ماهیت جنگ در آینده از سیستم ساده به پیچیده تغییر خواهد کرد

معاون هماهنگ کننده ارتش گفت: به طور کلی ماهیت جنگ در آینده از سیستم ساده به سیستم پیچیده و جنگ‌های پیشامدرن به جنگ‌های پسامدرن تغییر خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، دریادار حبیب‌الله سیاری امروز _ دوشنبه سیزدهم آذر _ در نخستین کنفرانس ملی حکمرانی دانش مبنا، حکمرانی سرزمینی که در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار کرد: بین امنیت، دفاع و حکمرانی پیوندی ناگسستنی برقرار است که از یک منظر مهم‌ترین کار ویژه حکمرانی، تلاش برای ارتقای توان بازدارندگی کشور است.

وی افزود: از آنجا که دفاع و امنیت ملی برای تداوم و پایداری، متکی بر شاخص‌هایی مثل کسب اعتماد و مشارکت مردم در امور است و شاخص‌های اعتماد و مشارکت نیز از جمله شاخص‌های حکمرانی مطلوب به شمار می‌رود، بنابراین سیاست‌گذاری دولت‌ها در حوزه امنیت و دفاع ملی یک الزام محسوب می‌شود بر همین اساس دفاع و امنیت ملی با حکمرانی خوب نسبت مستقیم دارد.

معاون هماهنگ کننده ارتش با بیان اینکه رابطه حکمرانی با دفاع و امنیت ملی، موجب حکمرانی خوب، امنیت و دفاع می‌شود، گفت: امنیت و دفاع موجب رسیدن به توسعه پایدار در کشور می‌شود.

دریادار سیاری در ادامه به ضرورت امنیت و دفاع از منظر رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و افزود: رهبر انقلاب همواره در این زمینه می‌فرمایند امنیت و دفاع واجب‌تر از نان شب برای جامعه و اصلی‌ترین نیاز یک ملت است که البته تعاریفی نظیر بزرگترین نعمت الهی زیرساخت سازندگی یک جامعه، شرط سرمایه گذاری و ایجاد ثروت نیاز اساسی در زیرساخت پیشرفت و همچنین ضرورت تلاش در جامعه از دیگر تعاریفی است که فرمانده کل قوا در این زمینه ارائه داده‌اند.

معاون هماهنگ کننده ارتش درباره چرایی وجود تهدید علیه جمهوری اسلامی ایران نیز توضیح داد: موقعیت ممتاز ژئوپلتیکی، وجود منابع غنی و آرمان‌های انقلاب از دلایل این تهدیدها به شمار می‌رود و در واقع در نظریه‌های ژئوپلتیکی، ایران به عنوان بازیگر کلیدی مورد توجه قرار گرفته است.

دریادار سیاری درباره ظرفیت‌های ژئوپلتیکی منطقه جنوب غرب آسیا هم اظهار کرد: تسلط بر چهار گذرگاه راهبردی دریایی جهان، دروازه اتصال آسیا، اروپا و آفریقا، ظرفیت گذرگاهی، تسلط بر تجارت دریایی جهان، تسلط بر دریاهای مهم جهان و انبار انرژی جهان از جمله این ظرفیت‌ها محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در منطقه راهبردی آسیای جنوبی غربی و در دو منطقه ژئوپلتیکی قرار گرفته است، گفت: در حوزه دریاهای مهم، ایران به خلیج فارس، دریای عمان و اقیانوس هند، دریای خزر تسلط دارد و با سه کشور مرز زمینی، هشت کشور مرز دریایی و چهار کشور نیز همزمان مرز زمینی و دریایی دارد و به طور کلی ایران با ۱۲ همسایه خود مرز دریایی دارد.

معاون هماهنگ کننده ارتش در ادامه افزود: ایران در مرکز راهبردی جهان قرار گرفته و تنها کشوری است که بیشترین مزیت ترانزیتی را در این ارتباط دارد. و این موضوع ضمن ایجاد ظرفیت ترانزیتی برای کشور وزن ژئوپلتیکی ایران را افزایش می‌دهد.

دریادار سیاری درباره آرمان‌های انقلاب اسلامی نیز گفت: مبارزه با نظام سلطه جهانی، ستیز با استکبار جهانی، برقراری عدالت در نظام بین‌المللی، تفسیر فراملی و امت گرایی از امنیت ملی، حمایت و تقدم جنبش‌های اسلامی با هدف گسترش تفکر اسلامی و انقلابی در دنیا به ویژه در کشورهای اسلامی و حمایت از مستضعفان جهان در مقابل مستکبران، بخشی از اصول انقلاب اسلامی در سیاست خارجی است که هر دولتی را ملزم به انجام آن کرده است.

وی ادامه داد: از این‌رو آمریکا به عنوان سردمدار نظام لیبرال سرمایه‌داری جهانی، جمهوری اسلامی ایران را به عنوان تهدید سیاسی، فرهنگی و هویتی برای خود و چالشی در برابر سلطه و منافع استراتژیک در منطقه غرب آسیا و تشکیل نظام‌های تک قطبی قلمداد کرده است.

دریادار سیاری گفت: آینده با پویایی محیط و سرعت تغییرات فناوری همراه است و نمی‌توان در شرایطی که با فناوری‌های جدید مواجه هستیم به طور قطعیت در خصوص آینده صحبت کرد اما به طور کلی ماهیت جنگ در آینده از سیستم ساده به سیستم پیچیده و جنگ‌های پیشامدرن به جنگ‌های پسامدرن تغییر خواهد کرد.

منبع: ایرنا

کد خبر 709350

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.