روز نماز جمعه در تقویم رسمی کشور به ثبت رسید

سخنگوی شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور از ثبت پنجم مرداد به عنوان روز نماز جمعه در تقویت رسمی کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، حجت‌الاسلام علی نوری اظهار کرد: با پیشنهاد شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه به شورای فرهنگ عمومی کشور پنجم مرداد هم‌زمان با اقامه نخستین نماز جمعه به امامت مرحوم آیت‌الله طالقانی در تقویم رسمی کشور به نام «روز نماز جمعه» نام‌گذاری شد.

وی افزود: سال ۱۳۵۸ به پیشنهاد آیت‌الله طالقانی و با حکم امام خمینی (ره)، نخستین نماز جمعه در زمین چمن دانشگاه تهران با حضور پرشور نمازگزاران اقامه شد و پس از پیشنهاد و پیگیری‌های شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور، شورای فرهنگ عمومی با ثبت این روز در ضمیمه تقویم رسمی کشور به عنوان روز اقامه نخستین نماز جمعه موافقت و آن را ابلاغ کرد.

سخنگوی شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور با اشاره به برپایی ۸۸۰ پایگاه نماز جمعه در کشور بیان کرد: نماز جمعه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی هم در برخی از نقاط کشور به همت علما اقامه می‌شد، اما این سازوکار، هماهنگی و یکپارچگی و وسعت را نداشت.

حجت‌الاسلام نوری درباره برنامه‌های این شورا برای پرشورتر شدن نمازهای جمعه کشور با توجه به تعیین پنجم مرداد به عنوان روز نماز جمعه در تقویم کشور افزود: به این مناسبت برنامه‌های ویژه و متنوعی را با همکاری امامان جمعه و ستادهای نماز جمعه سراسر کشور به منظور جذب گروه‌های گوناگون مردم به نمازهای جمعه طراحی و اجرا خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه پنجم مرداد ۱۳۵۸، روز جمعه است، اما به سبب تغییرات تقویم ممکن است این روز در تقویم سال‌های بعد روز جمعه نباشد، خاطرنشان کرد: در صورت تقارن پنجم مرداد با روزی به جز جمعه، جمعه قبل و بعد از پنجم مرداد در نمازهای جمعه مورد توجه قرار خواهد گرفت.

سخنگوی شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور درباره پیشنهاد سال ۸۷ شورای ائمه جمعه به شورای فرهنگ عمومی برای ثبت روز نماز جمعه و موافقت صورت گرفته نیز گفت: سال ۸۷ قرار شد نخستین جمعه ماه مرداد به نام روز نماز جمعه نام‌گذاری شود و تصویب شد، اما در تقویم رسمی درج نشده است.

حجت‌الاسلام نوری افزود: مصوبه اخیر شورای فرهنگ عمومی بر ثبت روز نماز جمعه به عنوان واقعه‌ای تاریخی و مهم از سال ۱۴۰۳ تاکید دارد.

کد خبر 709903

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.