اجرای طرح الگوی کشت راه گریز کشاورزان گلستانی از بحران

«گلستان از استان‌های پیشرو در اجرای طرح کشت قراردادی محصولات کشاورزی است و می‌تواند از این طریق دغدغه زارعان گلستانی را رفع کند.»

به گزارش خبرگزاری ایمنا از گلستان، در استان گلستان ۱۴۷ هزار خانوار به صورت مستقیم از طریق کشاورزی امرار معاش می‌کنند و عمده فعالیت آن‌ها تولید محصولاتی از جمله گندم، جو و چغندرقند است، با این حال پیش‌بینی نکردن برای قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی باعث شده است تا تولید آن تحت‌الشعاع قرار گیرد، چراکه بسیاری از کشاورزان خطر کشت محصولات قراردادی را به واسطه صرفه نداشتن اقتصادی آن نمی‌پذیرند و به این ترتیب به کاشت محصولاتی همچون سیب زمینی روی می‌آورند که آن هم در یک سال فراوان و ارزان قیمت و در سالی دیگر کمیاب و گران است.

بر اساس اظهارات کشاورزان محصولی همچون سیب زمینی امسال دست کم کیلویی ۱۳ هزار تومان روی دست کشاورزان هزینه گذاشت در حالی که امکان فروش آن را در میادین میوه و تره‌بار بیشتر از چهار هزار تومان نبود.

برخی کارشناسان معتقدند مسئله الگوی کشت در چنین شرایطی معنی پیدا می‌کند، چراکه ظرفیت مورد نیاز استان برای محصولی همچون سیب زمینی چهار هزار و ۵۰۰ هکتار است و در صورتی که کمتر یا بیشتر از این میزان کشت شود مردم یا زارعان متضرر خواهند بود.

نبود الگوی کشت جدای از خسارت به کشاورزان باعث از دست رفتن منابع آبی استان است؛ گذشته از این با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی طی سال‌های اخیر کشاورزان در زمان کشت محصول، مقوله‌هایی همچون صرفه اقتصادی و بازار فروش را نیز بررسی می‌کنند؛ چنانچه الگوی کشت در استان به خوبی اجرایی شود نیاز به این حجم از گمانه‌زنی نیست و محصول پیشنهادی برای کشت بر اساس مطالعات و نیازهای سرزمین به کشاورزان پیشنهاد داده می‌شود.

اجرای الگوی کشت راه گریز کشاورزان گلستانی از بحران

گسترش کشت پنبه در استان گلستان

یکی از محصولاتی که توسعه آن در الگوی کشت گنجانده شده، بحث گسترش پنبه در استان است؛ این محصول که به واسطه هزینه‌های بالای کارگری و بازدهی پایین و قیمت اندک دیگر برای کشاورزان کشت آن به صرفه نبود، حالا کارشناسان معتقدند با تغییر ارقام و استفاده از بذرهای اصلاح شده بازدهی آن افزایش خواهد یافت.

محمد برزعلی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: به موضوع الگوی کشت در دولت سیزدهم توجه خوبی شد تا جایی که از آن به عنوان یکی از برنامه‌های چرخش تحول آفرین دولت مردمی یاد می‌شود.

وی می‌افزاید: الگوی کشت الزاماتی دارد که بخشی از آن به عهده بهره‌برداران و قسمتی دیگر بر دوش دستگاه‌های ذی‌ربط است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان خاطرنشان می‌کند: گلستان از استان‌های پیشرو در اجرای طرح کشت قراردادی محصولات کشاورزی است و این ظرفیت می‌تواند دغدغه زراعت سیب زمینی در استان را حل کند.

برزعلی تصریح می‌کند: خرید تضمینی محصولاتی مانند سیب زمینی نیازمند به تصمیم گیری در سطح ملی است با این حال جهاد کشاورزی استان پیشنهادات خودش را داده است و برای گسترش هرچه بیشتر این محصول ما نیازمند مساعدت هستیم.

اجرای الگوی کشت راه گریز کشاورزان گلستانی از بحران

ضرورت گسترش کشت سویا با هدف استحصال روغن خوراکی

وی با بیان اینکه در حوزه کشت محصولاتی همچون شالی، چغندرقند و سیب زمینی مشاوره‌هایی به کشاورزان داده شده است، ادامه می‌دهد: پنبه یکی از کشت‌هایی است که از آن زیاد صحبت می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان بر گسترش کشت سویا در استان تاکید می‌کند. برزعلی آن را منجر به تحول اقتصاد استان می‌داند و اظهار می‌کند: کشت محصولی همچون سویا برای استان گلستان مناسب است، چراکه می‌توان ضمن استفاده کنجاله آن در بخش طیور، از سویا به عنوان یک گیاه دانه‌های روغنی می‌توان برای استحصال روغن خوراکی بهره برد.

برزعلی با اشاره به اینکه گلستان روزی به واسطه کشت گسترده پنبه سرزمین طلای سفید نامیده می‌شد، اضافه می‌کند: برای تشویق دوباره کشاورزان به کشت پنبه، بذرهای دلینته شده یا فاقد کرک که تاثری زیادی در افزایش عملکرد دارند به بهره برداران معرفی شده است.

وی موضوع بازرگانی پنبه را ضروری می‌داند و تاکید می‌کند: در بحث بازرگانی بخش خصوصی و دولتی باید در کنار یکدیگر باشند تا با یک قیمت توافقی بسیار عادلانه محصول را از کشاورز خریداری کنند.

کد خبر 709273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.