از دیدارهای نیمه رمضان تا تقریظ‌ بر کتاب‌های کودک و نوجوان/ ما خسته می‌شدیم و آقا نه!

علاوه بر دیدارهای ویژه نیمه رمضان، همواره و در دیدارهای مختلف رهبر انقلاب شاهد اشاره مستقیم با غیرمستقیم ایشان به یک شعر یا کتاب بوده‌ایم، از سویی تقریظ‌های ایشان بر کتاب‌هایی با موضوعات مختلف و از سویی دیگر حضورشان در نمایشگاه کتاب همه و همه نشان از توجه ویژه ایشان به موضوع کتاب و ادبیات است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، نیمه ماه مبارک رمضان برای اهالی شعر و ادبیات شب بسیار ویژه‌ای است؛ چرا که در آن دیدار سالانه جمعی از شعرای فارسی‌زبان با رهبر انقلاب برگزار می‌شود و خط مشی جریان شعر انقلاب اسلامی برای یک سال پیش‌رو تبیین و در کنار آن تازه‌ترین سروده‌های شاعران کشور نیز قرائت می‌شود؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی به گواهی تاریخ و خاطراتی که از ایشان منتشر شده، از نوجوانی و جوانی علاقه‌ای وافری به شعر و ادبیات داشته‌اند و در کنار تمام فعالیت‌های سیاسی و تبلیغی خود، وقتی مشخص و معینی برای ارتباط با شعرا و نیز حضور در محافل ادبی اختصاص می‌دادند.

دیدارهای سالانه رهبر معظم انقلاب اسلامی با شعرا که در شب نیمه ماه رمضان و در آستانه میلاد کریم اهل بیت (ع) برگزار می‌شود، در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی چه در دوران ریاست جمهوری و چه در دوران رهبری ایشان ادامه‌دار بوده و همیشه بخش مهمی از سخنان و نگاه ایشان به ادبیات از دل بیانات مطرح شده در این نشست بیرون آمده است، البته باید به این نکته نیز توجه داشت که توجه ایشان به موضوع شعر و ادبیات تنها محدود به این دیدارها نیز نمی‌شود.

همواره و در دیدارهای خصوصی یا عمومی ایشان شاهد بوده و هستیم که در بخشی از بیاناتشان به یک شعر یا کتاب اشاره کرده‌اند، از سویی تقریظ‌های ایشان بر کتاب‌هایی با موضوعات مختلف از جمله دفاع مقدس، کودک و نوجوان و رمان‌های مختلف و از سویی دیگر حضورشان در نمایشگاه کتاب همه و همه نشان از توجه ویژه ایشان به این موضوع با اهمیت است و بر همین اساس می‌توان گفت که شاید کمتر رهبری باشد که به‌طور ویژه کتاب‌خوان و کارشناس آثار ادبی کشور خود و جهان باشد.

از دیدارهای نیمه رمضان تا تفریظ‌هایی بر کتاب‌های کودک و نوجوان / ما خسته می‌شدیم و آقا نه!

اظهار نظرهای ایشان درباره ادبیات، معمولاً در دیدارهایشان با اهالی فرهنگ و ادب و برنامه‌سازان صدا و سیما و همچنین کارکنان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سند خوبی است تا به این نتیجه برسیم که ایشان یک کتاب‌خوان حرفه‌ای هستند و اشرافشان به ادبیات جهان و ایران، برای مسئولان فرهنگی می‌تواند یک تلنگر و البته الگوی ویژه باشد؛ توجه و انس رهبر معظم انقلاب به ادبیات ایران و آثار شایسته جهان، موضوع نامکشوف و تازه‌معلوم شده‌ای نیست اما شاید بسیاری، با تسلط ایشان در حوزه ادبیات، آن‌چنان که باید و شاید، آشنا نباشند و همین موضوع بهانه‌ای شد تا گفت‌وگویی با دو تن از اهالی قلم داشته باشیم.

آنجا روایتی از دیدار میان امام و امت است

سیدمحمدجواد شرافت، یکی از شاعران آئینی کشورمان که در دیدارهای شاعران با رهبر انقلاب نیز حضور داشته است، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: اشتیاق شاعران برای دیدار با رهبری به‌عنوان رهبر کشور، ولی‌فقیه و امام امت در ماه رمضان به ویژه برای شاعرانی که دل در گرو فضای مذهبی و انقلابی دارند، یک موضوع حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه شناخت، اشتیاق شاعرانه و نکات مهمی که رهبری به عنوان ولی فقیه و امام امت بیان می‌کنند برای شاعران جذاب است، ادامه می‌دهد: در هر صورت برای شاعران و عموم مردم این دیدار در سال مهم است، زیرا شاهدیم که مردم درباره حاشیه و اتفاقات آن و بیانات رهبر انقلاب از شاعران پیگیری می‌کنند.

این شاعر آئینی در خصوص حال و هوای دیدار رهبر انقلاب با شاعران می‌گوید: تصاویر تلویزیونی نمی‌تواند حال و هوای دیدار و خیلی از مسائل دیگر را شرح دهد، چراکه وقتی موضوع امام و امت در میان باشد یک رابطه دلی، ایمانی و اعتقادی پدید می‌آید که قابل وصف نیست.

دید و بازدیدهایی که به میزبانی رهبر انقلاب برگزار می‌شود

شرافت با بیان اینکه در بسیاری از دیدارهای رهبر انقلاب با شاعران شاهدیم که دید و بازدیدها تازه می‌شود زیرا برخی از شاعران حاضر در این جلسه در دوران جوانی رهبر انقلاب با ایشان به انجمن‌های ادبی می‌رفتند، تصریح می‌کند: حضور شاعران شاخصی همچون قیصر امین پور، نصرآباد، استاد معلم، مجاهد و سایر افراد مطرح در بیت که دیدار با آن‌ها ساده نیست، زمینه این دیدار را با میزبانی رهبری فراهم می‌کند و افراد تازه وارد نیز می‌توانند از آن‌ها کسب تجربه کنند.

وی با تاکید بر اینکه برای شاعر مهم است که در جلسات نقد و بررسی نظرات درست و دقیق بشنود و تعریف نادرست و تعارف نباشد، ادامه می‌دهد: دیدارهای نیمه ماه رمضان با شاعران حدود ۳ ساعت به طول می‌انجامد و گاهی ما شاعران نیز خسته می‌شویم، اما می‌بینیم که ایشان با صبر، تمرکز و بزرگوارانه شنونده فعال بیانات ما هستند و این موضوع نعمتی قابل اهمیت است که شاید کمتر آن را قدر بدانیم.

از دیدارهای نیمه رمضان تا تفریظ‌هایی بر کتاب‌های کودک و نوجوان / ما خسته می‌شدیم و آقا نه!

این شاعر آئینی خاطرنشان می‌کند: رهبر انقلاب بخاطر حضور در انجمن‌ها و ذهن سالمی که دارند، نظرات متفاوتی را به هر شاعری ارائه و اظهار می‌کنند و این کار سختی است که فردی بتواند برای هر شعر و فردی نظرات متنوع و بدون تکرار بدهد.

شاعران باید جهت داشته باشند

شرافت در خصوص مهم‌ترین مطالبات رهبر انقلاب از اهالی قلم تاکید می‌کند: مهم‌ترین تاکید ایشان آن است که شاعران باید جهت داشته باشند و نمی‌تواند بی‌طرف باشد، در همین راستا شاعر باید بداند که برای چه و با چه کسی می‌جنگد تا سرگردان نباشد.

وی با تاکید بر اینکه رهبر جامعه ما شاعر، شعرشناس و علاقه‌مند به این حوزه هستند از این رو توجه ایشان به شعر استراتژیک نیست بلکه توجه ذاتی است و این امر باعث شده مشارکت شعرا تنها به دیدار محدود نشده و ادامه‌دار باشد، می‌گوید: دغدغه رهبر انقلاب نسبت به موضوع ادبیات به نشست‌های ماه رمضان و ۲-۳ ساعت محدود نمی‌شود، بلکه ایشان در تمام دیدارها و بازدیدهایی چون نمایشگاه کتاب و سایر موارد از شعر در موقعیت بجا استفاده می‌کنند و این نشان از انس ذاتی ایشان با شعر را دارد.

از دیدارهای نیمه رمضان تا تفریظ‌هایی بر کتاب‌های کودک و نوجوان / ما خسته می‌شدیم و آقا نه!

محمد میرکیانی، نویسنده کتاب تن تن و سندباد که رهبر انقلاب بر آن تقریظ کرده‌اند نیز با تاکید بر اهمیت ادبیات کودک و نوجوان به خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: تولید ادبیات بومی یعنی تألیف آثار مناسب با نیاز و علاقه مخاطبان به ویژه برای کودکان و نوجوانان، از این رو برای نویسندگان این موضوع حائز اهمیت است.

وی با اشاره به اینکه یکی از تأکیدات رهبر انقلاب توجه به تولید آثار کودک و نوجوان است، تصریح می‌کند: تألیف‌هایی مانند جهان‌شناسی و علوم جدید موجب می‌شود افراد به علوم روز آگاه باشند، اما به طور کلی تولید آثار بومی به‌ویژه برای کودکان و نوجوانان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و جریان اندیشه و تولید فکر را در میان این قشر تقویت می‌کند.

نویسنده کتاب تن‌تن و سندباد با اشاره به تاکید رهبر انقلاب بر تولید آثار سینمایی و تلویزیونی ویژه کودک و نوجوان می‌افزاید: زمانی که تولید آثار بومی را در حوزه ادبیات کودک و نوجوان داشته باشیم همین آثار بر تولید محصولات تصویری، نمایشی و سینمایی اثر گذاشته و به‌طور طبیعی بر رسانه و سینما کودک و نوجوان نیز اثر خواهد گذاشت.

از دیدارهای نیمه رمضان تا تفریظ‌هایی بر کتاب‌های کودک و نوجوان / ما خسته می‌شدیم و آقا نه!

تولید آثار مناسب رسانه‌ای و سینمایی ویژه کودک و نوجوان، مطالبه ویژه رهبر انقلاب

میرکیانی با بیان اینکه ظرفیت ادبیات کودک بالا است، می‌گوید: تاکید رهبر معظم انقلاب بر تولید آثار مناسب رسانه‌ای و سینمایی ویژه کودک و نوجوان است تا آثار این حوزه گسترش پیدا کند و بسیاری از مخاطبان به جای اینکه وارد فضای مجازی شوند و نیازهای تصویری خود را از برنامه‌های خارجی تأمین کنند، با محصولات ایرانی که زاییده ذهن و اندیشه نویسندگان ایرانی و متناسب با فرهنگ ایران خودمان است، بهره ببرند.

وی با اشاره به تقریظ‌های رهبر انقلاب بر کتاب‌ها اظهار می‌کند: یادداشت‌های رهبر انقلاب به تولید فکر و فرهنگ کمک می‌کند، چراکه وقتی ایشان به عنوان مقام بزرگ کشور آثار ادبیات کودک و نوجوان را مطالعه می‌کنند و یادداشت می‌نویسند، باعث می‌شود نویسنده‌ای که در این حوزه فعالیت می‌کنند، انگیزه پیدا کند و ناشران آن نیز که آثار را چاپ می‌کنند توجه ویژه‌ای به آثار تألیفی داشته باشند.

نویسنده کتاب تن‌تن و سندباد ادامه می‌دهد: امیدواریم سایر مسئولان عالی‌رتبه نیز آثار کودک و نوجوان را بخوانند و در مصاحبه‌های خود در این باره نیز صحبت کنند.

وی تصریح می‌کند: اینکه می‌گویند نوجوانان کتاب نمی‌خوانند نادرست است؛ چراکه کودکان و نوجوانان اهل مطالعه هستند اما کتاب‌های مناسب به دست علاقه‌مندان آن نمی‌رسد؛ از این‌رو اگر تولید آثار مناسب برای این قشر به‌طور قابل قبولی در سطح کشور تألیف شود، دلبستگی و علاقه آن‌ها نیز نسبت به نویسندگانان ایرانی گسترش پیدا خواهد کرد.

از دیدارهای نیمه رمضان تا تفریظ‌هایی بر کتاب‌های کودک و نوجوان / ما خسته می‌شدیم و آقا نه!

به گزارش ایمنا، توجه رهبر انقلاب به‌عنوان شخص اول یک کشور به موضوع شعر و ادبیات نکته‌ای است که برای تک‌تک افراد جامعه قابل درس و بحث است. بر همین اساس شاهد تسلط استثنایی ایشان به موضوعات مختلف هستیم و بر همین اساس غلامعلی حداد عادل نیز درباره ایشان می‌گوید: «رهبری در هر موضوعی که مخاطب بحث داشته باشد، کتاب‌هایی را برای ارجاع به آن‌ها معرفی می‌کنند، که بسیاری از این کتاب‌ها در کتابخانه شخصی معظم‌له نیز موجود است.»

موضوع کمتر توجه شدن به حوزه ادبیات و کتاب همواره از دغدغه‌های رهبر انقلاب بوده تا جایی که در دیداری در این باره بیان کردند: «من هر زمانی که به یاد کتاب و وضع کتاب در جامعه خودمان‏ می‏‌افتم، قلباً غمگین و متاسف می‏‌شوم؛ این به خاطر آن است که در کشور ما به هر دلیلی که شما نگاه کنید، باید کتاب اقلاً ده برابر این میزان، رواج و توسعه و حضور داشته باشد. اگر به دلیل پرچم‌داری تفکر اسلامی و حاکمیت اسلام به حساب بیاورید، این معنا صدق می‏‌کند، چون اسلام به کتاب خواندن و نوشتن، خیلی اهمیت‏ می‏‌دهد. اگر هر منصفی به بیانات نبی مکرم اسلام (ص) و ائمه (ع) و پیشوایان اسلام نگاه کند و ببیند که اینها در چه‏ زمانی به کتاب و کتابخوانی دعوت می‏‌کردند و فرا می‏‌خواندند، همه‏ افسانه‏‌ها از ذهنش شسته خواهد شد و خواهد فهمید که دشمنان اسلام‏ جز این نداشتند که افسانه‌های کتاب‏سوزی و کتاب‌ستیزی را برسر زبان‌ها بیندازند، چون اسلام پرچمدار کتابخوانی است.» و با چنین جملاتی است که وظیفه فعالان حوزه ادبیات کتاب بیش از پیش سنگین می‌شود، چرا که با فعالیت درست و به‌جای این قشر مردم نیز پاسخ به‌موقعی به این مطالبه رهبر انقلاب خواهند داد، کما اینکه پیش از نیز شاهد بودیم که با مطرح شدن کتاب‌هایی در موضوعات مختلف مردم استقبال ویژه‌ای از آن‌ها داشته‌اند.

کد خبر 709446

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.