احداث رویان دریایی در هرمزگان ضروری است

استاندار هرمزگان با تاکید بر راه اندازی رویان دریایی توسط جهاد دانشگاهی در استان، گفت: یک رویان دریایی می‌خواهیم که کار علمی، عملیاتی و میدانی را در کنار هم انجام دهد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از هرمزگان و به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری هرمزگان، مهدی دوستی در دیدار با حسن مسلمی نائینی رئیس جهاد دانشگاهی کشور با اشاره به ظرفیت‌های فراوان استان در زمینه‌های مختلف، اظهار کرد: در هرمزگان در حوزه پژوهشی و علمی نیازمند کار بر روی سه مسئله مهم هستیم که در صورت تحقق آن می‌توان اقدامات مؤثری در زمینه توسعه اقتصاد انجام داد.

وی افزود: اولین مسئله مرتبط با افزایش بهره‌وری از آب شیرین کن‌ها است، در حال حاضر به ازای هر ۳.۵ کیلووات انرژی یک مترمکعب آب شیرین سازی می‌شود اما ما به دنبال این هستیم با انجام کارهای پژوهشی و علمی این میزان را به تولید یک متر مکعب آب شیرین در ازای ۱ کیلووات انرژی انجام دهیم.

استاندار هرمزگان گفت: با تحقق این هدف که از جمله سلسله مسائل ملی نیز هست می‌توان زمینه آبیاری زمین‌های کشاورزی از آب شیرین‌سازی شده از دریا را فراهم کرد که کمک مؤثری در تولید و اشتغال ایفا خواهد کرد و جهاد دانشگاهی می‌تواند با توان و ظرفیتی که دارد در این زمینه کمک کند.

وی مسئله مهم دیگر را شورورزی دانست و تصریح کرد: مسئله سوم در موضوع جلبک است که آماده استفاده از توان علمی جهاد دانشگاهی در این زمینه هستیم.

دوستی با اشاره به تجارب ارزنده جهاد دانشگاهی در زمینه پژوهشگاه رویان اظهار داشت: تحقق اقتصاد دریا محور دستور مقام معظم رهبری است و تاکید داریم این امر رهبر معظم انقلاب عملی شود. در این حوزه آماده هستیم برای طرح‌های علمی پژوهشی علاوه بر تأمین زمین، تمام زیرساخت‌های مورد نیاز را نیز تأمین کرده و کمک‌های فنی اعتباری تخصیص دهیم.

وی با دعوت از جهاد دانشگاهی برای ورود به مسئله رویان دریایی در استان هرمزگان، ادامه داد: در این زمینه تمام همکاری‌های لازم با جهاد دانشگاهی صورت خواهد گرفت و تنها می‌خواهیم این نهاد دانش علمی و فناوری خود را به کار گیرد و مدل مورد نظر موفق را در حوزه دریا اجرایی کند.

وی با تاکید بر منابع عظیم معادن آهن هماتیت استان، اضافه کرد: برآورد اولیه حاکی از وجود حدود ۸۰۰ میلیون تن ذخیره معدنی آهن هماتیت است که برای استفاده از این ظرفیت نیز آماده دریافت طرح‌های علمی جهاد دانشگاهی هستیم و می‌توانیم زمینه‌های همکاری در این خصوص را نیز فراهم کنیم.

حسن مسلمی نائینی رئیس جهاد دانشگاهی کشور نیز در این دیدار با تمجید از عملکرد استاندار هرمزگان در زمینه حمایت از فعالیت‌های علمی و پژوهشی و توسعه مسائل اقتصادی اظهار داشت: جهاد دانشگاهی مجموعه‌ای علمی است که توانسته در حوزه‌های مختلف از جمله در حوزه ناباروری اقدامات مهم و در سطح جهانی انجام دهد.

وی افزود: علاوه بر حوزه سلول درمانی، در زمینه طراحی و ساخت تجهیزات مورد نیاز در صنعت نفت نیز کارهای بزرگی انجام شده که توانسته به کشور کمک‌های بزرگی کند.

رئیس جهاد دانشگاهی کشور گفت: در زمینه فرهنگی خبرگزاری ایسنا توانسته خود را به عنوان یکی از برترین خبرگزاری‌های کشور معرفی کند در کنار این خبرگزاری، خبرگزاری ایکنا ویژه حوزه قرآنی را داریم همچنین با مرکز افکار سنجی ایسپا در زمینه نیز فعالیت خوبی داریم.

وی تصریح کرد: در خصوص امنیت غذایی و تأمین شیر و گوشت با اقدامات انجام شده علمی در حوزه دام سنگین توانسته‌ایم گام‌های خوبی در این زمینه برداریم.

مسلمی گفت: هرمزگانی استانی با پتانسیل بالا به ویژه در حوزه دریایی است که می‌تواند در زمینه اقتصاد دریا محور نقش مهمی ایفا کند از این رو آماده همکاری با استانداری در زمینه علمی، پژوهشی و توسعه فناوری هستیم.

وی ضمن استقبال از پیشنهاد ایجاد رویان دریایی، گفت: طرح مورد نظر را ارائه خواهیم داد و در زمینه فعالیت‌های مرتبط با آهن هماتیت نیز آماده همکاری با استان هستیم.

به گزارش ایمنا، در این جلسه تفاهم نامه همکاری میان استانداری هرمزگان و جهاد دانشگاهی کشور در راستای استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های جهاد دانشگاهی در زمینه‌های اجتماعی، فرهنگی، اجرایی، علمی، آموزشی، کارآفرینی، سلامت و فناوری منعقد شد.

کد خبر 709974

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.