شناسایی بیش از ۲۷۰۰ گونه جانوری و گیاهی بومی در کردستان

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: بیش از دو هزار و ۷۰۰ گونه جانوری و گیاهی بومی در استان کردستان تاکنون شناسایی شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان و به نقل از روابط عمومی محیط زیست کردستان، اقبال حمیدی اظهار کرد: نگهداری از گونه‌های زیستی گیاهی و جانوری گوناگون بومی کشور، نقش حیاتی در پایداری طبیعت و چرخه‌های زیستی، اقتصاد، معیشت، حیات و سلامت مردم دارد، از این رو نیازمند برنامه‌ریزی و مشارکت حداکثری در این زمینه هستیم.

وی افزود: استان کردستان دارای دو نوع آب و هوای مرطوب در غرب و سرد و خشک در شرق استان است که دو جامعه جنگلی و استپی را در این استان شکل داده و بر همین اساس تنوع گونه‌ای زیادی داشته و اکوسیستم‌های متنوعی را به وجود آورده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان با اشاره به شناسایی بیش از دو هزار و ۷۰۰ گونه جانوری و گیاهی بومی در این استان، ادامه داد: از ۲۰۰ گونه پستاندار شناسایی شده در کشور، بیش از ۳۷ گونه آن بومی استان کردستان است و از ۵۵۸ گونه پرنده کشور حدود ۳۰۸ گونه، از ۲۰۶ گونه خزنده کشور ۲۳ گونه، از ۱۷۴ گونه ماهی کشور ۱۵ گونه و از میان گیاهان نیز تاکنون بیش از ۲ هزار و ۳۵۰ گونه گیاه بومی در استان کردستان شناسایی شده است.

حمیدی اضافه کرد: استان کردستان به دلیل قرارگیری در بخش شمالی رشته کوه زاگرس و مجاورت با بخش‌های شمالی اکوزون آناتولی، یکی از مطلوب‌ترین و متنوع‌ترین زیستگاه‌های دوزیستان ایران به شمار می‌رود و هفت گونه از ۲۲ گونه دوزیستان ایران، در این ناحیه رویشی تاکنون شناسایی شده و غرب استان نیز میزبان دو گونه بومی سمندر آتشین و سمندر خال زرد کردستانی است.

وی تصریح کرد: هر گونه‌ای از گیاهان یا حیوانات که در یک ناحیه به خاطر دلایل طبیعی و نه به خاطر فعالیت‌های انسانی یافت می‌شود، گونه بومی آن منطقه است و به گونه‌هایی که در سراسر یک محدوده به صورت طبیعی یافت می‌شود، گونه‌های بومی گفته می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان خاطرنشان کرد: برای کاهش عوامل تهدیدکننده جمعیت حیات وحش بهترین راه حفاظت از زیستگاه آنها است که با اجرای برنامه‌های آموزشی مستمر باورهای نادرست مردم در مورد حیات وحش را باید اصلاح کرد تا با بهبود وضعیت اقتصادی مردم محلی از طریق ایجاد درآمد جایگزین، از شکار غیرمجاز و تخریب زیستگاه جلوگیری شود.

به گزارش ایمنا، استان کردستان دارای پنج منطقه حفاظت شده شامل چلچمه و سارال با ۹۷ هزار هکتار، بیجار با وسعت ۳۲ هزار هکتار، بدر و پریشان قروه با وسعت ۴۳ هزار هکتار، شاهو و کوسالان با وسعت ۵۷ هزار هکتار، عبدالرزاق سقز با وسعت ۳۹ هزار هکتار، پناهگاه حیات وحش زریوار با وسعت حدود سه هزار هکتار و ۲ اثر طبیعی ملی و چندین منطقه شکار ممنوع است که ۹.۹ درصد از مساحت استان را در بر می‌گیرد و این استان را در زمره منحصربفردترین نقاط کشور به لحاظ تنوع گونه‌های جانوری و گیاهی قرار داده است.

کد خبر 710186

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.