یزد، بهشت انرژی خورشیدی ایران/ عملیات احداث ۷۵۵ مگاوات انرژی خورشیدی در یزد آغاز می‌شود

مسئول پیگیری محور انرژی خورشیدی در سند یزد نوین با اشاره به موقعیت خوب استان یزد برای تبدیل شدن به قطب تولید انرژی خورشیدی در ایران و کشور گفت: بر اساس سند یزد نوین دو هزار مگاوات نیروگاه برق خورشیدی در طی چهار سال در یزد احداث می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از یزد، محمود وجدانی امروز _سه شنبه چهاردهم آذر_ در نشست با خبرنگاران استان یزد که در قالب پویش «آقای مدیر حرف بزن» در محل استانداری یزد برگزار شد با بیان اینکه خاموشی بخش خانگی خط قرمز دولت بود اظهار کرد: با توجه به ناترازی برق، کم بودن تولید و ناترازی که روز به روز در حال افرایش است تابستان امسال قطعی و خاموشی صنایع را در روزهای متعدد و بازه یک تا دو ماهه تجربه کردیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر صنایع استان زیر ظرفیت خود کار می‌کنند گفت: اگر افزایشی در تعداد صنایع نداشته باشیم و همین تعداد صنعت بخواهند با ظرفیت کامل خود کار کنند دچار مشکل در حوزه برق خواهیم بود.

مسئول پیگیری محور انرژی خورشیدی در سند یزد نوین افزود: عمده نیروگاه‌های کشور آبی، سیکل ترکیبی، گازی، گازوئیل و آبی هستند در واقع مواد اولیه‌ای که قابل تجدید نیستند و این نیروگاه‌ها به شدت هم به محیط زیست کشور آسیب می‌زنند.

یزد تولیدکننده ۱۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی در کشور

وجدانی گفت: ۲۵۰۰ مگاوات ظرفیت نامی نیروگاه‌های استان است که در حقیقت ۲۱۰۰ مگاوات تولید می‌شود. همچنین یزد با بهره‌برداری از ۱۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی در جایگاه اول کشور قرار گرفته و با برنامه‌ریزی برای ایجاد دو هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی در بازه چهارساله ذیل سند تحولی یزد نوین حرکت می‌کند.

وی افزود: نیروگاه خورشیدی مزایای خوبی دارد و به شدت با محیط زیست هم سازگار است، در مصرف منابع آبی و گازی هم به شدت صرفه‌جویی خواهد داشت همچنین با توجه شرایط منابع آبی و مسئله ریزگردها نیروگاه‌های خورشیدی برای تثبیت خاک شرایط مساعدی دارند.

مسئول پیگیری محور انرژی خورشیدی در سند یزد نوین خاطرنشان کرد: استان یزد به صورت میانگین ۳۳۰ روز آفتابی دارد و جز استان‌های اصلی کشور در این ظرفیت خدادادی است، کشورهای اروپایی با ۱۰۰ روز آفتابی بیشترین برق را از نیروگاه خورشیدی استفاده می‌کنند اما ما بهره‌برداری زیادی انجام نداده‌ایم.

وجدانی گفت: علاوه بر این شدت تابش نور خورشید در یزد ۵.۵ کیلووات ساعت در روز است، شبکه الکتریکی گسترده و پست‌های الکترونیکی که در استان شکل گرفته، زمین‌های مسطح و مناسب استان فرصتی است که می‌تواند یزد را به قطب انرژی خورشیدی کشور و جهان تبدیل کند.

وی گفت: انعقاد تفاهم نامه مشترک با ساتبا، فراهم کردن زیرساخت‌های مورد نیاز، تثبیت زمین‌ها با کاربری لازم و سایر نقاط مناسب، یزد را به محل احداث نیروگاه خورشیدی تبدیل می‌کند.

مسئول پیگیری محور انرژی خورشیدی در سند یزد نوین از شناسایی هزار مگاوات ظرفیت نیروگاه خورشیدی در استان یزد خبر داد و گفت: با توجه به اینکه نیرگاه‌های خورشیدی باید نزدیک پست برق باشند پست‌های برق مورد نظر نیز شناسایی شدند، فاصله نیروگاه تا پست بر مبنای ظرفیت نیروگاه باید کم باشد و حداکثر ۳ تا ۵ کیلومتر خواهد بود.

وجدانی بیان کرد: در فاز دوم ۹۵۰ مگاوات دیگر ظرفیت شناسایی شده است که برای شناسایی زمین‌های آن شروع به کار کردیم و پس از آن برای انتخاب سرمایه‌گذاری می‌رویم و مجموعاً در همه بخش‌ها تولید ۱۸۵۰ مگاوات با حضور سرمایه‌گذاران اجرا خواهد شد.

وی از برگزاری پنج مناقصه در کشور خبر داد و گفت: تاکنون ۷۷۵ مگاوات نیروگاه‌های خورشیدی در یزد برنده مناقصه شدند، شرکت‌ها، زمین‌ها و پست برق مشخص شدند و با واگذاری زمین به سرمایه‌گذاران عملیات اجرایی آغاز و کار در بازه دو ساله به بهره‌برداری می‌رسد.

مسئول پیگیری محور انرژی خورشیدی در سند یزد نوین گفت: صنایعی که مصرف برق بیش از ۱۰۰ مگاوات دارند باید یک تا پنج درصد برق مصرفی خود را از طریق نیروگاه تجدید پذیر تولید کنند که باید صنایع در این امر پای کار بیایند چرا که اگر انجام نشود نرخ قبض برق صنایع با نرخ تجدید پذیر محاسبه می‌شود که عددی سه برابر هزینه برق عادی صنایع است.

وجدانی با بیان اینکه دو هزار مگاوات در سند یزد نوین پیش بینی شده است گفت: نیروگاه‌های خانگی ۷۰ مگاوات از این میزان را تولید خواهند کرد، تفاهم نامه منعقد شده و نیروگاه‌های خورشیدی حمایتی با همکاری دولت ویژه دهک‌های اول تا پنجم، بهزیستی، کمیته امداد و… اجرا می‌شود.

وی گفت: برای این منظور وام قرض‌الحسنه ۱۲۰ میلیون قرض‌الحسنه دیده شده بود که با توجه به استقبال کم این وام به ۱۵۰ میلیون تومان اضافه شده است. این طرح برای خانواده‌های عادی که تحت حمایت نیستند نیز در حال دنبال شدن است.

مسئول پیگیری محور انرژی خورشیدی در سند یزد نوین تصریح کرد: ادارت دولتی از سال ۹۵ ملزم شدند تا ۲۰ درصد برق مصرفی را نیروگاه خورشیدی احداث کنند که این امر نزدیک به صفر است.

کد خبر 709730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.