سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ به عنوان راهبرد ملی مورد غفلت قرار گرفته است

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا گفت: سند چشم انداز ۱۴۰۴ ایران یک راهبرد ملی بود اما دولت‌ها به آن عمل نکردند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سردار یحیی رحیم‌صفوی امروز _دوشنبه سیزدهم آذر_ در نخستین کنفرانس «حکمرانی دانش مبنا، حکمرانی سرزمینی» اظهار کرد: دولت‌ها و حکومت‌ها باید استراتژی ۳۰،۲۰ ساله داشته باشند که ما به آن راهبرد ملی می‌گوئیم.

وی افزود: سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ ایران یک راهبرد ملی بود، اما دولت‌ها به آن عمل نکردند.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا با بیان اینکه تربیت مدیران کارآمد برای دولت‌ها ضروری است، بیان کرد: حکومت‌های انقلابی و مردمی چون جمهوری اسلامی ایران با حضور ملت در صحنه ارکان قابلیت بقا و دوام دارند.

سرلشکر رحیم‌صفوی با بیان اینکه ما جنگ را با دانش نظامی پیش بردیم، تصریح کرد: ما عاقلانه، مدبرانه و با علم در دوران هشت سال دفاع مقدس جنگیدیم و یک تئوری جدیدی را در جنگ ارائه کردیم.

وی در ادامه گفت: دانشگاه‌های ما علمی را که برای اداره سرزمین لازم است باید آموزش دهند تا در همه حوزه‌ها مدیرانی با دانش، مردم‌دار و مردم‌یار داشته باشند تا حکمرانی همراه با دانش باشد.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا افزود: در خصوص حکمرانی سرزمینی در ایران چندین سوال مطرح است که یکی از مهم‌ترین سوال‌ها این است که کارویژه‌های یک سیستم حکمرانی مطلوب برای کشورمان چیست؟ آیا نظام حکمرانی با رویکرد کنونی یا برای بقا در برابر هجمه نظامات رقیب و متعارض غربی توان مقابله دارد؟

سرلشکر رحیم‌صفوی خاطرنشان کرد: این همایش در عمل پاسخ به این پرسش است، نظام حکمرانی سرزمین کشور باید با احترام به محیط جغرافیایی و فرهنگ بومی و دینی کشور و در عین حال متناسب با تغییرات جهانی به پرسش‌ها پاسخ دهد، بنابراین نیاز به حکمرانی سرزمینی دانش مبنا، یک الزام اولیه و مهم است.

وی گفت: سازوکارهای مختلف دولت در حوزه‌های رفاه، محیط زیست، امنیت جمعی و حکمرانی دانش‌مبنا به دست خواهد آمد؛ معتقد به پیشبرد حکمرانی مدبرانه همراه با علم هستیم به ویژه که حکومت ما انقلابی و مردمی است.

سرلشکر صفوی افزود: حکمرانی سایبرنتیک (نظریه‌ای است که مناسبات انسان و ماشین، و مناسبات ماشین‌ها با یکدیگر را تبیین می‌کند) در حال به وجود آمدن است که در یک جمله دانش کنترل و حاکمیت بر پدیده‌های هوشمند از طریق کنترل و اشراف بر جریان اطلاعاتی است و ۲۵ زیرمجموعه دارد که می‌تواند آینده جهان را متحول کند.

وی ادامه داد: هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، لباس‌های هوشمند، بلاک‌چین رایانش ابری، واقعیت مجازی دوقلوهای دیجیتالی، اینترنت ۶G ،۵G و فضاپایه، پلتفرم‌های دیجیتالی، فناوری نانو و علم مواردی از این فناوری‌ها هستند.

منبع: ایرنا

کد خبر 709252

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.