قلعه شوش در معرض خطر بیولوژیکی قرار داد

سرپرست پایگاه میراث‌جهانی شوش گفت: قلعه تاریخی شوش در معرض خطر بیولوژیکی به ویژه موریانه قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خوزستان و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، علی بویری اظهار کرد: قلعه تاریخی شوش در معرض آسیب‌های بیولوژیکی به ویژه موریانه قرار گرفته است، مطالعات و آزمایش‌هایی با هدف حذف و مقابله با این آفات در دست پیگیری و اقدام است.

وی افزود: ساماندهی، حفاظت و مرمت قلعه شوش به عنوان نخستین پایگاه باستان‌شناسی کشور آغاز شده است، پس از آسیب‌شناسی و مستندنگاری وضعیت این بنای تاریخی عظیم، عملیات مرمت و اصلاح مورد نیاز این قلعه باستان شناسی آغاز شد.

سرپرست پایگاه میراث‌جهانی شوش ادامه داد: پس از بررسی کارشناسی و تعیین اولویت‌های مرمتی این قلعه، عملیات اصلاح سیستم دفع فاضلاب، اجرای آجرفرش و جاگذاری بخش‌های فرسوده کف‌فرش و همچنین اصلاح بندکشی در حیاط اول قلعه به عنوان اولویت در دستور کار قرار گرفت.

بویری اصلاح برج ضلع شرقی و همچنین سیستم ذخیره و انتقال آب این قلعه را از دیگر اقدام‌های در دست اجرا در این پایگاه باستان شناسی اعلام کرد و افزود: عملیات برچیدن و حذف مداخلات با هدف سبک‌سازی برج ضلع شرقی موسوم به کبوترخانه نیز در حال اجرا است.

بویری گفت: مرمت، بندکشی و استحکام‌بخشی دیواره‌هایی از نمای بیرونی قلعه، اصلاح مسیرهای دسترسی گردشگری و اصلاح سیستم روشنایی هم از دیگر بخش‌های این فصل از ساماندهی و مرمت این اثر تاریخی ارزشمند است.

قلعه تاریخی شوش در سال ۱۸۹۷ به دستور ژان ژاک دمورگان فرانسوی برای سکونت باستان شناسان فرانسوی، در نزدیکی آرامگاه دانیال نبی در شهر شوش و روی تپه‌ای تاریخی ساخته شد و به همین دلیل به قلعه دمورگان هم معروف است.

همچنین به آن قلعه اکروپل و قلعه فرانسوی‌ها هم می‌گویند. این قلعه شباهت زیادی به زندان باستیل فرانسه دارد که با استفاده از آجرهای به دست آمده از کاخ داریوش و تعدادی از آجرهای منقوش به خط میخی چغازنبیل به دست معماران دزفولی بنا شده است. پلان قلعه ذوزنقه‌ی شکل است قلعه تاریخی شوش در سال ۱۳۸۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. این اثر تاریخی در دوره جنگ تحمیلی بارها مورد حمله دشمن قرار گرفت و آسیب‌های زیادی دید. از این قلعه به عنوان نوعی موزه استفاده شده و اشیای تاریخی و ابزار باستان شناسی فرانسوی‌ها در آن نگهداری می‌شوند

کد خبر 709524

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.