هیچ کمبودی در درهم نداریم/ جایگزینی ارزهای محلی با دلار و یورو

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه هیچ کمبودی در درهم نداریم، گفت: سیاست جایگزینی ارزهای محلی با دلار و یورو را دنبال می کنیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمدرضا فرزین در مراسم عرضه اولین اوراق مرابحه ارزی کشور در مرکز مبادله ایران اظهار کرد: این اولین اوراق جدید ارزی است که در داخل ایران معامله می‌شود؛ یکی دو بار قبل نیز در خارج از کشور اوراق فروخته بودیم.

وی با بیان اینکه باید منابع لازم را برای رشد تولید فراهم کنیم، گفت: این اوراق یکی از مهم‌ترین منابع تأمین مالی برای رشد تولید است.

رئیس کل بانک مرکزی ضمن اشاره به اینکه بارها گفتیم سیاست اصلی ما در بانک مرکزی سیاست تثبیت است که شامل بخش‌های مختلف می‌شود، تصریح کرد: در حوزه سیاست ارزی منظور ما از تثبیت، کاهش بی‌ثباتی ارزی بود؛ اگر به زیر پنج درصد برسد، ارز را به سطح با ثباتی می‌رسانیم، در حال حاضر توانستیم بی‌ثباتی ارز را کاهش دهیم.

هیچ کمبودی در درهم نداریم

فرزین با تاکید بر اینکه مرکز مبادله مرجع ما برای سیاست‌گذاری ارز بوده است، افزود: به‌زودی آثار فعالیت‌های این مرکز را مشاهده خواهیم کرد و در حال حاضر هیچ کمبودی در درهم نداریم؛ آن‌قدر در مرکز درهم عرضه می‌کنیم که کسی نمی‌خرد و آخر روز درهم اضافه هم می‌آید.

وی گفت: سعی می‌کنیم علامت رو به جلو بدهیم و نمی‌خواهیم علامت رو به عقب بدهیم؛ می‌خواهیم بازرگانان قابلیت پیش‌بینی در بازار را داشته باشند.

صندوق تثبیت ارزی تأسیس می‌شود

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به تصویب صندوق تثبیت ارزی در بانک مرکزی گفت: صندوق توسعه ملی قبل از این صندوق ذخیره ارزی بود، اما برای اینکه مابه‌التفاوت درآمد دولت از نفت را به بخش خصوصی بدهیم، صندوق توسعه را تشکیل دادیم، صندوق تثبیت ارزی هم برای پوشش ریسک و خطر نوسانات نرخ ارز در آینده راه می‌افتد.

جایگزینی ارزهای محلی با دلار و یورو

فرزین از برنامه این بانک برای جایگزینی ارزهای محلی به جای دلار و یورو خبر داد و تصریح کرد: البته ارزهای محلی نوسانات بیشتری دارند به دنبال مکانیزم‌های جدیدی هستیم که از ارزهای محلی آنها استفاده کنیم تا دلار و یورو را در معاملات خرد خودمان حذف کنیم، در عراق و ترکیه می‌خواهیم این کار را انجام دهیم و با سوریه هم به‌تازگی مذاکراتی داشتیم.

وی گفت: تلاشمان این است که ارز مرکز مبادله نرخ مرجع شود و تابلوهای مرکز به بازار علامت‌دهی کند، باید در ایران بازار رگولیتر در بخش طلا و ارز داشته باشیم، بازار طلا بسیار بازار بزرگی است و نمی‌توانیم فقط روی ارز تمرکز کنیم و طلا را فراموش کنیم، به همین دلیل باید برای طلا هم مقرراتی وضع کنیم و از ظرفیت آن در مرکز مبادله استفاده کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: مرکز مبادله باید بتواند ثبات و آرامش را در بازار ارز به وجود بیاورد و ارز را پیش‌بینی‌پذیر کند، خزندگی نرخ ارز در مقاطعی به ما آسیب می‌زند و تلاشمان این است با نهادسازی رفتار نرخ ارز را در کشورمان پیش‌بینی‌پذیر کنیم و با دستور نمی‌توان این کار را انجام داد.

فرزین با اشاره به انتظارات منفی که از سوی برخی افراد مشخص در جامعه شکل می‌گیرد، گفت: نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که انتظارات تورمی گرچه همچنان بالاست، اما کاهش یافته است.

نرخ رشد نقدینگی به ۲۶.۴ درصد کاهش یافت

وی نرخ رشد نقدینگی را ۲۶.۴ درصد اعلام کرد و گفت: تلاشمان کاهش این نرخ تا پایان سال به ۲۵ درصد است.

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه با بیان اینکه تجار باید حتماً با مرکز در ارتباط باشند، اضافه کرد: تمام عملیات ارزی به مرکز مبادله می‌آید و ما در بانک مرکزی فقط سیاست‌گذاری ارزی را خواهیم داشت، اقدامات ویژه‌ای را هم درباره طلا باید انجام دهیم.

فرزین گفت: باید بتوانیم از منابع ارزی استفاده کنیم، نرخ شش درصد برای ارز خیلی جذاب است و سرمایه‌گذاران داخل و خارج می‌توانند از این اوراق «مرابحه» استفاده کنند.

وی ادامه داد: نباید آسیبی از سیاست‌های پولی به رشد بزنیم و ان‌شاءالله این اقدام آغازی برای کمک باشد، محصولات جدیدی هم داریم و هر ماه منتظر محصولات جدید برای ارز و طلا در مرکز مبادله باشید، قیمت دارایی‌ها مثل ارز، طلا و مسکن بسیار کنترل‌شده است؛ در بازار نیز به‌طور کلی نوسانات کاهش یافته است و تورم تولید به زیر یک درصد و صنعت صفر درصد شده است و این ما را به آینده و ادامه سیاست تثبیت امیدوار می‌کند.

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: تورم سالانه هم ان‌شاءالله با سیاست‌های جدید بانک مرکزی کاهش پیدا می‌کند و امیدوارم به متغیرهای بلندمدت اقتصاد کشور برگردیم، چون در سال‌های اخیر به دلیل نوسانات دارایی‌ها محدود شده بودیم، اما اکنون فرصت مناسب سیاست‌گذاری برای متغیرهای بلند اقتصادی است.

کد خبر 708978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.