رگ حیات آمریکا در دستان مقاومت

رهبر معظم انقلاب در دیدار با بسیجیان فرمودند که «طوفان‌الاقصی آمریکازدایی کرد» اما آنچه که در آمریکازدایی با اهمیت به نظر می‌رسد، ارتباط آن با فروپاشی اقتصادی آمریکا و دول غربی است، چنان‌که رگ حیات آمریکا به ضربان دلار مرتبط است؛ دلاری که می‌تواند موجب فروپاشی بلوک غرب برای همیشه شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در سایه گسترش دامنه حملات و تجاوزات رژیم صهیونیستی در نوار غزه محورهای مختلف مقاومت در حمایت از مردم فلسطین اقداماتی را انجام می‌دهند. حزب‌الله لبنان و انصارالله یمن بارها با حملات موشکی و پهپادی خود اراضی اشغالی را مورد هدف قرار داده است و در اقدامی دیگر یمنی‌ها چند کشتی صهیونیستی و ناوشکن آمریکایی را در دریای سرخ توقیف و مورد هدف قرار داده‌اند؛ این اقدامات را می‌توان از مصادیق بارز «آمریکازدایی» در منطقه دانست که رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر خود با بسیجیان بر آن تاکید داشتند.

ایشان با اشاره به اینکه دشمنان در درست کردن خاورمیانه جدید به کلی ناکام شدند، فرمودند که نقشه جغرافیای سیاسی غرب آسیا به نفع مقاومت عوض شد که یکی از خصوصیات این نقشه جدید آمریکازدایی است. ایشان در تبیین آمریکازدایی فرمودند: «یعنی نفی سلطه‌آمریکا بر منطقه. معنایش قطع رابطه سیاسی با آمریکا نیست؛ نه اینکه حالا ما توقع داشته باشیم یا تصوّر کنیم که دولت‌های منطقه [با آمریکا] قطع رابطه‌ی سیاسی کنند؛ نه، رابطه‌ی سیاسی و اقتصادی با همه دارند، با آمریکا هم دارند، داشته باشند؛ اما دیگر سلطه آمریکا روزبه‌روز رو به ضعف است… امروز سیاست و جهت‌گیری در این منطقه آمریکازدایی است. یکی از نشانه‌های واضح و بارزی که امروز جلوی چشم‌ها است، همین طوفان‌الاقصیٰ است. بله، این طوفان‌الاقصیٰ علیه رژیم صهیونیستی است، اما آمریکازدایی است؛ این حادثه تاریخ‌ساز. به معنای واقعی کلمه، حادثه طوفان‌الاقصیٰ یک حادثه تاریخ‌ساز بود؛ توانست جدول سیاست‌های آمریکا در این منطقه را به هم بریزد و ان‌شاءالله [اگر] این طوفان ادامه پیدا کند، جدول سیاست آمریکا در منطقه را محو خواهد کرد.»

گذرگاه‌های راهبردی در انحصار محور مقاومت

اما اینکه آمریکازدایی چگونه ممکن است و چرا طوفان‌الاقصی آمریکازدایی کرد را می‌توان در تأثیری که بر اقتصاد جهان غرب به‌ویژه آمریکا گذاشته است، بررسی کرد؛ یکی از مواردی که اقتصاد کشورهای غربی و حتی رژیم صهیونیستی به آن وابسته است منابع انرژی و شاهراه‌هایی است که این منابع عظیم از آنها گذر می‌کند و مبادله خواهند شد. از مهمترین شاهراه‌ها یا گذرگاه‌های راهبردی که نفت صادراتی جهان از آن عبور می‌کند، می‌توان به تنگه هرمز، باب‌المندب و کانال سوئز اشاره کرد. بروز ناامنی در هر یک از این تنگه‌ها می‌تواند صادرات نفت به غرب را مختل کرده و کشورهای غربی را با چالش جدی در حوزه انرژی مواجه خواهد کرد.

بر همین اساس ارتش یمن در حمایت از مردم غزه اقدام به رهگیری کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی و آمریکایی در باب‌المندب کرده است. نیروهای یمنی تاکنون چندین بار این خطر را به دشمن صهیونیستی گوشزد کرده‌اند که «تا زمان توقف تجاوزات اسرائیل به برادران استوار ما در نوار غزه، به جلوگیری از تردد کشتی‌های اسرائیلی در دریای سرخ و دریای عرب ادامه خواهند داد.» انصارالله یمن به همه کشتی‌های رژیم صهیونیستی یا کشتی‌های مرتبط با این رژیم هشدار داده است، در صورت تخطی از این مورد به هدف مشروع ارتش یمن تبدیل خواهند شد؛ این اقدام یمن را می‌توان سرآغاز تحولاتی مهم در گستره جنگ به نفع محور مقاومت دانست.

اهمیت باب‌المندب

حال این سوال مطرح است که چرا باب‌المندب تا این حد با اهمیت است که کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی باید از این گذرگاه عبور کنند؟ پاسخ روشن است، چون نیمی از تجارت دنیا از آنجا صورت می‌گیرد. هر مال‌التجاره‌ای از غرب به شرق عالم می‌رود یا از آسیا به اروپا ترانزیت می‌شود، از باب‌المندب عبور می‌کند.

اگر تنش در باب‌المندب بالا برود کالاها گران می‌شود و بیمه‌ها افزایش می‌یابد. حمله عربستان سعودی به یمن در سال‌های قبل بر همین اساس بود تا آل سعود بتواند از موقعیت مهم ژئوپلیتیک و راهبردی یمن برخوردار شود. در واقع درصد بالایی از رفت و آمد کشتی‌های کشورهای جهان از کانال سوئز، ابتدا از باب‌المندب صورت می‌گیرد. پس به همان میزان که کانال سوئز حائز اهمیت است، باب‌المندب هم مهم است. این تنگه در جنوب غرب یمن واقع شده و تنها آبراه متصل‌کننده خلیج‌فارس به تنگه هرمز به دریایی سرخ و کانال سوئز است.

اهمیت این تنگه چنان است که روزانه ۶.۲ میلیون بشکه نفت خام و مشتقات آن از این تنگه می‌گذرد. همچنین بیش از ۳۰ درصد تجارت گاز طبیعی و بیش از ۱۰ درصد تجارت جهانی از طریق همین تنگه انجام می‌شود که کشور یمن بر آن مشرف است. باب‌المندب سومین تنگه جهان به‌شمار می‌رود که روزانه ۴ درصد نفت جهان از آن می‌گذرد و پیش از این نیز در جنگ اکتبر ۱۹۷۳ از آن به عنوان اهرم فشار علیه رژیم صهیونیستی استفاده شده است.

کنترل یمن و باب‌المندب به دست نیروهای مردمی یمن سبب قطع دسترسی رژیم صهیونیستی به اقیانوس هند از طریق دریای سرخ و مانع دسترسی راحت زیردریایی‌های رژیم صهیونیستی برای ورود به خلیج‌فارس برای تهدید ایران می‌شود. با این حال، هرگونه واکنش که منجر به بسته شدن این تنگه بین‌المللی شود، تأثیر گسترده‌ای بر کشتیرانی بین‌المللی در باب‌المندب خواهد داشت؛ تنگه‌ای که سالانه ۲۱ هزار کشتی از آن عبور می‌کند.

رگ حیات آمریکا در دستان مقاومت

هرمز و احاطه ایران بر خلیج‌فارس

ایران نیز با در اختیار داشتن تمام سواحل شمالی خلیج‌فارس و دریای عمان، همچنین اشراف بر سایر آبراه‌های منطقه نقش مهمی در تأمین امنیت انرژی در جهان دارد زیرا هرمز تنها مسیر اتصال خلیج‌فارس به دریای هند و اقیانوس عمان است. بستن تنگه هرمز نیز همانند باب‌المندب اثر تعیین‌کننده‌ای روی قیمت نفت خواهد گذاشت. قیمت نفت برای آمریکا به عنوان یک مصرف کننده بزرگ بسیار مهم است تا جایی که می‌توان گفت نتیجه انتخابات محلی و کنگره و ریاست‌جمهوری آن متکی به قیمت نفت است.

جمهوری اسلامی ایران با در اختیار داشتن تمامی سواحل شمالی خلیج‌فارس و دریای عمان احاطه بسیار خوبی بر این منطقه دارد و در حقیقت تأمین‌کننده اصلی امنیت این منطقه به‌شمار می‌رود. از این رو می‌توان دریافت که آمریکازدایی می‌تواند از همین تنگه‌ها و گذرگاه‌های راهبردی آغاز شود و کشورهای اسلامی منطقه به‌ویژه ایران و یمن نقش مهمی در رسیدن به این مهم ایفا خواهند کرد.

ابرقدرتی آمریکا منوط به سیطره بر منطقه غرب آسیا است

پارسا نجفی، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، به تحلیل فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه «طوفان‌الاقصی آمریکازدایی کرد» پرداخت و اظهار کرد: طوفان‌الاقصی کمک کرد تا آمریکا کم‌کم از منطقه غرب آسیا، شمال آفریقا و جهان اسلام خارج شود.

وی افزود: آمریکا منطقه خلیج‌فارس و دریای سرخ را به دلیل منابع عظیم انرژی‌های هیدروکربنی یعنی نفت و گاز، همچنین گذرگاه‌های راهبردی تنگه هرمز و تنگه باب‌المندب هرگز رها نخواهد کرد چون بقای آمریکا به عنوان یک امپراتوری با سلطه دلار و تجارت جهانی وابسته است، به بیانی دیگر ابرقدرتی آمریکا منوط به سیطره بر منطقه غرب آسیا به‌ویژه دریای سرخ و خلیج‌فارس است.

کارشناس مسائل غرب آسیا تاکید کرد: اگر آمریکا سلطه خود را در منطقه غرب آسیا از دست بدهد، در واقع قدرت دلار را هم از دست خواهد داد؛ چرا که تجارت جهانی به این دلیل بر اساس دلار آمریکا انجام می‌شود که نفت به دلار آمریکا فروخته شود یعنی کشورهایی که مجبورند بین تجارت جهانی بین‌الملل خود از دلار استفاده کنند، مجبورند در تنگه هرمز و باب‌المندب حضور داشته باشند، مگر اینکه نیرویی در مقابل آنها بایستد.

نجفی با بیان اینکه انصارالله یمن به صورت مختصر و محدود اقدامی را در گرفتن کشتی‌ها انجام داد و این قابلیت را نشان داد که محور مقاومت می‌تواند در مقابل آمریکا بایستد، اذعان کرد: وقتی شما بتوانید یک کشتی را بزنید، در حقیقت می‌توانید برای چندین بار دیگر هم این کار را انجام دهید و بنابراین اقدام یمن در این زمینه بسیار اثرگذار بود.

افزایش قیمت انرژی، ورشکستگی اقتصاد غرب و شورش‌های جهانی با بستن تنگه‌های راهبردی

کارشناس مسائل غرب آسیا اضافه کرد: کنترل تنگه‌های مذکور برای کشتی‌های تجاری و نفتکش موجب متلاشی شدن اقتصاد آمریکا خواهد شد چون با بسته شدن تنگه‌ها جریان انتقال انرژی به بازار جهانی انرژی متوقف و جهان با جهش عظیم در قیمت نفت و گاز مواجه خواهد شد.

وی با بیان اینکه حدود ۲۰ درصد از گاز طبیعی و ۲۵ درصد از نفت خام جهان از خلیج‌فارس صادر می‌شود، ابراز کرد: برای ارتباط چین با اروپا و هند با آمریکا نیاز است کشتی‌ها از تنگه باب‌المندب و دریای سرخ عبور کنند و با کنترل این دو تنگه زنجیره تولید هم دچار مشکل می‌شود و این مسئله اقتصاد کشورهای زیادی را با ورشکستگی مواجه می‌کند یعنی علاوه بر جهش قیمت نفت که خود باعث به وجود آمدن شورش‌های زیادی خواهد شد ورشکستگی کشورهایی مثل چین، هند، ژاپن، کره، استرالیا، آفریقای جنوبی و برزیل رقم خواهد خورد و این کشورها مجبور می‌شوند اوراق قرضه آمریکا را که خریداری کرده بودند، بفروشند.

ارزش دلار وابسته به خلیج‌فارس و دریای سرخ است

نجفی در توضیح اوراق قرضه آمریکا گفت: اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا به جای پایه پولی این کشور عمل می‌کند، یعنی ۳۱ هزار میلیارد دلاری که آمریکا به جهان بدهکار است همان اوراق قرضه است و وقتی این اوراق توسط کشورهای جهان به آمریکا بازگردانده شود یعنی دلار آمریکا بی‌ارزش می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با بی‌ارزش شدن دلار آمریکا آن خلبان، ملوان، ژنرال، افسر و تفنگدار آمریکایی که در ارتش آمریکا فعال هستند و در ۸۰ کشور جهان پایگاه دارند، چون در ازای گرفتن دلار کار می‌کنند دیگر میلی به جنگیدن نخواهند داشت؛ از آنجا که آمریکا ملیت هم ندارد یعنی افراد برای دریافت پول برای آن می‌جنگند دیگر کسی برای منافع آمریکا نخواهد جنگید.

این کارشناس مسائل غرب آسیا تاکید کرد: با توجه به درک اهمیت این دو تنگه راهبردی می‌توان گفت که رگ حیات آمریکا به خلیج‌فارس و دریای سرخ وابسته است و بسته شدن این دو تنگه رگ حیات آن را قطع می‌کند.

رگ حیات آمریکا در دستان مقاومت

ارتباط آتش‌بس غزه با هدف قرار دادن کشتی‌های رژیم صهیونیستی توسط یمنی‌ها

نجفی در ادامه به تبیین ارتباط این مسئله با عملیات طوفان‌الاقصی پرداخت و تشریح کرد: بعد از این عملیات، اقداماتی توسط محور مقاومت از جمله حزب‌الله لبنان و انصارالله یمن انجام شد و تعدادی موشک به بندر ایلات یا ام رشاش در جنوب فلسطین اشغالی اصابت کرد، اما شاهد بودیم که نیروهای نظامی آمریکا یا دولت عربستان و اردن آنها را رهگیری و منهدم می‌کردند؛ این در حالی است که وقتی انصارالله کشتی‌های اسرائیلی یا مشکوک به ارتباط با رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد وضعیت به کلی متفاوت شد و بلافاصله اسرائیل اعلام آتش بس کرد.

فروپاشی کامل بلوک غرب با بستن تنگه‌های هرمز و باب‌المندب

کارشناس مسائل غرب آسیا اضافه کرد: اعلام آتش‌بس توسط رژیم صهیونیستی پس از گرفتار شدن کشتی‌های این رژیم نشان می‌دهد که نقطه ضعف غرب دقیقاً در همین منطقه و در تنگه باب‌المندب و هرمز است؛ انصارالله یمن فقط کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد، حالا اگر اعلام کند که تمام کشتی‌هایی که مربوط به بلوک غرب و آمریکا و اروپا هستند نیز شامل این مسئله می‌شوند به‌منزله بستن این دو تنگه خواهد بود که کل اقتصاد غرب را نه دچار بحران که متلاشی خواهد کرد برای همین بود که آمریکایی‌ها مرتب پیام می‌دادند که ما خواستار گسترش جنگ در منطقه نیستیم.

وی تاکید کرد: آمریکایی‌ها برای سرکوب گروه کوچکی مثل حماس یا حزب الله لبنان می‌توانند از نفرات خود و تجهیزات دریایی و هوایی خود استفاده کنند، اما بلوک غرب و کشورهای دنیا به هیچ عنوان هرگز نخواهند توانست تنگه هرمز و باب‌المندب که محور مقاومت مسدود می‌کند را باز کنند؛ چرا که هدف گرفتن کشتی‌های تجاری و نفتکش‌ها در این دو تنگه از مسافت‌های بسیار دور و از چند هزار کیلومتر دورتر نیز امکان‌پذیر است و هیچ نیروی نظامی این امکان را ندارد که مسیر این دو تنگه را باز کند.

نجفی ابراز کرد: آمریکایی‌ها از این موضوع مطلعند، اما گمان نمی‌کردند هیچ اراده‌ای برای این اقدام در محور مقاومت ایجاد شود؛ انصارالله یمن به عنوان یکی از محورهای مقاومت به صورت خیلی کوچک و مینیاتوری این تهدید را نشان داد که امکان عمل به آن وجود دارد و وقتی که نتیجه داد این احتمال را به وجود آورد که این تاکتیک در کل محور مقاومت می‌تواند اجرا شود؛ بنابراین با در صورت مسدود کردن تنگه‌های راهبردی هرمز و باب‌المندب شاهد فروپاشی کامل بلوک غرب خواهیم بود و آن زمان می‌توان به آمریکازدایی ایمان داشته باشیم.

کارشناس مسائل غرب آسیا تاکید کرد: تا وقتی خیانت دولت‌های عربی و اسلامی مثل امارات که با اسرائیل ارتباط تنگاتنگی دارد و حتی حمله به غزه را تأیید می‌کند یا آل سعود و حکومت اردن که به عنوان سپر برای رژیم صهیونیستی عمل می‌کنند یا ترکیه که سوخت‌رسانی به رژیم صهیونیستی را انجام می‌دهد، وجود داشته باشد، نمی‌توانیم شاهد آزادی فلسطین، پیروزی محور مقاومت و آمریکازدایی باشیم؛ بنابراین زمانی می‌تواند آمریکایی زدایی انجام شود که این دو تنگه مسدود شود که در صورت رخ دادن این اتفاق آمریکایی‌ها هیچ کاری نمی‌توانند انجام دهند چرا که می‌دانند با انجام واکنش مشکل حل نمی‌شود و چه بسا بدتر هم خواهد شد.

سلاح کارآمد و راهبردی محور مقاومت / امتیازی که می‌تواند همه تحریم‌های ایران را لغو کند

وی با بیان اینکه با توقیف کشتی‌های صهیونیستی توسط یمنی‌ها هزینه عبور و مرور کشتی‌ها در دریای سرخ به‌شدت افزایش پیدا می‌کند، افزود: در نتیجه این اقدام بسیاری از کشتی‌ها مجبور می‌شوند مسیرهای خود را تغییر دهند و هزینه‌های دریانوردی یا ترانس اوشنینگ به ویژه بیمه کشتی‌ها افزایش پیدا خواهد کرد.

نجفی با تاکید بر اینکه آمریکا به عنوان متعهد رژیم صهیونیستی که موشک‌های یمنی را به سمت رژیم صهیونیستی منهدم می‌کرد، نتوانست اقدامی ضد نیروی دریایی یمن انجام دهد، اذعان کرد: اینکه ضد نیروی دریایی یمن کاری نکردند به معنای نداشتن ناو و جنگنده نیست؛ چرا که آمریکایی‌ها بزرگترین ناوگان دریایی هوایی و زیردریایی دارند، اما نمی‌توانند اقدامی علیه یمن انجام دهند.

کارشناس مسائل غرب آسیا خاطرنشان کرد: بستن این دو تنگه به روی کشتی‌های تجاری غرب تنها سلاح محور مقاومت بوده که بسیار کارآمد و راهبردی است و هیچ خطری هم برای کشورهای محور مقاومت به‌ویژه ایران نخواهد داشت و اگر این اتفاق بیفتد کمترین امتیازی که ما می‌توانیم از آمریکا بگیریم، لغو کامل همه تحریم‌های اقتصادی کشورهای مسلمان از جمله ایران خواهد بود.

کد خبر 709182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.