صورت مسئله را پاک نکنیم/ تعطیلی مدارس چاره کار نیست

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی کشور درباره تعطیلی مدارس در کلان‌شهرها طی افزایش آلایندگی‌ها گفت: زمانی که در مقابل آلودگی هوای کلان‌شهرها تنها مدارس را تعطیل کنیم، در واقع صورت مسئله را پاک کرده‌ایم.

احد وظیفه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه اگر فکر می‌کنیم که با تعطیلی مدارس مشکل آلودگی هوای کلان‌شهرها رفع می‌شود، اشتباه است، اظهار کرد: لازم است بدانیم به‌هیچ‌وجه این مشکل حل نخواهد شد، گاهی تعطیلی مدارس نیز ممکن است آن‌چنان‌که باید تأثیر نداشته باشد، زیرا هر سال در فصل زمستان با وارونگی دما مواجه هستیم و این مسئله سبب نبود تخلیه آلاینده‌ها می‌شود.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی کشور افزود: هرچه رفت‌وآمد خودروها و ترافیک شهری کمتر شود تا حدودی بر کاهش آلودگی‌های هوا اثرگذار است، اما تعطیلی مدارس دردی از مشکل آلودگی هوای کلان‌شهرها درمان نمی‌کند.

وی تصریح کرد: زمانی که در مقابل آلودگی هوای کلان‌شهرها تنها مدارس را تعطیل کنیم، در واقع صورت مسئله را پاک کرده‌ایم. زیرا آلودگی هوای کلان‌شهرها تنها با تعطیلی مدارس رفع نخواهد شد، هنگامی که مدارس را تعطیل می‌کنیم، در واقع به شرایط نامناسب و به اصلاح دو سر باخت می‌رسیم، زیرا بدون راهکاری‌های اساسی آلودگی‌ها ماندگار خواهد بود و دانش‌آموزان نیز با کیفیت نامطلوبی آموزش می‌بینند.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی کشور با اشاره به اینکه تعطیلی مدارس آنچنان بر کاهش و رفع آلودگی‌ها تأثیر ندارد، زیرا اکنون در فصل زمستان، وارونگی دما را داریم و این مسئله سبب نبود تخلیه آلاینده‌ها می‌شود، گفت: در فصول سرد سال علاوه بر سکون نسبی و وارونگی دما، تعداد خودروهای سواری و فعالیت نیروگاه‌ها و سایر مراکز صنعتی، شرایطی را فراهم می‌کند که تعطیلی مدارس، کمک بسیاری به رفع آلودگی‌ها نمی‌کند و موضوع باید به‌طور اساسی مد نظر قرار گیرد.

وی اظهار کرد: میزان استفاده سوخت‌های فسیلی در کشور بسیار بالا است و مصرف انرژی در سطح کشور معقول نیست، در واقع واحد اقتصادی که تولید می‌کنیم با میزان انرژی مصرفی تناسب ندارد، هنگامی که مصرف گاز در کشور بالا می‌رود و تولید کفاف نمی‌دهد، باید گاز کمتری مصرف شود تا نیروگاه‌ها گاز بیشتری داشته باشند، همچنین مصارف ما در استفاده از منابع انرژی گاز، نفت، زغال‌سنگ و هر منبع دیگری در بخش خانگی و صنایع به اندازه نیاز نیست و بیش از حد نیاز و استاندارها مصرف می‌کنیم.

وظیفه خاطرنشان کرد: فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل و تعداد جمعیتی که از ناوگان عمومی استفاده می‌کنند، نسبت به کشورهای اروپایی و دیگر کشورها دارای هوای پاک، فاصله زیادی دارد و برای کاهش آلودگی‌ها در سطح شهرها باید به‌سمت ساماندهی خودروها برویم، اینکه تنها مدارس را تعطیل کنیم راهکار درستی نیست و پاسخ نهایی را به ما نمی‌دهد و بر یادگیری دانش‌آموزان تأثیر می‌گذارد.

کد خبر 708930

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.