رتبه نخست استان یزد در استقرار چرخه بهره‌وری کشور

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد از کسب رتبه نخست استان یزد در استقرار چرخه بهره‌وری کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از یزد و نقل از روابط عمومی سازمان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد، مجید دهقانی‌زاده با اشاره به سهم ۴۰ درصدی بهره‌وری در رشد اقتصادی کشور و تاکید آن در تمام برنامه‌های توسعه‌ای کشور، اظهار کرد: این مهم به جد در برنامه هفتم توسعه کشور نیز مورد تاکید قرار گرفته چرا که راهی به جز ارتقای بهره‌وری و قرارگیری در مسیر آن برای تحقق رشد اقتصادی و به تبع آن رفاه خانوارها در کشور وجود ندارد.

وی با بیان اینکه اجرای برنامه‌های بهره‌وری در کشور و به خصوص استان یزد حقیقتاً امری سخت و مشکل است، افزود: به نظر می‌رسد از دلایل عدم تحقق و پرداختن به آن در سالیان متعدد گذشته نیز همین بوده و عموماً در کشور راه آسان‌تر انتخاب شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد با ابراز تأسف از کم توجهی گذشتگان به موضوع بهره‌وری در کشور، تصریح کرد: در گذشته همیشه برای رشد اقتصادی به دنبال افزایش سرمایه‌گذاری بوده‌ایم، در صورتی که از سهم بهره‌وری در رشد اقتصادی کشور غافل مانده‌ایم.

دهقانی‌زاده در ادامه سخنان خود با انتقاد از نبود قوانین و مقررات و سازوکار مناسب در ارتقای بهره‌وری کشور، گفت: متأسفانه در کشور بسترها در راستای پیاده‌سازی پروژه‌های بهره‌وری نبوده و حمایت لازم و کافی برای اجرای آن نیز وجود ندارد.

وی با ابراز خرسندی از توجه و عزم جدی دولت سیزدهم به ارتقای بهره‌وری در کشور و انتخاب استان یزد به عنوان استان پایلوت بهره‌وری، بیان کرد: استان یزد کاملاً در این زمینه پیشرو بوده و در بررسی عملکرد استان‌های کشور در استقرار چرخه بهره‌وری با اختلاف چشمگیر از استان دوم در جایگاه نخست این رتبه بندی قرار گرفته است.

دبیر کارگروه ارتقای بهره‌وری استان یزد با اشاره به عملکرد ۴۸ درصدی استان یزد در این شاخص، گفت: این درصد نشان دهنده میزان عملکرد استان در انجام گام‌ها و تکالیف مرتبط با نظام نامه استقرار چرخه بهره‌وری کشور بوده است.

دهقانی‌زاده به اقدامات و فعالیت‌های ارزنده استان در پیاده‌سازی پروژه‌های پیشران بهره‌وری اشاره کرد و گفت: برای تحقق این پروژه‌ها ساعت‌ها وقت صرف شده و جلسات هماهنگی و اجرای آن نیز در سطوح ملی در حال برگزاری است.

وی گفت: طرح تابا، تحویل حجمی آب – بازار آب – اتاق شیشه‌ای منابع – مصارف، خط سبز آبرسان، بهسازی کولرهای آبی با تمرکز بر استفاده از موتورهای BLDC و کولرهای سلولزی، جایگزینی بخاری‌های پر مصرف با بخاری‌های هرمتیک، جایگزینی ۲۰۰ هزار لامپ معابر با لامپ‌های LED، جایگزینی کوره‌های هافمن و دستی با کوره‌های تونلی در صنعت آجر، اصلاح خطوط تولید صنعت کاشی و سرامیک با تمرکز بر بازیافت انرژی و آب، بهسازی سازی گلخانه‌ها شامل هوشمندسازی، تنظیم مشعل و اصلاح پوشش، جایگزینی ۸۰۰ پمپ شافت و غلافی با پمپ‌های شناور در چاه‌های آب کشاورزی، هوشمندسازی سامانه بارگیری و حمل معادن و تبدیل ۲ هزار دستگاه کامیون به کامیون‌های دوگانه سوز دیزل و گاز(DFD) را از عناوین ۱۲ پروژه کلیدی و پیشران استان در ارتقای بهره‌وری نام برد که مورد تأیید سازمان ملی بهره‌وری ایران نیز قرار گرفته است.

در ششمین نشست کارگروه ارتقای بهره‌وری استان یزد، گزارشی از آخرین وضعیت پروژه‌های پیشران ارتقا بهره‌وری استان نیز توسط معاون آمار و برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی یزد ارائه شد.

کد خبر 709709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.