۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶
«حلقه‌دره» آرام می‌گیرد

وضعیت نامناسب حلقه‌دره به عنوان مرکز مهم دفن پسماندهای کرج و حومه طی سال‌های اخیر محل طرح مباحث زیادی بوده است و مدیریت شهری کرج در نظر دارد با اجرای طرح‌های جدید معضل دفن پسماند در این محل را رفع کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از البرز از آغاز زندگی بشر تاکنون تولید پسماند جزو جدایی‌ناپذیر زندگی او بوده و تولید آن معضلات زیادی بر محیط زیست تحمیل کرده است؛ با صنعتی شدن جوامع و افزایش نیازهای انسان، تولید مواد زائد افزایش یافته و سلامت انسان و محیط زیست با خطر جدی روبه‌رو شده است.

حلقه‌دره محیطی که پسماندهای استان البرز را در خود جای می‌دهد، سال‌ها است که به واسطه تولید شیرابه و پر شدن لاکن‌ها بوی نامطبوعی دارد و اهالی شهرک‌های اطراف از این معضل گلایه شدید دارند، سازمان مدیریت پسماند در این خصوص اعلام کرده است که پس از ۳۰ سال ۹۰ درصد این لاگن‌های شیرابه خشک شده‌اند.

پسماندها طی سال‌های متمادی بدون توجه به اصول علمی و در نظر گرفتن مبانی حفظ و حراست از طبیعت با بی توجهی در محیط رها شده‌اند. خطرات محیط ناشی از نبود سیستم مدیریتی مناسب و نبود قوانین و مقررات کافی از مشکلات اساسی کشور محسوب می‌شود که در کلان‌شهرها و مراکز بزرگ جمعیتی با ابعاد گسترده‌تری نمود پیدا کرده است؛ در این میان نیاز است تدابیر ویژه‌ای در خصوص مدیریت اصولی و سازگار با محیط زیست این حجم از پسماند مدنظر قرار گیرد.

لازم است در مدیریت پسماند مواردی همچون ایجاد و توسعه سطل بازیافت در سطح شهر، فرهنگ‌سازی در خصوص بازیافت زباله‌ها، ملزم کردن صنایع برای اختصاص بخشی از سود خود به مدیریت پسماند و بهره‌گیری از مشارکت شهروندان و بخش خصوصی توجه قرار گیرد.

البته دستیابی به اصول مدیریت پسماند نیازمند بررسی نمونه‌های موفق است، چراکه زمینه مناسب برای شناسایی الگوها و چگونگی مدیریت پسماند را فراهم می‌کند، به این منظور نوشتار حاضر در پی بررسی تجارب جهانی اصولی مدیریت پسماند است تا دید جامعی در خصوص شیوه برخورد با پسماند حاصل شود و بتوان از این اصول متناسب با شرایط ایران در راستای دست‌یابی به راهکارهای مؤثرتر بهره برد.

استان مهاجرپذیر البرز در این مسیر اقدامات درست و نادرستی داشته و لازم است که به مرکز دفن زباله حلقه‌دره اشاره کرد، محیطی که در پی نبود زیرساخت‌های کافی و برنامه‌ریزی نامناسب از زمان آغاز فعالیت تا به امروز انتقادهای متعدد عملکردی را همراه با زباله‌ها دفن کرده است.

حلقه‌دره محیطی که پسماندهای استان البرز را در خود جای می‌دهد، سال‌ها است که به واسطه تولید شیرابه و پر شدن لاکن ها بوی نامطبوعی داشت و اهالی شهرک‌های اطراف از این معضل گلایه شدید داشته‌اند و سازمان مدیریت پسماند در این خصوص اعلام کرده است که پس از ۳۰ سال ۹۰ درصد این لاگن‌های شیرابه خشک شده‌اند.

«حلقه‌دره» آرام می‌گیرد

حلقه دره بار زباله سه میلیون جمعیت استان البرز را به دوش می‌کشد

مرکز دفن زباله حلقه دره با مساحتی بالغ بر ۱۵۳ هکتار در منطقه ۱۲ سابق شهرداری کرج و منطقه ۳ کنونی و در نزدیکی فرودگاه بین المللی پیام قرار دارد؛ این منطقه که سال‌ها است به عنوان مرکز دفن زباله‌های شهرستان کرج، شهرهای اطراف و به گفته برخی منابع استان‌های هم‌جوار نیز شناخته می‌شود، روزانه بیش از ۱۲۰۰ تن زباله را در خود جای داده و بوی بد و شیرابه‌های حاصل از آن فضای کیان مهر و محیط زیست مناطق اطراف را پر کرده است.

این مرکز بار زباله سه میلیون جمعیت استان البرز را به دوش می‌کشد و روش‌های سنتی در آنکه بیشتر شامل دفن زباله می‌شود، البته که با افزایش جمعیت و همچنین رشد مهاجرت پذیری البرز متعاقباً تولید زباله، دفن و دپوی آن نیز در حلقه دره رو به افزایش بوده و از طرفی ناتوانی دستگاه‌های متولی در تفکیک زباله از مبدأ این مشکل را دوچندان کرده است.

محمد رضا خسروی، رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج با تاکید بر ضرورت اقدامات محیط زیستی، اظهار می‌کند: تلاش داریم در این خصوص فرهنگ تفکیک زباله از مبدا را در خانواده‌ها نهادینه کنیم.

وی با اشاره به اینکه کلاس‌های آموزشی ویژه نسل جوان در راستای تبیین فرهنگ تفکیک زباله‌ها در مدارس تحت عناوین مختلف «مهر پاک»، «سفیران پاکیزگی» و «سه شنبه‌های آموزشی» برگزار شده است، ادامه می‌دهد: در این میان ضمن جمع‌آوری چرخ دستی‌ها، خودروهای ملودی به منظور جمع‌آوری پسماندهای خشک شهروندان در سطح مناطق تعبیه و راه‌اندازی شده است.

تولید کود از زباله‌های تولیدی در حلقه دره

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج می‌گوید: اکنون بخش تولید کود در کارخانه پسماند شهرداری کرج در حلقه دره آماده بهره برداری است که اگر روزانه ۵۰۰ تن زباله را به این کارخانه انتقال دهیم می‌توان ۱۵۰ تن کود کشاورزی در روز تولید کرد.

خسروی تاکید می‌کند: تولید برق از زباله‌ها یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها در منطقه حلقه دره بوده است که از امسال انرژی به شبکه سراسری برق کشور تزریق می‌شود؛ روزانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ تن نخاله ساختمانی به مرکز دفن زباله‌های حلقه دره انتقال پیدا می‌کند.

«حلقه‌دره» آرام می‌گیرد

برای حلقه‌دره برنامه داریم

وی با بیان اینکه برای حلقه دره برنامه داریم تا روز به روز از ظرفیت آن استفاده کنیم، اضافه می‌کند: تلاش داریم در این مسیر به حداکثر ضوابط زیست‌محیطی دست پیدا کنیم.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج اظهار می‌کند: به واسطه ورود روزانه ۱۵۰۰ تن زباله به این منطقه معضلاتی نیز از باب محیط زیستی مطرح است که به طور قطع در مسیر رفع این مشکلات در حرکت هستیم.

حوضچه‌های شیرابه خشک شده است

خسروی به حوضچه‌های شیرابه در حلقه دره که به واسطه تولید پسماند شهروندان تشکیل شده است اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: این حوضچه با روش‌های دانش‌بنیان خشک شده است.

وی تعداد حوزچه‌های ایجادی را یک لاکن می‌داند و ادامه می‌دهد: این اقدام پس از ۳۰ سال به همت کارشناسان و نخبه‌های علمی استان البرز در دستورکار قرار گرفت و نتیجه‌بخش بود.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد این شیرابه‌ها خشک شده است، اضافه می‌کند: این مهم باعث شده تا بخشی از بوی نامطبوع که اهالی کیان مهر را آزار می داده است، رفع شود.

خسروی می‌افزاید: سیستم نظارتی ۲۴ ساعته در حلقه دره نصب شده است و تمام بخش‌ها به صورت تصویری پایش و نظارت می‌شود.

تعیین مکان دفن و ایجاد زیرساخت‌های مناسب به منظور دفن اصولی پسماندها از مهم‌ترین رسالت‌های مدیریت شهری است که و مدیریت شهری کرج تلاش کرده است تا این راستا گام بردارد.

کد خبر 708943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.