ارزش کار پژوهشگر مشکل‌یابی از دل جامعه است/ ربات‌ها در نگارش مقاله از انسان پیشی گرفته‌اند

منتخب لیست دو درصد از دانشمندان برتر جهان معتقد است فعالیت‌های یک پژوهشگر زمانی ارزش پیدا می‌کند که با مشکل‌یابی از دل جامعه و کار چندین ساله بر آن طرحی کامل، جامع و بنیادی در راستای رفع مشکلات ارائه دهد و در راستای عملیاتی شدن به دستگاه‌های مرتبط ارائه دهد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، نام ایران، این خطه سرافزاز که در آغوشش فرزندانی از جنس آرش آرمیده‌اند، این سرزمین عشق و آزادگی، بار دیگر بر فراز قله‌های علم چشم‌نوازی می‌کند. در دهه ۱۴۰۰ خورشیدی که سروکار پیشرفت‌های علمی با ثانیه‌شمار ساعت‌های جهانی است با وجود تمام محدودیت‌ها، سنگ‌اندازی‌ها و با وجود تمام موانع، مسیر ملت غیور ایرانی با تکیه بر توان داخلی قدرت خود را به جهانیان اثبات کرده است.

اساس ارزیابی‌های انجام شده در دانشگاه استنفورد نشان می‌دهد ۲۱۰ هزار و ۱۹۸ دانشمند جهان به عنوان دانشمندان پر استناد جهان در سال ۲۰۲۳ معرفی شدند که ایران با دو هزار ۷۹۵ پژوهشگر برگزیده رتبه نخست را از لحاظ تعداد پژوهشگران در میان کشورهای اسلامی به خود اختصاص داده است و در این میان نام ۳۴۵ تن از بانوان سرزمینمان در میان اسامی دانشمندان جهانی نگین انگشتر افتخارآفرینی‌های ایرانیان است.

لزوم افزایش حمایت از محققان و پژوهشگران

آری قصه زنان و مادران سرزمینم در میدان علم، ورزش، هنر و سیاست قصه‌ای است بی‌پایان از مریم میرزاخانی، اولین زن دارنده مدال فیلدز تا ساره کرمی قهرمان پاراآسیایی که با فرزندش بر جایگاه قرار گرفت و مادر بودن را نه یک مانع، بلکه یک عزت دانست و حال امروز صدیقه عسگری که نامش در میان دو درصد دانشمندان برتر جهان بر افتخارات این مرز و بوم افزوده است.

صدیقه عسگری، عضو هیئت علمی پژوهشکده قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و مسئول دپارتمان علوم دارویی و ترکیبات طبیعی مرکز قلب و عروق به عنوان یکی از دانشمندان منتخب در لیست دو درصد از دانشمندان برتر جهان از مسیر فعالیت حرفه‌ای خود، حمایت‌های لازم و سختی‌های مسیر به خبرنگار ایمنا می‌گوید: پس از فارغ‌التحصیلی از رشته داروسازی در اولین دوره Phd در ایران شرکت کردم و به عنوان نخستین ورودی مقطع دکترای در دانشکده داروسازی به تحصیل ادامه دادم. پس از پایان دوره وارد مرکز تازه تأسیس تحقیقات قلب و عروق اصفهان شدم و فعالیت رسمی تحقیقاتی خود را آغاز کردم.

وی می‌افزاید: بیشتر تحقیقات من در راستای داروهای مؤثر بر بیماران قلبی عروقی و ترکیبات طبیعی بوده است که در نهایت به چاپ مقالات متعدد برگزیده در راستای داروهای شیمیایی با منشأ طبیعی در جشنواره‌های داخلی و خارجی منجر شد.

عضو هیئت علمی پژوهشکده قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در راستای فرآیند انتخاب دانشمندان برتر اظهار می‌کند: در فرآیند گزینش دانشمندان برتر جهان، گروهی از محققان دانشگاه استنفورد بر اساس دیتاست تعیین شده از بین تمام دانشمندان جهان هر دو سال یک بار این گزینش را انجام می‌دهند.

وی تاکید می‌کند: نام افراد بسیاری از ایران در لیست دانشمندان دو درصد برتر جهان به چشم می‌خورد و این به معنای شایستگی بالای مردمان این مرز و بوم است؛ چراکه قرار گرفتن در این لیست برای ایرانیان بیش از بیش سخت‌تر از دانشمندان دیگر کشورهای مطرح دنیا است.

عسگری اذعان می‌کند: فراهم‌سازی زیرساخت‌های مناسب، بودجه تحقیقاتی و حمایت مسئولان پایه‌های یک طرح تحقیقاتی خوب و برگرفته از تجربیات چندین و چندساله یک پژوهشگر است که تأثیر عمیقی بر سطوح مختلف جامعه دارد. پایه‌هایی که سال‌ها است محققان در انتظار آن هستند، اما چیزی نمی‌یابند.

مسئول دپارتمان علوم دارویی و ترکیبات طبیعی مرکز قلب و عروق اصفهان اظهار می‌کند: مقالات پژوهشگران ایرانی در حالی با رقبای برتر خود در بهترین و مجهزترین دانشگاه‌ها رقابت می‌کند که از کمترین سطوح تجهیزات و حتی سیستمی قوی و پرسرعت نیز برخوردار نیستند، این در حالی است که ترکیب تجهیزات پیشرفته و مناسب با توان علمی نخبگان داخلی می‌تواند انقلابی بزرگ در سطوح علمی کشور و در نهایت قرارگیری ایران بر سکوی برترین‌های جهان را رقم زند.

وی تاکید می‌کند: تشکیل کارگروه‌های مناسب در راستای ایجاد تغییراتی از جمله منع بهای زیاد به مقالات سطحی (publication) در سیستم ارتقای دانشجویان، طرح‌های بودجه‌ای مناسب و اجرای طرح‌های محصول‌محور، کشتی نجات دانشجویان نخبه ایرانی از گرداب ارائه مقالات سطحی و در نهایت دستیابی به تحقیقات عمیق و تأثیرگذار برای حل مشکلات کشور است.

عسگری اذعان می‌کند: در رقابت میان کمیت و کیفت در تحقیقات علمی حرف اول را کیفت خواهد زد؛ چراکه نگارش مقالات سطحی فعالیتی است که امروزه ربات‌ها در نوشتن آن از انسان پیشی گرفته‌اند. فعالیت‌های یک پژوهشگر زمانی ارزش پیدا می‌کند که با مشکل‌یابی از دل جامعه و کار چندین ساله بر آن طرحی کامل، جامع و بنیادی در راستای رفع مشکلات ارائه دهد و در راستای عملیاتی شدن به دستگاه‌های مرتبط ارائه دهد.

وی می‌گوید: دانشمندان برتر دو درصدی به عنوان افتخارآفرینان این کشور انتظار تشویق و تمجید ندارند، تنها خواست قلبی ما توجه مسئولان به تشکیل زیرساخت‌های مناسب و فراهم‌سازی زمینه انجام تحقیقات عمیق و بنیادین در راستای حل مشکلات جامعه برای حوزه تحقیقات است.

کد خبر 709214

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.