پژوهش در کشور از کمبود بودجه در رنج است

رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه با بیان اینکه حوزه پژوهش در کشور از مظلومیت خاصی رنج می برد و اظهار کرد: بخشی از این مظلومیت ناشی از کمبود بودجه است که این موضوع خارج از اراده دانشگاه ها است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا محمدنبی احمدی امروز پنجشنبه _ شانزدهم آذرماه با بیان اینکه حوزه پژوهش در کشور از مظلومیت خاصی رنج می‌برد و اظهار کرد: بخشی از این مظلومیت ناشی از کمبود بودجه است که این موضوع خارج از اراده دانشگاه‌ها است.

وی با اشاره به وجود دو هزار دانشگاه و مرکز آموزش عالی در ایران و با بیان اینکه بودجه‌های پژوهش کفاف همه آنها را نمی‌دهد، عنوان کرد: در کشوری مانند عربستان تنها ۴۲ دانشگاه وجود دارد که ۵۰ میلیارد دلار اعتبار پژوهشی می‌گیرند و در کشور کوچکی به مانند قطر که از نظر وسعت هیچگاه قابل قیاس با ایران نیست، اعتبارات حوزه پژوهش پنج میلیارد دلار است، اما در کشور ما با این تعداد دانشگاه و مراکز آموزش عالی کل اعتبارات پژوهشی حدود هفت میلیارد دلار است.

رئیس دانشگاه رازی در ادامه تصریح کرد: از طرفی علیرغم اینکه در قانون برای کمک به حوزه پژوهش طرح‌هایی دیده شده، اما متأسفانه از سوی کسانی که متولی امر هستند در اجرای آن کوتاهی شده است.

وی اضافه کرد: در قانون جهش تولید آمده که اگر صنایعی برای انجام کارهای پژوهشی اعتبار هزینه کنند، در سال آینده به جای مالیات قطعی شده آنها محسوب می‌شود، اما متأسفانه تاکنون آن را در استان ندیده‌ایم.

احمدی خاطرنشان کرد: همچنین طبق این قانون اگر صنایع زیربنایی مانند پتروشیمی‌ها، مشکلی در حوزه تحقیق و توسعه دارند می‌توانند با مراکز آموزش عالی با اولویت مراکز آموزش عالی استان خود قرارداد ببندند و هزینه‌ای که بابت آن پرداخت می‌کنند به جای مالیات قطعی شده آنها محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این طرح می‌تواند کارخانجات ما را شکوفا و دانشگاه‌ها را متحول کند، اما هیچکدام از دانشگاه‌های ما تاکنون از این محل ریالی دریافت نکرده‌اند، از این رو چگونه انتظار می‌رود با آن بودجه اندک و عدم اجرای چنین قوانینی پژوهش ما متحول شود.

رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه تاکید کرد: اگر این قانون اجرایی شود، اساتید و دانشجویان ما صاحب مهارت می‌شوند و اشتغالزایی برای آنها به همراه خواهد آورد، موضوعی که اکنون چالش اول استان به شمار می‌رود.

وی در بخش دیگری از سخنانش به وضعیت تولیدات علمی دانشگاه‌های استان طبق پایگاه اسکوپوس اشاره کرد و افزود: طبق داده‌های این پایگاه در بازه زمانی سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۳ میزان تولیدات علمی در جهان ۲۲ میلیون و ۱۳۹ هزار و ۵۰۴ مقاله و پژوهش، در ایران ۴۲۵ هزار و ۲۴ مورد و در استان کرمانشاه ۱۲ هزار و ۶۸۳ مقاله و پژوهش بوده است.

احمدی عنوان کرد: طبق همین آمار، درصد تولیدات علمی استان کرمانشاه در بین ۱۰ استان غرب کشور بالاترین میزان را دارد و نشان می‌دهد که ما مرجعیت علمی غرب را داریم، درحالیکه بودجه ما بسیار پایین است.

وی ادامه داد: همچنین طبق داده‌های همین پایگاه، دانشگاه رازی در بین ۷۴ دانشگاه جامع کشور رتبه ۱۲، دانشگاه صنعتی استان بین ۲۵ دانشگاه صنعتی کشور رتبه یازده و دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در بین ۳۸ دانشگاه علوم پزشکی کشور رتبه ۱۰ را دارند که جایگاه خوبی است.

رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه در بخش پایانی سخنانش گفت: ما دانشگاهیان می‌خواهیم دولتمردان و مسئولین، بودجه‌ای که در قانون برای حوزه پژوهش دیده شده را اجرایی کنند.

به گزارش ایمنا، در پایان این مراسم، از برگزیدگان پژوهش و فناوری استان شامل سه نفر سرآمد علمی کشور، چهار نفر برگزیده استان در حوزه‌های تخصصی، ۳۵ برگزیده دانشگاه‌های استان، ۱۲ برگزیده مراکز تحقیقاتی، ۲۰ فناور برگزیده، ۱۷ پژوهشگر منتخب از ۲۱ دستگاه اجرایی، یک کشاورز برگزیده، یک دانش آموز برگزیده، یک بانوی برگزیده در حوزه اشتغال و کار آفرینی، چهار شرکت برگزیده، دو دانشجوی برگزیده و یک نفر از اهالی فرهنگ و هنر تجلیل شد.

کد خبر 710164

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.