مالیات‌ستانی دولت ایران کمتر از ۹۴ دولت جهان

بررسی وضعیت درآمد مالیاتی کشورهای جهان نشان می‌دهد دولت ایران جزو دولت‌هایی است که کمترین عایدی را از این محل بدست می‌آورند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، آمار بین‌المللی از مالیات‌ستانی ۱۰۹ دولت جهان نشان می‌دهد که دولت ایران در مقایسه با سایر دولت‌ها کمترین عایدی‌ها را از محل مالیات کسب می‌کند و در واقع ۹۴ دولت با توجه به حجم اقتصاد خود درآمد بیشتری نسبت به دولت ایران از این طریق جمع‌آوری می‌کنند.

نسبت درآمد مالیاتی دولت ایران به تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۱ تنها ۸.۱ درصد بوده و این رقم فقط از ۱۴ دولت جهان کمتر بوده است، یعنی تنها ۱۴ دولت در جهان نسبت درآمد مالیاتی به تولید ناخالص داخلی کمتری در مقایسه با ایران داشته‌اند.

دولت کویت کمترین درآمد مالیاتی در میان کشورهای جهان را داشته است، درآمد مالیاتی این کشور معادل ۱.۵ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور برآورد شده است. پس از این کشور، برونئی با ۱.۶ درصد در رتبه دوم و عمان با ۳.۷ درصد کمترین میزان درآمد مالیاتی را به نسبت تولید ناخالص داخلی خود داشته‌اند.

بر اساس این گزارش دولت دانمارک بیشترین مالیات را از شهروندان خود اخذ می‌کند؛ به طوری که درآمد مالیاتی آن معادل ۴۳ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور بوده است. صربستان با ۴۱ درصد و استرالیا با ۳۵ درصد به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد دولت‌ها در کشورهای توسعه یافته عموماً مالیات بیشتری از مردم می‌گیرند و نسبت درآمد مالیاتی این دولت‌ها به تولید ناخالص داخلی بیشتر از کشورهای دیگر است. نسبت درآمد مالیاتی دولت آمریکا به تولید ناخالص داخلی این کشور ۱۸.۵ درصد بوده است. این رقم برای انگلیس حتی بیشتر، یعنی بالغ بر ۲۸.۴ درصد گزارش شده است. نسبت درآمد مالیاتی فرانسه به تولید ناخالص داخلی ۱۶.۱ درصد، آلمان ۲۳.۵ درصد و هلند ۲۵.۱ درصد است.

در چین با دارا بودن بزرگترین اقتصاد دنیا، نسبت درآمد مالیاتی دولت به تولید ناخالص داخلی ۱۲.۳ درصد محاسبه شده است. این رقم برای برخی کشورهای دیگر عبارت از: بحرین ۵.۲ درصد، کانادا ۱۳.۱ درصد، مصر ۵.۳ درصد، هند ۶.۱ درصد، روسیه ۲۱.۳ درصد، ترکیه ۱۷.۷ درصد، امارات ۱۶.۲ درصد، پاکستان ۵.۶ درصد و ایتالیا ۲۸.۹ درصد است.

کد خبر 709247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.