تحول در کریدورهای ترانزیتی شمال-جنوب و شرق-غرب

معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی گفت: همکاری ایران با ازبکستان و ترکمنستان، تحول قابل توجهی در ترانزیت از طریق کریدور شمال جنوب و شرق غرب ایجاد خواهد کرد و نشست‌های تخصصی در این زمینه به‌زودی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از وزارت راه و شهرسازی، «شهریار افندی زاده» با اشاره به برگزاری نشست کمیته حمل‌ونقل و ترانزیت ایران و ازبکستان که با حضور «مامانبی عمراف» قائم‌مقام وزیر حمل‌ونقل ازبکستان و سفیر جمهوری اسلامی ایران در ازبکستان به صورت برخط برگزار شد، اظهار کرد: در این نشست طرف ازبک، علاقه‌مندی وزیر حمل‌ونقل آن کشور برای سفر به ایران و بازدید از زیرساخت‌های ریلی، جاده‌ای و بندری در آینده نزدیک را اعلام کرد.

وی افزود: در این جلسه دو طرف پیرامون چگونگی همکاری جاده‌ای و ضرورت کاهش متقابل هزینه کامیون‌ها در قلمرو دو کشور به تبادل‌نظر پرداختند و تفاهم کردند تا در نخستین فرصت با بررسی جدول مقایسه هزینه‌های جاده‌ای در خاک دو کشور، نسبت به کاهش هزینه‌های موصوف اقدام شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: بررسی ضرورت شروع مذاکرات سه‌جانبه برای نهایی کردن متن موافقت‌نامه سه‌جانبه بین دولتی میان ازبکستان، ترکمنستان و ایران، از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست مورد بررسی قرار گرفت.

افندی‌زاده ضمن اعلام اینکه نظرات اصلاحی در مورد متن موافقت‌نامه در شهریور سال جاری به طرف ازبکی ارسال شده است، گفت: دو طرف برای برگزاری جلسات سه‌جانبه برای نهایی سازی متن و برنامه‌ریزی برای پاراف و امضای آن اعلام آمادگی کردند.

وی ادامه‌داد: دو طرف درباره راهکارهای توسعه کریدورهای حمل‌ونقل چین، قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان، ایران، ترکیه و کریدور حمل‌ونقل ازبکستان، ترکمنستان، ایران، هند، همچنین کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی ازبکستان، افغانستان، ایران به گفت‌وگو پرداختند.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی گفت: در این نشست ضمن اعلام خرسندی از امضای تفاهم‌نامه ایجاد این کریدور چین به اروپا از مسیر ایران در حاشیه اجلاس وزرای اکو در تاشکند، اعلام شد که همه زیرساخت‌های ریلی، جاده‌ای و ترکیبی در ایران آماده هستند تا برای انتقال بار در این کریدورها اقدام کنند و طرف‌ها تصمیم گرفتند تا در نخستین گام هماهنگی لازم برای ارسال بار آزمایشی از این مسیر را برنامه‌ریزی کنند.

افندی‌زاده اعلام‌کرد: طرف‌ها بر ضرورت توسعه همکاری‌های ازبکستان و ایران در زمینه ناوبری و حمل‌ونقل هوایی، همچنین افزایش تعداد پروازهای هفتگی تا سقف توافق شده قبلی نیز تفاهم کردند.

وی گفت: راهکارهای توسعه حمل‌ونقل ریلی و ایجاد امکان تردد ناوگان ریلی ایران به خاک ازبکستان و همچنین مسئله ضرورت اعمال متقابل تخفیف‌های تعرفه‌ای در بخش ریلی، از دیگر موضوعاتی بود که طرف‌ها در خصوص آن به تبادل نظر پرداختند.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی اضافه‌کرد: پیش‌بینی می‌شود با سفر آتی وزیر حمل‌ونقل ازبکستان به ایران و بازدید از زیرساخت‌ها و برگزاری جلسه وی با وزیر راه و شهرسازی، بتوان فصل نوینی را برای ارتقای همکاری دو کشور در زمینه حمل‌ونقل رقم زد.

کد خبر 709542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.