کار محاسبه و حسابرسی، امانتداری برای جمهوری اسلامی است

امام جمعه اصفهان گفت: باید کار را طبق قانون انجام داد و تفاوت و تبعیضی بین افراد نگذاشت؛ چرا که کار محاسبه و حسابرسی، امانتداری برای جمهوری اسلامی است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، آیت‌الله سیدیوسف طباطبایی‌نژاد در دیدار مدیران و معاونان دیوان محاسبات استان اصفهان، ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا (س) با اشاره به انجام حسابرسی دقیق و درست، این کار را امری مهم دانست و اظهار کرد: باید کار را طبق قانون انجام داد و تفاوت و تبعیضی بین افراد و تبعیضی نگذاشت، چرا که کار محاسبه و حسابرسی، امانتداری برای جمهوری اسلامی است.

وی افزود: اگر در جایی نیز فردی به واقع اشتباه کرد در مرتبه اول باید گذشت نمود، چراکه مراعات و مدارای با مردم، خود نکته اساسی است و از حضرت رسول (ص) نیز روایت است که فرمودند: «بعثت علی مدارات کما بعثت علی الرساله» یعنی مراعات با مردم را در کنار مبعوث شدن قرار دادند.

امام جمعه اصفهان با اشاره به بیان سیره امیرمومنان (ع) در برخورد با مردم به خصوص در هنگام پرداخت زکات گفت: حضرت، افرادی را برای جمع‌آوری زکات می‌فرستاد و به آنها دستور می‌داد که اگر زکات دهنده اظهار داشت زکات خود را داده است، از فرد قبول کنید و افرادی که می‌خواهند زکات خود را پرداخت کنند، در گرفتن زکات از آنها زورگویی نکنید.

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد با تاکید بر حفظ آبروی مسلمان و اکتفا نکردن به گزارش‌های افراد تصریح کرد: باید آبروی مسلمان حفظ شود و دستور قرآن است که «إِنْ جَاءَکُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَیَّنُوا أَنْ تُصِیبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَیٰ مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِینَ»، بنابراین از فاسق حرف را قبول نکنید و خود تحقیق کنید.

وی اضافه کرد: این مهم است که درباره گزارش‌ها واقعاً تحقیق کنید تا به واقعیت و اطمینان برسید و فقط باید از فرد عادل قبول کنید، عادل نیز فردی است که خدا و پیامبر را می‌شناسد و اعتقاد و عمل فرد درست است.

امام جمعه اصفهان کار محاسباتی را کاری دشوار عنوان کرد و ادامه داد: دشواری آن به این دلیل است که می‌خواهید قضاوت کنید، بنابراین باید همه جوانب را بسنجید و سپس قضاوت نکنید، در روایت است که احمق‌ترین فرد کسی است که آخرت خود را به دنیای دیگران بفروشد.

وی خاطر نشان کرد: خداوند به پیامبر (ص) می‌فرماید «أَکْثَرُهُمْ لا یُؤْمِنُونَ» یعنی حتی اگر حرص بخوری بیشتر مردم ایمان نمی‌آورند، لذا اگر روزه و نماز انسان را نسازد به درد نمی‌خورد و قبول نمی‌شود به این معنا که اثر ندارد و گناه سبب می‌شود کار خیر خاصیت سازندگی نداشته باشد، در روایت است که «مَنْ أَصْلَحَ مَا بَیْنَهُ وَ بَیْنَ اللَّهِ، أَصْلَحَ اللَّهُ مَا بَیْنَهُ وَ بَیْنَ النَّاسِ»؛ هر کسی که رابطه میان خود و خدا را اصلاح کند، خداوند هم رابطه او با مردم را اصلاح می‌کند.

نماینده ولی فقیه در استان در ادامه سخنان خود به موضوع انتخابات پرداخت و گفت: یکی از مواردی که دشمن روی آن حساب می‌کند مسئله انتخابات است، به این معنا که می‌خواهد بداند تحریم‌ها تا چه میزان اثر داشته و مردم تا چه حد از حکومت جدا شده‌اند.

وی افزود: انتخابات یک اعلام رسمی است و هر میزان مشارکت کم باشد، نشان از این است که مردم گلایه دارند، بنابراین نباید به دشمن کمک کنیم، در عین حال باید سختی‌ها را به همراه خوبی‌ها دید، اما یکی از ویژگی‌های برخی افراد این است که قضاوت آنها قضاوت کودکانه است، یعنی با دیدن یک بدی، همه خوبی‌ها را فراموش می‌کنند.

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد وابستگی نداشتن را یکی از دستاوردهای نظام دانست و گفت: ایران کشور وابسته‌ای بود، اما اکنون کشوری است که روی آن حساب می‌کنند، در مقابل، کشورهای عربی که همه عرب و سنی هستند، همچون مصر، لبنان، اردن علی‌رغم اینکه انبارهای اسلحه دارند، اجازه ندارند یک اسلحه به مردم غزه بدهند و تنها انباردار هستند.

وی اضافه کرد: این یعنی انسان زنده نیستند و امیرمومنان (ع) نیز می‌فرماید: «الْمَوْتُ فِی حَیَاتِکُمْ مَقْهُورِینَ وَ الْحَیَاةُ فِی مَوْتِکُمْ قَاهِرِینَ»؛ بنابراین هیچ بهانه‌ای شرعی وجود ندارد که نخواهیم رأی دهیم، چرا که فتوای همه علما است.

کد خبر 709639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.