طرح در استان‌های کشور تعیین شده‌اند.

از ابتدای آغاز طرح نهضت ملی مسکن تاکنون، تأمین زمین، تسهیلات بانکی و ساز و کارهای اداری از اصلی‌ترین موانع سر راه بوده که در حال حاضر بخشی از این موانع رفع شده است و خانوارها در انتظار آغاز عملیات احداث و اقدامات زیربنایی دیگر واحدهای مسکونی هستند.

یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد مسکن در حال ساخت است

رئیس‌جمهور به عنوان متولی اصلی این طرح در تازه‌ترین اظهارات خود در پانزدهم آذر سال جاری در جمع دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی درباره وعده دولت در حوزه مسکن اظهار کرد که یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد مسکن در بخش‌های مختلف از جمله شهری، روستایی، بافت فرسوده و مجتمع‌سازی در کشورمان در حال ساخت است.

وی با بیان اینکه نرخ رشد مسکن پیش از دولت سیزدهم منفی بود، گفت که امروز رشد مسکن به مثبت ۳.۲ درصد رسیده و نزدیک به دو میلیون واحد مسکونی در کشور در حال احداث است.

رویای خانه‌دار شدن با نهضت ملی مسکن به کجا رسید؟

مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی نیز در اظهارنظری در آبان‌ماه اعلام کرده است که تاکنون بیش از ۵۱ هزار هکتار زمین در سراسر کشور در قالب شهرهای جدید و شهرک‌های منفصل از محدوده شهری برای پروژه بزرگ نهضت ملی مسکن تأمین شده است‌.

وی افزوده است: علاوه بر این، ۵۰۰ هزار قطعه زمین نیز تا پایان سال در سراسر کشور تأمین خواهد شد و از حدود یک ماه پیش کار احداث مسکن در کشور شتاب گرفته است.

وزیر راه و شهرسازی این را هم اضافه کرده است که در بخش روستایی شاهد رشد تولید مسکن هستیم و از هفت هزار واحد برنامه‌ریزی شده مسکن روستایی، پنج هزار واحد تحویل شده است و ۲۰۰۰ هزار واحد دیگر نیز تا پایان سال تحویل داده خواهد شد که با احتساب واگذاری زمین‌ها در مجموع ۱۳ هزار واحد روستایی در دستور کار است و سال آینده این رقم افرایش خواهد یافت.

بهره‌برداری از ۲ هزار واحد مسکن ملی استان تهران در دهه فجر

حسین جنتی، مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران درباره وضعیت پیشرفت طرح نهضت ملی مسکن در استان تهران می‌گوید: تاکنون سه‌هزار و ۵۰۰ واحد در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استان با پیشرفت بیش از ۷۰ درصد همراه بوده است که دو هزار واحد آنها در دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد و تحویل متقاضیان خواهد شد.

وی می‌افزاید: یک میلیون نفر متقاضی از استان تهران در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد، ۱۶۰ هزار نفر واجد چهار شرط قانونی بودند و تأیید نهایی شدند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران ادامه می‌دهد: همچنین زمین موردنیاز برای ۱۲۰ هزار نفر تأمین شده و عملیات اجرایی ۵۰ هزار واحد نیز آغاز شده است.

جنتی اضافه می‌کند: در مجموع ۲ هزار هکتار زمین طرح «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» نیز در استان تهران شناسایی شده است و در مراحل مختلف تأیید قرار دارد.

وی تصریح می‌کند: بیشترین اراضی تأمین شده در استان تهران با استفاده از روش الحاق به محدوده شهرها بوده و در حال توافق با بخش خصوصی برای تامین ۲۵۰ هکتار زمین هستیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران خاطرنشان می‌کند: برای استفاده از اراضی مازاد سایر دستگاه‌های دولتی در طرح نهضت ملی مسکن به میزان ۴۰ هکتار برنامه‌ریزی شده است.

رویای خانه‌دار شدن با نهضت ملی مسکن به کجا رسید؟

تأمین ۲۷۵ هکتار زمین برای ساخت مسکن ملی در گلستان

مهدی ملک، مدیرکل راه و شهرسازی گلستان نیز می‌گوید: برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن طی چهار سال در استان گلستان ۹۰۰ هکتار زمین موردنیاز بوده که تاکنون ۲۷۵ هکتار آن تأمین شده است.

وی تعداد افراد متقاضی در طرح نهضت ملی مسکن را در استان گلستان ۱۰۹ هزار و ۶۷۸ نفر اعلام می‌کند و می‌افزاید: تعداد افراد واجد شرایط در لیست ثبت‌نام شده‌ها ۸۳ هزار و ۹۷۶ نفر بوده است.

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان ادامه می‌دهد: تعهد سه سال ساخت مسکن در گلستان ۴۶ هزار و ۴۲۸ واحد بوده که از این میزان شش هزار و ۸۵۴ واحد در قالب قرارداد ساخت در طرح نهضت ملی مسکن است.

ملک اضافه می‌کند: در سفر دوم رئیس‌جمهور به استان گلستان، چهار هزار و ۵۴۲ واحد کلنگ‌زنی و یک هزار و ۷۰۰ واحد افتتاح می‌شود.

وی با بیان اینکه تعداد متقاضیان ساخت مسکن به روش خود مالکی در گلستان ۱۹ هزار و ۲۰۵ واحد است، تصریح می‌کند: تعداد واحدهای دارای قرارداد مشارکت در بانک هم پنج هزار و ۱۶۳ واحد و تعداد واحدهای در حال نوسازی در محلات هدف بازآفرینی شهری نیز سه هزار و ۶۶۷ واحد است.

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان خاطرنشان می‌کند: بخشی از اقدامات نهضت ملی مسکن در قالب تکمیل پروژه‌های بر زمین‌مانده مسکن مهر و برخی دیگر در قالب نهضت ملی مسکن از قبیل مسکن‌های خود مالکی، انبوه‌سازی و طرح‌های بازآفرینی شهری در بافت‌های فرسوده انجام شد.

بیش از ۳۵۰۰ واحد ملی مسکن در مرکزی آماده بهره‌برداری است

قاسم اسماعیل‌نژاد، معاون مسکن و ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی استان مرکزی نیز اظهار می‌کند: سه هزار و ۵۱۰ واحد از طرح نهضت ملی مسکن در استان مرکزی در مراحل نهایی قرار دارد و به زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

وی می‌افزاید: سهمیه ساخت مسکن ملی در این استان به مدت چهار سال ۷۷ هزار و ۱۲۷ واحد مسکونی است که از این تعداد ۴۲ هزار و ۱۲۷ واحد توسط اداره کل راه و شهرسازی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ساخته خواهد شد.

معاون مسکن و ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی استان مرکزی اضافه می‌کند: ساخت ۱۹ هزار واحد هم به شرکت عمران شهر جدید امیرکبیر واگذار شده است و برآورده شده ۱۶ هزار واحد مسکن روستایی نیز توسط بنیاد مسکن ساخته شده و به متقاضیان واگذار شود.

اسماعیل‌نژاد، تعداد کل ثبت‌نامی‌های طرح نهضت ملی مسکن در سطح استان را ۱۵۵ هزار نفر اعلام می‌کند و می‌گوید: تعداد متقاضیان حائز شرایط ۹۷ هزار و ۱۴۸ نفر و تعداد متقاضیانی که دارای استعلام چهارگانه بوده و مدارک آنها در سامانه بارگذاری شده ۴۹ هزار و ۱۵۸ نفر است.

وی تصریح می‌کند: شمار متقاضیانی که تخصیص پروژه در استان مرکزی برای آنها اتفاق افتاده ۱۹ هزار و ۴۳۷ نفر است که از این تعداد هزار و ۱۸۸ نفر توسط اداره کل راه و شهرسازی، سه هزار و ۵۳۲ نفر توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و چهار هزار و ۱۷ نفر توسط شرکت عمران شهر جدید امیرکبیر ساماندهی شده‌اند.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی اضافه می‌کند: در حال حاضر میزان زمین تأمین شده برای پروژه ساخت مسکن ملی در استان مرکزی ۴۹ هزار و ۴۰۱ قطعه است.

رویای خانه‌دار شدن با نهضت ملی مسکن به کجا رسید؟

اسماعیل‌نژاد اظهار می‌کند: هم اینک قرارداد ۲۹ هزار و ۴۰۴ واحد با سازنده در سطح استان مرکزی نهایی شده که از این تعداد ۲۷ هزار و ۱۹۲ واحد دارای پروانه و دستور و نقشه است.

وی ادامه می‌دهد: تعداد واحدهای دارای قرارداد مشارکت مدنی برای ساخت در طرح نهضت ملی مسکن در استان مرکزی ۱۱ هزار و ۳۰۹ واحد است.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی با اشاره به فرآیند ساخت و اقدامات اجرایی واحدهای دارای فنداسیون، اضافه می‌کند: تاکنون ۱۶ هزار و ۳۹۸ واحد عملیاتی شده و ۱۳ هزار و ۹۱۸ مورد واحدهای دارای اسکلت و سقف در سطح استان مرکزی اجرایی شده است.

اسماعیل‌نژاد خاطرنشان می‌کند: ۱۰ هزار و ۲۲۴ واحد از پروژه مسکن ملی در مرحله سفت کاری قرار دارد و شش هزار و ۲۵۲ واحد نیز در حال نازک کاری است.

احداث بیش از ۸۷ هزار واحد مسکن ملی طی چهار سال در کردستان

جهانگیر الیاسی، مدیرکل راه و شهرسازی کردستان به خبرنگار ایمنا می‌گوید: سهمیه ابلاغی استان کردستان در طرح نهضت ملی مسکن ساخت ۸۷ هزار و ۲۳۹ واحد در بخش‌های حمایتی، روستایی، بازآفرینی شهری، خود مالکی و استیجاری است که این تعداد واحد مسکونی باید طی چهار سال در استان کردستان ساخته و به مردم تحویل داده شود.

وی سهمیه ساخت مسکن ملی در استان کردستان توسط اداره راه و شهرسازی را ۳۶ هزار و ۷۸۱ واحد عنوان می‌کند و می‌افزاید: در مجموع ۲۰۴ هزار نفر در استان کردستان برای طرح نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند که ۱۰۶ هزار نفر به عنوان متقاضی اولویت‌دار حائز چهار شرط اصلی این طرح، شناسایی و تأیید نهایی شده‌اند.

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان ادامه می‌دهد: در حال حاضر هشت هزار و ۵۰۰ واحد نهضت ملی مسکن در سطح استان کردستان در حال ساخت بوده و برای ۱۷ هزار واحد دیگر نیز زمین تأمین و در مرحله آماده‌سازی است که تا پایان سال جاری، ساز و کار اداری آن انجام و در اوایل سال آینده ساخت و ساز آنها نیز شروع می‌شود.

الیاسی اضافه می‌کند: طبق برآورد صورت گرفته به ازای ساخت هر ۵۰ واحد به یک هکتار زمین نیاز است که در مجموع یک هزار و ۷۰۰ زمین برای اجرای پروژه نهضت ملی مسکن در استان موردنیاز بوده که با تلاش‌های صورت گرفته و با تأمین ۵۶۰ هکتار زمین، بخش بزرگی از مشکلات تأمین زمین در بیشتر شهرهای استان مرتفع شده است و آماده‌ایم عملیات اجرایی حدود ۲۶ هزار واحد نهضت ملی را در استان کردستان به‌زودی شروع کنیم.

رویای خانه‌دار شدن با نهضت ملی مسکن به کجا رسید؟

الحاق ۲۸۷۰ هکتار اراضی دولتی برای طرح نهضت ملی مسکن در قم

حسین زنجیرانی فراهانی، مدیرکل راه و شهرسازی استان قم نیز اظهار می‌کند: برای ساخت پروژه‌های نهضت ملی مسکن در استان قم دو هزار و ۸۷۰ هکتار از اراضی دولتی به محدوده شهرهای استان الحاق شده است.

وی می‌افزاید: پروژه‌های نهضت ملی مسکن در شهر قم ابتدا در دو نقطه از منطقه پردیسان آغاز شدند که پروژه ۱۷ هکتاری پردیسان امروز ۶۰ درصد و پروژه ۲۲ هکتاری در حال حاضر ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم با اشاره به الحاق اراضی ۶۵۰ هکتاری به منطقه پردیسان قم برای ساخت مسکن، می‌گوید: این پروژه در حال حاضر ۱۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که ۲۸ هزار واحد مسکونی در آن ساخته خواهد شد.

زنجیرانی با اشاره به اجرای این پروژه‌ها در سایت طایقان و پرنیان، ادامه می‌دهد: این دو سایت در جنوب غربی شهر قم و در فاصله تقریباً ۲۰ کیلومتری قرار دارند که سایت طایقان سه درصد و سایت پرنیان دو درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی اضافه می‌کند: ساخت طرح نهضت ملی مسکن در منطقه قنوات ۴۵ درصد و در منطقه جعفریه ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم با اشاره به اینکه نیمی از واحدهای کلنگ‌زنی شده در استان قم به صورت ویلایی ساخته می‌شوند، می‌گوید: در سایت ۴۰۰ هکتاری پرنیان، سه هزار و ۵۰۰ واحد ویلایی بر مبنای شهرسازی و معماری اسلامی به متقاضیان تحویل داده خواهد شد.

زنجیرانی با اشاره به اینکه تا کنون هزار واحد مسکن در این طرح ساخته و به مردم تحویل داده شده است، خاطرنشان می‌کند: امیدواریم تا دهه فجر بتوانیم تعداد قابل توجهی از این واحدها را ساخته و مردم قم تحویل دهیم.

تأمین زمین برای طرح مسکن ملی در ۶۹ شهر استان خراسان رضوی

جواد خدایی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی به خبرنگار ایمنا می‌گوید: برای طرح نهضت ملی مسکن تاکنون در ۶۹ شهر استان خراسان رضوی زمین تأمین شده است و در ۲۱ شهر نیز در مراحل نهایی و شش شهر تا پایان ماه جاری تعیین تکلیف و اقدامات لازم برای طراحی و سیر مراحل قانونی برای واگذاری زمین‌های تأمین شده به متقاضیان در حال انجام است.

وی می‌افزاید: نهضت ملی مسکن با چشم‌انداز ساخت چهار میلیون واحد مسکونی، چهار شکل مختلف دارد که در قالب طرح حمایتی و تسهیلات مسکن در قالب وام‌های ۵۵۰ میلیون تومانی در تمامی شهرها به افراد اعطا خواهد شد تا خود آنها به صورت خویش‌فرما زمین‌هایشان را بسازند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی ادامه می‌دهد: در فرآیند ساخت خویش‌فرما، هر مرحله از ساخت در چشم‌انداز زمان‌بندی مشخصی قرار می‌گیرد و دولت با تسهیلاتی، سازنده را مکلف می‌کند تا در یک بازه زمانی مشخص، هر مرحله از ساخت اعم از پروانه، اجرای پی و مراحل بعدی را اجرا کند.

خدایی اضافه می‌کند: در شکل دوم نهضت ملی مسکن، زمین‌های محدوده بافت‌های ناکارآمد برای صاحبان مشخص شده‌اند و دولت در این حوزه با ضوابط تشویقی طرح‌سازی، کار را برای بازسازی و بهسازی اراضی آسان کرده است. در این راستا به پیشنهاد شهرداری‌ها برای ۸۳ شهر از ۹۶ شهر هدف در استان بسته تشویقی در نظر گرفته شده است.

وی تصریح می‌کند: تاکنون بیش از ۲۳ هزار پروانه ساختمانی در بافت‌های هدف بازآفرینی در استان خراسان رضوی صادر کرده‌ایم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی اظهار می‌کند: شکل سوم نهضت ملی مسکن مربوط به کسانی است که زمین دارند اما یا در فرآیند ساخت دچار مشکل هستند یا پروژه عمرانی آن‌ها نیمه‌تمام مانده است، در این صورت مقرر شده تا تسهیلات بانکی ۵۵۰ میلیون تومانی به ازای هر طبقه به افراد اعطا شود.

خدایی می‌افزاید: آخرین شکل نهضت ملی مسکن نیز در مسکن روستایی معنا پیدا می‌کند، جایی که زمین به صورت ۹۹ ساله در روستاهای فاقد زمین و تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی به افراد زمین‌دار اعطا می‌شود تا پروژه اجرایی و عمرانی خود را آغاز کنند.

رویای خانه‌دار شدن با نهضت ملی مسکن به کجا رسید؟

اجرای طرح نهضت ملی مسکن در استان یزد در قالب ۲۹ سایت

احسان خواجه رضایی، مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد نیز اظهار می‌کند: ۱۳۹ هزار و ۹۵۳ نفر در سامانه نهضت ملی مسکن استان یزد ثبت نام کردند که از این تعداد ۱۱۴ هزار نفر حائز شرایط بودند.

وی می‌افزاید: ۵۴ هزار نفر تاکنون تأیید نهایی شدند که از این تعداد ۱۸ هزار و ۵۹۰ نفر پیامک افتتاح حساب را دریافت کردند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد تصریح می‌کند: از مجموع ۱۸ هزار نفری که افتتاح حساب را انجام دادند ۱۶ هزار نفر واریز وجه داشتند و از این تعداد نیز ۱۴ هزار نفر تخصیص پروژه گرفتند.

خواجه رضایی ادامه می‌دهد: تاکنون شش هزار و ۲۴۱ واحد مسکن در حال ساخت و ۳۰ هزار واحد نیز در حال آماده‌سازی داریم که پس از تکمیل آماده‌سازی پروژه، به متقاضیان پیامک برای افتتاح حساب، تخصیص پروژه و تحویل زمین زده خواهد شد تا مرحله بعدی ساخت توسط متقاضیان یا دولت انجام شود.

وی اضافه می‌کند: تا کنون از شش هزار و ۲۴۱ واحد شروع به ساخت، ۴۳۴ واحد به طور کامل به اتمام رسیده و پنج هزار و ۳۹۰ واحد در مرحله اتمام اسکلت و سقف قرار دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد تصریح می‌کند: شروع عملیات آماده‌سازی و اجرا در استان یزد بالغ بر ۳۶ هزار واحد است که نزدیک به ۵۰ درصد پروژه‌ها را شامل می‌شود.

خواجه رضایی می‌گوید: پیشرفت فیزیکی در امر آماده‌سازی واحدها بالای ۵۰ درصد برآورد می‌شود و ساخت پروژه‌های تحویل داده شده به مردم نیز از ۲۰ تا ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی می‌افزاید: در استان یزد کارگزاران طرح نهضت ملی مسکن در ۲۹ سایت مسکن کار می‌کنند که سایت‌هایی که طرح آن‌ها نهایی شده است برای ساخت آماده می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد خاطرنشان می‌کند: بیشترین عقب‌ماندگی استان در بحث مسکن مربوط به شهر یزد است که این شهر با توجه به اینکه طرح باید به تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی برسد در یک پروسه زمان‌بر قرار گرفته است.

معرفی ۴ شهرستان برتر فارس در اجرای طرح نهضت ملی مسکن

محمودرضا طالبان، مدیرکل راه و شهرسازی فارس هم با اشاره به سفر دوم رئیس‌جمهور به این استان و ابراز رضایت او از روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن در استان فارس، اظهار می‌کند: به دنبال ارزیابی عملکرد ٣٧ شهرستان استان، چهار شهرستان برتر در زمینه اجرای این طرح معرفی و تقدیر شدند.

وی می‌افزاید: بر این اساس، شهرستان‌های آباده، ارسنجان، اقلید و زرین‌دشت با توجه به تأمین زمین برای متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن و اجرای مطلوب طرح مذکور، به عنوان شهرستان‌های برتر انتخاب و از عوامل دست‌اندرکار اعم از فرمانداران و رؤسای ادارات راه و شهرسازی و بنیاد مسکن این شهرستان‌ها از سوی استاندار فارس تقدیر به عمل آمد.

مدیرکل راه و شهرسازی فارس اضافه می‌کند: با توجه به پیشرفت فیزیکی طرح نهضت ملی مسکن در چهار شهرستان مذکور، می‌توان امیدوار بود که تا پایان امسال شاهد تکمیل و واگذاری تعداد قابل توجهی از واحدهای مسکونی به متقاضیان باشیم.

وی ادامه می‌دهد: مجموعه اقدامات انجام شده سبب شده است که استان فارس در بحث تأمین زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن جایگاه نخست را در میان استان‌های پهناور کشور از آن خود کند.

رویای خانه‌دار شدن با نهضت ملی مسکن به کجا رسید؟

اجرای طرح نهضت ملی مسکن در ۱۱۰ شهر استان فارس

سید علیرضا حمیدی، مدیرکل بنیاد مسکن استان فارس نیز از اجرای طرح نهضت ملی مسکن در ۱۱۰ شهر استان خبر می‌دهد و می‌گوید: ۲۰۲ هزار و ۷۲۰ متقاضی در طرح‌های نهضت ملی مسکن استان فارس نام‌نویسی کرده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: زمین موردنیاز برای اجرای این طرح‌ها در ۲۶ شهر در محدوده راه و شهرسازی لارستان و ۸۴ شهر در محدوده راه و شهرسازی فارس در اختیار بنیاد مسکن قرار گرفته است.

مدیرکل بنیاد مسکن فارس می‌افزاید: ۳۷ هزار و ۱۵۸ متقاضی در محدوده شهرستان لارستان و ۱۶۵ هزار و ۵۶۲ متقاضی نیز در سایر مناطق استان فارس در این طرح تاکنون نام‌نویسی کرده‌اند.

حمیدی اضافه می‌کند: برای ۲۰ هزار و ۵۶۶ متقاضی تاکنون پروژه و زمین مناسب اختصاص یافته و طرح‌های نهضت ملی مسکن با مشارکت این متقاضیان آغاز شده است.

وی تصریح می‌کند: هفت هزار و ۳۱۵ متقاضی نیز در بانک‌های عامل حساب بانکی افتتاح کرده‌اند و زمینه دریافت تسهیلات برای آنان فراهم شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان فارس، تأمین مسکن مددجویان و افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی را یک اولویت برای بنیاد مسکن عنوان می‌کند و می‌گوید: بسیاری از این واحدهای مسکونی در قالب تفاهم‌نامه یا طرح نهضت ملی مسکن قابل تأمین است.

حمیدی خاطرنشان می‌کند: اصلی‌ترین تأکید ما در سال جاری پیگیری ساخت و تکمیل واحدهای مسکونی مددجویان است که با قول مساعد مسئولان کمیته امداد قرار است مددجویان روستایی فاقد مسکن در سال‌های پیش رو به صورت ۱۰۰ درصد صاحب مسکن شوند.

نهضت ملی مسکن آذربایجان شرقی با سرعت در حال پیشرفت است

جعفر حسن‌زاده، معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی نیز می‌گوید: پروژه‌های نهضت ملی مسکن در استان با سرعت خوبی در حال پیشرفت است.

وی می‌افزاید: با تلاش تیمی و شبانه‌روزی همکاران راه و شهرسازی استان، روند اجرایی پروژه‌های نهضت ملی مسکن سرعت خوبی گرفته و امروز در سطح استان ۹۹ هزار و ۲۹۹ واحد مسکونی در حال اجرای عملیات ساخت است.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی ادامه می‌دهد: استان آذربایجان شرقی در سال ۱۴۰۱ در موضوع نهضت ملی مسکن در رتبه ۲۹ کشوری بود که امروز توانسته‌ایم به رتبه ۹ کشوری برسیم.

حسن‌زاده اضافه می‌کند: شرایط توپوگرافی آذربایجان شرقی به‌گونه‌ای است که همواره در تأمین زمین مرغوب و مناسب برای پروژه‌های نهضت ملی مسکن با مشکل روبرو هستیم و از طرفی تراکم بالای جمعیتی و متقاضیان را در استان شاهد هستیم که با بررسی آمار اعلامی وزارت راه و شهرسازی، ما تنها استانی هستیم که با شرایط فوق‌الذکر توانسته‌ایم در بین ۱۰ استان برتر کشور قرار بگیریم.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی تصریح می‌کند: بخش مهمی از طرح‌های حمایتی مسکن به واگذاری زمین رایگان در قالب طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت اختصاص دارد و مطابق این طرح خانواده‌های سه و چهار فرزندی که دارای شرایط ابلاغی باشند، می‌توانند ۲۰۰ متر زمین مسکونی رایگان در محل زندگی خودشان دریافت کنند.

حسن‌زاده خاطرنشان می‌کند: در سال جاری طی دو مرحله در مجموع به یک هزار و ۱۵۰ خانواده حائز شرایط، زمین رایگان واگذار شده که هدف‌گذاری ما این است تا بهمن سال‌جاری نیز به دو هزار خانواده دیگر در سطح استان زمین رایگان واگذار کنیم.

رویای خانه‌دار شدن با نهضت ملی مسکن به کجا رسید؟

ساخت ۷۰ هزار واحد مسکن ملی سهمیه استان قزوین است

سیدعلی هاشمی، مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین نیز درباره پیشرفت نهضت ملی مسکن در این استان اظهار می‌کند: سهمیه استان قزوین از این طرح، ساخت حدود ۷۰ هزار واحد مسکن ملی است که تا کنون ساخت ۶۳ درصد این واحدها را شروع کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه از ۶۹ هزار واحد مسکن ملی ۴۰ درصد آنها مسکن حمایتی محسوب می‌شوند، ادامه می‌دهد: ساخت ۸۵ درصد این مسکن‌های ملی حمایتی در استان قزوین شروع شده است و ۲۳ درصد برنامه ابلاغی ۶۹ هزار واحدی را نیز ساخت مسکن روستایی توسط بنیاد مسکن شامل می‌شود که احداث ۴۵ درصد این واحدها هم آغاز شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین با بیان اینکه بازآفرینی و نوسازی بافت فرسوده نیز ساخت ۱۳ درصد سهمیه ابلاغی را شامل می‌شود، تصریح می‌کند: میزان تحقق ساخت مسکن ملی در حوزه بازآفرینی و بهسازی بافت فرسوده هم ۲۲ درصد است.

هاشمی می‌افزاید: ساخت ۱۸ درصد از ۷۰ هزار واحد ابلاغی را بخش خصوصی برعهده دارد که در این بخش ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشتیم و همچنین شش درصد هم سهم مسکن خودمالکی است که میزان پیشرفت در این بخش هم ۴۲ درصد است.

وی ادامه می‌دهد: پیش‌قراول ساخت مسکن ملی در استان قزوین بخش مسکن حمایتی با ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی است و ضعیف‌ترین بخش هم حوزه بازآفرینی و نوسازی بافت فرسوده بوده که فقط ۲۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین با اشاره به وضعیت بازسازی، بهسازی و نوسازی بافت فرسوده در شهرستان‌های شش‌گانه این استان تصریح می‌کند: در هشت‌ماهه سال جاری در مجموع ۵۳۳ واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده شهرهای مختلف استان ساخته شده که این واحدها طی دو مرحله به مردم تحویل داده شده‌اند که در ماه‌های خرداد و تیر بوده است.

هاشمی با بیان اینکه حدود یک هزار و ۷۰۰ باب واحد مسکونی هم در دست احداث قرار دارد، اضافه می‌کند: در هشت‌ماهه امسال ۳۹۲ پروانه ساخت در هفت شهر استان قزوین صادر کرده‌ایم که ۵۷ درصد این پروانه‌ها در شهر قزوین، ۴۰ درصد آنها در شهر الوند و سه درصد هم در شهرهای بویین‌زهرا، آبگرم، آوج، اسفرورین و بیدستان صادر شده است.

وی با اشاره به صدور پروانه ساخت دو هزار و ۲۰۹ واحد مسکونی در بافت فرسوده طی سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲، می‌افزاید: ۴۳.۵ درصد این پروانه‌ها در سال ۱۴۰۱، ۳۹ درصد در سال ۱۴۰۰ و ۱۷.۵ درصد هم در سال ۱۴۰۲ صادر شده‌اند.

وجود ۱۲۰ هزار متقاضی مسکن ملی در استان کرمان

محمدمهدی فداکار، استاندار کرمان نیز اظهار می‌کند: در استان کرمان ۱۲۰ هزار متقاضی مسکن ملی داریم که امیدواریم قبل از فرا رسیدن دهه فجر فرآیند واگذاری زمین در همه شهرهای استان انجام شود.

وی با بیان اینکه برای اجرای طرح مسکن ملی، زمین زیادی در استان کرمان نیاز است، می‌افزاید: الحاق زمین به شهرها فرآیندی بسیار طولانی است که در استان کرمان بیش از ۱۰ هزار هکتار زمین برای الحاق شدن به شهرها انتخاب شده که بیش از چهار هزار هکتار آن به شهرها اضافه شده است.

استاندار کرمان خاطرنشان می‌کند: زمین در شهرهای کرمان و سیرجان محدود است و در سایر شهرهای استان نیز زمین به صورت خودمالکی تقسیم می‌شود.

رویای خانه‌دار شدن با نهضت ملی مسکن به کجا رسید؟

هدف‌گذاری ساخت ۱۰۰ هزار واحد طرح مسکن ملی در البرز

امیر ردایی، رئیس ستاد نهضت ملی مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان البرز نیز اظهار می‌کند: طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته مقرر شده است ۱۰۰ هزار واحد مسکونی برای متقاضیان البرزی احداث شود.

وی با اشاره به ثبت‌نام ۲۵۰ هزار متقاضی برای مسکن ملی در استان البرز، می‌افزاید: تاکنون ساخت ۱۶ هزار واحد مسکونی در راستای طرح نهضت ملی مسکن در استان البرز آغاز شده است.

رئیس ستاد نهضت ملی مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان البرز ادامه می‌دهد: از این تعداد فونداسیون هشت هزار واحد انجام شده و ۲ هزار و ۵۰۰ واحد نیز در مرحله اسکلت و نزدیک به یک هزار واحد هم در مرحله اتمام سفت‌کاری است.

ردایی اضافه می‌کند: تعدادی از واحدها هم تکمیل شده که به زودی تحویل خواهند شد و چند مجموعه مسکونی در اشتهارد هم تکمیل و متقاضیان در آنها ساکن شده‌اند.

وی تصریح می‌کند: در شهرهای محمدشهر، ماهدشت، فردیس، نظرآباد و اشتهارد و شهر جدید مهستان ساخت پروژه‌های حمایتی مسکن توسط دولت در حال انجام است، این پروژه‌ها ساخت نزدیک به دو هزار باب واحد مسکونی حیاط‌دار مستقل در ماهدشت (ویلایی دو طبقه) با الگوی معماری ایرانی اسلامی را شامل می‌شود.

رئیس ستاد نهضت ملی مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان البرز می‌گوید: تعدادی از پروژه‌ها توسط سه کارگزار بنیاد مسکن، اتاق تعاون و قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) در حال انجام هستند که در این راستا به بنیاد مسکن زمین‌های موردنظر تحویل شده و در حال نظارت بر ساخت و ساز هستند. برای اتاق تعاون کارگزار دیگر طرح نیز اراضی لازم در شهر اشتهارد تأمین شده و مقرر شده نسبت به احداث مسکن کارگری اقدام کند.

ردایی می‌افزاید: قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) نیز در اشتهارد و نظرآباد با تأمین اراضی توسط راه و شهرسازی استان در حال برنامه‌ریزی ساخت و ساز مسکن برای محرومان است. علاوه بر موارد مذکور در شهر جدید مهستان که حدود ۶۰ درصد از ثبت نام‌ها را به خود اختصاص داده، پروژه‌ها در حال ساخت است.

وی ادامه می‌دهد: در اشتهارد که حجم زیادی از توسعه مسکن را به صورت الحاق به شهر داشتیم، باید نسبت به ایجاد شبکه‌های جدید زیربنایی و زیرساخت اقدام شود؛ لذا پیگیری‌ها، برنامه‌ریزی و تأمین منابع مالی موردنیاز در سطح ملی و هم در سطح استانی انجام شده است.

رئیس ستاد نهضت ملی مسکن البرز خاطرنشان می‌کند: برای طرح نهضت ملی مسکن پیش‌بینی شده بود که نیاز استان البرز ۱۰۰ هزار واحد مسکونی است، در حالی که در عمل در زمان ثبت نام ۲۵۰ هزار درخواست در سامانه نهضت ملی مسکن ثبت شد که از ثبت نام‌های انجام شده ۱۶۸ هزار نفر واجد شرایط اولیه بودند و این نشان می‌دهد پیش بینی و نیازسنجی اولیه رقم غیردقیقی نبوده و از طرح استقبال شده است.

رویای خانه‌دار شدن با نهضت ملی مسکن به کجا رسید؟

آغاز عملیات اجرایی ۳۶ هزار واحد مسکن ملی در مازندران

علی دیوسالار، مدیرکل راه و شهرسازی مازندران نیز اظهار می‌کند: تا کنون عملیات اجرایی نزدیک به ۳۶ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در مازندران آغاز شده است که حدود یک‌هزار واحد از این تعداد مراحل پایانی ساخت را می‌گذرانند و طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته، بهمن امسال در دهه فجر انقلاب اسلامی به بهره‌برداری می‌رسند.

وی می‌افزاید: برای افتتاح این واحدها ستاد افتتاحیه دهه فجر در اداره کل راه و شهرسازی تشکیل شده و به صورت هفتگی پیگیری‌های لازم برای پیشرفت طرح انجام می‌شود تا بتوانیم طی چند ماه آینده بخشی از مسئولیت و تعهد استان برای ساخت مسکن ملی را انجام دهیم و بارقه امید را روی چهره مردم ببینیم.

مدیرکل راه و شهرسازی مازندران تصریح می‌کند: برای بافت‌های فرسوده و طرح‌های خودمالکی نیز با توجه به تسهیلات و شرایطی که دولت در نظر گرفته است می‌توانیم گام‌های خوبی برداریم که از شهروندان واجد شرایط در سراسر استان دعوت می‌کنیم که از این طرح‌ها استقبال کنند.

دیوسالار خاطرنشان می‌کند: سهمیه مازندران در طرح نهضت ملی مسکن ساخت سالانه ۳۸ هزار واحد مسکونی و در مجموع در چهار سال دولت سیزدهم ۱۵۲ هزار واحد مسکونی است.

شهریور امسال همزمان با گرامیداشت هفته دولت و در آئین افتتاح همزمان ۱۰۰ هزار واحد مسکونی با حضور ویدئو کنفرانسی رئیس جمهور، کلید چهار هزار و ۲۹۰ واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در مازندران به مردم و متقاضیان واجد شرایط تحویل داده شد.

پیشرفت ۳۰ درصدی طرح نهضت ملی مسکن در خوزستان

میثم آذرسا، معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خوزستان نیز می‌گوید: در حال حاضر ۱۲ هزار واحد مسکونی در خوزستان در حال ساخت و از پیشرفت فیزیکی نسبتاً خوبی برخوردار هستند به گونه‌ای که طرح نهضت ملی مسکن در استان خوزستان ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی می‌افزاید: بیش از ۲۸۲ هزار واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن باید به مدت چهار سال در خوزستان ساخته شود که ساخت ۹۰ هزار واحد آن برعهده اداره کل راه و شهرسازی استان و مابقی در قالب ودیعه مسکن است.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خوزستان اضافه می‌کند: ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی برعهده ستاد مشترک برای متقاضیان نظامی بوده و ۴۵ هزار واحد هم برعهده شهرهای جدید استان است.

آذرسا با اشاره به تعهد دولت در خصوص آماده‌سازی طرح‌های نهضت ملی مسکن در استان خوزستان، خاطرنشان می‌کند: حدود یک ششم از مناقصات این طرح‌ها انجام شده و در مرحله انتخاب پیمانکار هستند.

ثبت‌نام ۷۰ هزار نفر در طرح ملی نهضت مسکن در استان بوشهر

احمد محمدی‌زاده، استاندار بوشهر نیز اظهار می‌کند:: سهمیه استان بوشهر ساخت ۴۴ هزار واحد مسکونی طی چهار سال تعیین شده است که با تلاش شبانه روزی، بیش از تعهد ایجاد شده واحد مسکونی تحویل متقاضیان می‌دهیم.

وی می‌افزاید: تاکنون حدود ۷۰ هزار نفر از استان بوشهر در این طرح ثبت نام کردند که زمین برای ساخت ۴۰ هزار واحد مسکونی تأمین شده است.

استاندار بوشهر تصریح می‌کند: امسال با تأمین اعتبارات موردنیاز و پرداخت تسهیلات واحدهای خودمالکی و سایر واحدها، شتاب قابل توجهی در ساخت مسکن ایجاد می‌شود.

محمدی‌زاده تاکید می‌کند: تمام مدیران استان موظف هستند در راستای رفع موانع اجرای طرح نهضت ملی مسکن، ظرفیت کامل دستگاه‌های متبوع را به کار گیرند و هیچ‌گونه کم‌کاری قابل قبول نیست.

وی خاطرنشان می‌کند: اداره راه و شهرسازی، بنیاد مسکن و شرکت عمران شهر جدید عالیشهر، متولیان ساخت مسکن در این طرح هستند که امیدوارم با تکمیل طرح، شاهد رضایت‌مندی مردم استان باشیم.

رویای خانه‌دار شدن با نهضت ملی مسکن به کجا رسید؟

سهمیه استان ایلام از طرح نهضت ملی مسکن ۳۲ هزار واحد است

فرشاد دوستی، مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام نیز می‌گوید: سهمیه استان ایلام از طرح نهضت ملی مسکن ساخت ۳۲ هزار واحد طی چهار سال است.

وی با اشاره تأمین ۲۳۱ هکتار زمین برای اجرای نهضت ملی مسکن در استان ایلام تاکنون، می‌افزاید: هنوز در مرکز استان و چند شهر دیگر مشکل کمبود زمین داریم که از طرق مختلف در حال تأمین آن هستیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام تصریح می‌کند: تا کنون ۱۴ هزار و ۵۲۰ پروانه ساختمانی در راستای اجرای طرح ملی نهضت مسکن در استان صادر شده که این تعداد نسبت به سال گذشته چند برابر شده است.

دوستی خاطرنشان می‌کند: ۴۷ هزار و ۸۷۷ نفر برای طرح نهضت ملی مسکن در استان ایلام ثبت‌نام کرده‌اند که ۱۵ هزار و ۹۷۷ نفر تأیید اولیه و ۹ هزار و ۸۱۶ نفر تأیید نهایی شده‌اند.

وی اضافه می‌کند: تا کنون برای هشت هزار و ۷۱۶ واحد زمین اختصاص یافته و برای پنج هزار و ۸۷۴ نفر نیز پروژه ساختمان‌سازی تعریف شده است.

احداث ۱۳۰ هزار واحد مسکن تا پایان دولت سیزدهم در همدان

مجید صالحی‌امیر، مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان نیز درباره آخرین وضعیت روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن اظهار می‌کند: تعهد استان همدان در طرح نهضت ملی مسکن ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی طی چهار سال پیش بینی شده است که طرح ساخت مسکن روستایی و بازآفرینی شهری نیز به این موضوعات اضافه شد و بر همین اساس ۱۳۰ هزار واحد مسکونی تا پایان دولت سیزدهم در استان همدان احداث می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: حدود ۱۰۰ هزار نفر در استان همدان در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کردند که ۵۰ هزار نفر واجد شرایط شناخته و تأیید نهایی شدند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان ادامه می‌دهد: در این استان ظرفیتی که در شاخه روستایی نهضت ملی مسکن در نظر گرفته شده احداث ۱۴ هزار واحد و در خصوص طرح بازآفرینی مسکن نیز احداث ۱۴ هزار واحد پیش‌بینی شده و مابقی ظرفیت در بحث ساخت نهضت ملی مسکن و خودمالکی است.

صالحی‌امیر اضافه می‌کند: تاکنون برای ساخت نهضت ملی مسکن برای ۲۸ شهر استان همدان زمین تأمین شده است.

احداث بیش از ۳۹ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی در سیستان و بلوچستان

عطاالله اکبری، دبیر شورای مسکن سیستان و بلوچستان از اشتغال بیش از ۴۱ هزار و ۵۲۵ نفر در پروژه‌های در دست ساخت طرح نهضت ملی مسکن استان خبر می‌دهد و می‌گوید: امروز یکی از مهم‌ترین اولویت‌های دولت مردمی سیزدهم رفع مشکل مردم در حوزه مسکن است و ما در این استان با تاسی از این سیاست، برنامه‌های جدی را در حوزه مسکن دنبال کرده‌ایم که نتیجه آن در کسب رتبه دوم کشوری این استان در اجرای طرح قابل مشاهده است.

وی با بیان اینکه طرح نهضت ملی مسکن یک فرصت طلایی برای رونق کسب و کار در این استان است، تصریح می‌کند: اجرای طرح نهضت ملی مسکن در این استان با ساخت بیش از ۳۹ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی در افق چهار ساله گردش مالی حدود ۲۷ هزار میلیارد تومان را به همراه خواهد داشت.

دبیر شورای مسکن سیستان و بلوچستان با اشاره به آخرین وضعیت طرح نهضت ملی مسکن در این استان، اضافه می‌کند: از مجموع ۳۶ هزار و ۴۲۴ متقاضی تأیید نهایی شده طرح نهضت ملی مسکن در این استان تاکنون ۳۰ هزار و ۸۸۱ متقاضی اقدام به واریز وجه کردند و ۲۵ هزار و ۲۹۸ متقاضی تخصیص به طرح شده‌اند.

اکبری تاکید می‌کند: با توجه به اینکه تکمیل و بهره‌برداری از واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در امیدآفرینی بین مردم و تحقق اهداف دولت نقش مستقیم ایفا می‌کند در این استان تلاش شده است با استفاده از توان نیروهای بومی و مصالح ساختمانی تولیدی با کیفیت گام‌های مؤثری در این زمینه برداشته شود.

پیشرفت در طرح نهضت ملی مسکن در کشورمان و تحقق رؤیای خانه‌دار شدن در گرو پیگیری بیشتر دستگاه‌های اجرایی متولی این امر، رفع موانع و همت بیشتر بانک‌های عامل در راستای تسهیل در پرداخت تسهیلات لازم به خانوارها است که می‌تواند فرآیند اجرای طرح مسکن ملی را تسریع ببخشد

کد خبر 710267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.