مشوق مهم دولت به صنایع در جهت محاسبه قیمت گاز

نایب‌رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران به بیان توضیحاتی درباره لزوم پیش رفتن صنایع به سمت ذخیره‌سازی گاز پرداخت.

حمیدرضا صالحی در گفت‌ وگو با خبرنگار ایمنا درباره ذخیره‌سازی گاز توسط صنایع اظهار کرد: مطمئن باشید صنایع اگر از لحاظ اقتصادی محاسبه کنند که در ازای تولید یک تن فولاد، یک تن محصول پتروشیمی یا یک تن سیمان چقدر گاز استفاده می‌شود و به خاطر نبود این گاز چه میزان ضرر می‌کنند، به‌طور قطع به سمت ذخیره‌سازی گاز و تهیه مخازن حرکت خواهند کرد.

وی افزود: این تکنولوژی نیازمند هزینه زیاد است و به همین دلیل صنایع باید مورد حمایت دولت قرار بگیرند تا بتوانند این مخازن را تهیه کنند. البته دولت در آئین‌نامه خود قید کرده است که اگر صنایع به این سمت و سو حرکت کنند، به‌طور قطع تسهیلات لازم را در اختیار آنها قرار می‌دهد و حتی گاز در انواع مختلف یا با قیمت ارزان در فصول گرم سال به آن‌ها اعطا خواهد شد تا بتوانند به سمت ذخیره‌سازی گاز حرکت کنند.

نایب‌رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران افزود: ذخیره‌سازی گاز تمام نیاز صنایع را برطرف نمی‌کند، بلکه فقط می‌تواند در دوران پیک مصرف که گاز صنایع قطع می‌شود این نیاز را مرتفع کند.

صالحی بیان کرد: ما در زمستان مشکل کمبود گاز داریم و صنایع از این موضوع متضرر می‌شوند. چون صنایع در زمستان‌ها با بحران مواجه می‌شوند، برای دور زدن این بحران باید اقدام به ذخیره‌سازی گاز کنند.

وی افزود: صنایع فولاد ما نیز برخلاف کشورهای دنیا که برق‌سوز هستند، گازسوز است، از سوی دیگر باید به سمت بهینه‌سازی مصرف گاز در کشور برویم تا بتوانیم در کنار ذخیره‌سازی از مصرف بی‌رویه گاز نیز کم کنیم.

نایب‌رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران گفت: با افزایش بهره‌وری و راندمان می‌توان مصرف را کم کرد، اما فاصله تولید با مصرف ما بسیار زیاد شده است و با این رویه مصرف در سال‌های آینده به مشکل برخورد می‌کنیم، از سوی دیگر باید به فکر افزایش تولید هم باشیم.

به گفته این کارشناس انرژی، یکی از مشوق‌های مهم، تخفیف گازی بزرگ دولت به صنایع است که گاز تحویلی به صنایع در جهت ذخیره‌سازی معادل تعرفه گاز طبیعی برای مصارف معمول آن‌ها است و در فصول سرد سال که قیمت گاز افزایش چشمگیری پیدا می‌کند، صنایع می‌توانند با ذخیره‌سازی گاز و تخفیف بزرگ گازی که از دولت بابت سرمایه‌گذاری در ایجاد زیرساخت‌های ذخیره‌سازی دریافت می‌کنند.

نایب‌رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران توضیح داد: ذخیره‌سازی گاز نقش مهمی در رسیدگی به تعادل بین مصرف گاز توسط بخش‌های خانگی و در دسترس بودن عرضه در فصول سرد دارد. کشورهای اروپایی اهمیت ذخیره‌سازی گاز را به رسمیت شناخته‌اند و به‌طور متوسط ۲۵ درصد از کل مصرف، به این منظور اختصاص می‌یابد؛ به این ترتیب، کشورهای مختلف به‌طور متوسط ۱۲ درصد از مصرف گاز را به ذخیره‌سازی اختصاص می‌دهند.

کد خبر 708899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.