دریافت هزار و ۱۷۶ ایده در رویداد ملی مسئله محور «شوق زیارت» در مشهد

مدیرکل هماهنگی امور رفاهی زائران استانداری خراسان رضوی گفت: تاکنون ١١٧۶ ایده در بخش عمومی؛ ٢٢٠ ایده توسط مردم و ٩۵۶ ایده توسط دانش‌آموزان برای رویداد ملی مسئله محور «شوق زیارت» ارسال شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از خراسان رضوی، محمدعلی توسلی امروز- چهارشنبه پانزدهم آذرماه- در نشست خبری فراخوان ایده‌های خلاقانه ارائه خدمات فرهنگی و رفاهی در میزبانی از زائران نوروزی حرم مطهر رضوی با عنوان «رویداد ملّی مسئله‌محور شوق زیارت»، اظهار کرد: به دلیل تقارن نوروز با ماه مبارک رمضان تصمیم داریم رویداد ملّی مسئله‌محور «شوق زیارت» با موضوع ارائه خدمات فرهنگی و رفاهی در میزبانی از زائران نوروزی حرم مطهر رضوی برگزار شود.

وی با اشاره به جزئیات فراخوان این رویداد، افزود: خدمات اسکان و رفاه، مدیریت حمل و نقل، فرهنگ تبلیغی، فرهنگ میزبانی، نظارت و تنظیم بازار، بهداشت و درمان، محیط زیست، زائران خارجی و عرب‌زبان، سوغات زائر، اجتماعی، اطلاع‌رسانی و تبلیغات، خدمات امداد و نجات، خدمات شهری، خدمات انتظامی، امنیتی و ترافیکی از جمله محورهای این رویداد ملّی است.

مدیرکل هماهنگی امور رفاهی زائران استانداری خراسان رضوی ادامه داد: در این رویداد از ایده‌های مردمی استفاده خواهیم کرد، و در این راستا نیز اطلاع‌رسانی از طریق دستگاه اجرایی، استانداری، کمیته‌های ستاد خدمات سفر، تشکل‌های مردمی، بازاریان و اصناف نیز انجام شده است.

توسلی ادامه داد: ارائه ایده‌ها از ۱۵ تا ٢٠ آذرماه است، سپس بررسی و داوری ایده‌ها از ٢٠ تا ٢۵ آذرماه در کمیته‌های مختلف انجام می‌شود و اعلام نتایج و برگزاری رویداد به صورت حضوری از ٢۶ تا ٣٠ آذرماه خواهد بود، اجرای ایده‌ها از پایان آذرماه تا پایان تعطیلات نوروز است.

وی با بیان اینکه تاکنون ١١٧۶ ایده در بخش عمومی؛ ٢٢٠ ایده توسط مردم و ٩۵۶ ایده توسط دانش‌آموزان ارسال شده است، ادامه داد: علاقه‌مندان می‌توانند ایده‌های خود را تا ۲۰ آذرماه ۱۴۰۲ با مراجعه به سایت www.idezee.ir به ثبت برسانند.

مدیرکل هماهنگی امور رفاهی زائران استانداری خراسان رضوی با اشاره به جوایز در نظر گرفته شده برای ایده‌های برتر گفت: کمک هزینه سفر زیارتی به مشهد مقدس و حرم مطهر رضوی برای ۸ خانواده، کمک هزینه سفر زیارتی به شهر قم و حرم حضرت معصومه (س) برای ۸ خانواده و کمک هزینه سفر زیارتی به شهر شیراز و حرم مطهر شاهچراغ برای ۸ خانواده؛ هدایای در نظر گرفته شده برای نفرات برتر است.

هدف رویداد ارائه خدمات فرهنگی و میزبانی متناسب با نیاز زائران است

حجت‌الاسلام هادی صاحبقرانی، مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی اظهار کرد: مردم در تمام عرصه‌ها می‌توانند بهترین برنامه‌ها، تدابیر، موضع‌گیری‌ها و راهنمایی‌ها را به خادمان خود داشته باشند.

وی افزود: این رویداد طراحی شده است تا نظرات مردم را بدون واسطه دریافت کند و مردم بتوانند آنچه در ذهن خود دارند به صورت ایده به مسئولان و خادمان خود منتقل کنند و آن‌ها نیز با برنامه‌ریزی دقیق‌تر خدمات‌رسانی بهتری داشته باشند.

مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: هدف از این رویداد ارائه خدمات فرهنگی و میزبانی متناسب با نیاز زائران است، همچنین بتوانیم مشارکت مردم را در میزبانی از زائران افزایش دهیم و هدف دیگر ما تبدیل مشهد به کانونی برای طرح‌های فرهنگی و مذهبی در سطح ملّی و بین‌المللی است.

صاحبقرانی گفت: شرایطی را برای این رویداد پیش‌بینی کردند که شرکت در این رویداد برای عموم مردم آزاد باشد و ایده‌ها شفاف، صریح، قابل اجرا و متناسب با زیارت زائران امام رضا (ع) باشد، و هر فردی می‌تواند چند ایده را ثبت کند و ایده‌ها در خصوص بانوان دارای اولویت است.

خدمات فرهنگی در مبادی ورودی و داخل شهر مشهد

سید جواد موسوی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خراسان رضوی با اشاره به مسائل مرتبط با میزبانی زائران در عرصه‌های مختلف، اظهار کرد: خدمات اسکان و رفاه، مدیریت حمل‌ونقل برون شهری و درون شهری، فرهنگ تبلیغی و فرهنگ میزبان، خدمات، انتظامی، امنیتی و ترافیک، نظارت و تنظیم بازار، بهداشت درمان و محیط زیست، اجتماعی، اطلاع‌رسانی و تبلیغات، زائران خارجی و مخصوصاً عرب‌زبان، خدمات امداد و نجات، خدمات شهری و سوغات زائر از جمله مسائل مرتبط با میزبانی زائران در عرصه‌های مختلف است.

وی افزود: راهکارهای افزایش رغبت مردم مشهد برای اسکان زائران در منازلشان، روش‌های راهنمایی و اطلاع‌رسانی فراگیر محل‌های اسکان به زائران، راهکارهای افزایش حضور مردم مشهد برای ارائه خدمت حمل ونقل به زائران در مشهد، آسیب‌شناسی فرهنگی خدمات حمل‌و نقل برون‌شهری و درون‌شهری، راهکارهای افزایش رضایتمندی زائران از حمل‌ونقل درون‌شهری از جمله از راهکارهای ارائه ایده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خراسان رضوی اضافه کرد: خدمات فرهنگی در مبادی ورودی و داخل شهر مشهد، بازارها، معابر منتهی به حرم مطهر، تعمیق مفهوم زیارت برای کودکان و نوجوانان، آموزش آداب زیارت به زائران، نظارت هوشمند بر بازارها، نحوه آموزش مسائل بهداشتی به زائران، ارتقای انتخاب سفر زیارتی به مشهدالرضا برای زائران خارجی، افزایش سهم محصولات فرهنگی در سبد سوغات، کاهش آسیب‌های اجتماعی در ایام پیک حضور زائران در دستور کار برنامه‌ها است.

کد خبر 709994

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.