متولیان: بازار سرمایه به کمک شهرداری‌ کلان‌شهرها می‌آید

دبیرکل مجمع شهرداران کلان‌شهرهای ایران با بیان اینکه بودجه شهرداری‌ها کفاف نیازهای شهری را نمی‌دهد، گفت: در نظر داریم با اجرای طرح «نهضت تامین مالی شهر» بازار سرمایه را به کمک شهرداری‌ها بیاوریم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از تهران، احسان متولیان امروز _ شنبه دهم آذر _ در نشست خبری با اصحاب رسانه که در مرکز همایش‌های برج میلاد در حال برگزاری است، با بیان اینکه در دوران مدیریت قبلی شهری بار عظیم بدهی روی دوش مدیران فعلی قرار گرفت که مقرر شد با کمک دولت این بدهی پرداخت شود، اظهار کرد: بودجه مدیریت شهری کفاف نیازهای شهری را نمی‌دهد، از این رو مقرر شد از سایر ظرفیت‌ها استفاده شود.

وی با بیان اینکه شناخت نداشتن نسبت به بازار سرمایه و شهرداری‌ها موجب شده بود که طی سال‌های گذشته همکاری کافی باهم نداشته باشند، اظهار کرد: این هماهنگی توسط مدیران وقت اتفاق افتاد و مقرر شد همایشی با طراحی دوره‌های آموزشی ضمن در نظر گرفتن هدف تحقق آشنایی کارشناسان شهرداری با بازار سرمایه برگزار شود.

دبیرکل مجمع شهرداران کلان‌شهرهای ایران با بیان اینکه نهادهای بانکی، مدیران عالی شهرداری، مدیران دولتی در این همایش شرکت خواهند کرد، اضافه کرد: در این میان تفاهم نامه‌ای میان کلانشهرها منعقد خواهد شد که در این میان مسائل مهم اعم از حوزه حمل‌ونقل و حوزه مدیریت شهری دیده خواهد شد.

متولیان با اشاره به اینکه این اتفاق برای نخستین بار طراحی و اجرا شده است، یادآور شد: انتخاب اسم «نهضت تأمین مالی شهر» با هدف جذب تمامی ظرفیت‌ها بدون محدودیت انجام شده است.

وی با بیان اینکه طی این طرح سعی نداریم مردم را متضرر کنیم، تاکید کرد: اینکه بگوییم در حال حاضر شهرداری‌ها با پول مردم زنده هستند کلام درستی است؛ بنابراین تلاش نداریم در این طرح از جیب مردم به نفع شهرداری‌ها استفاده کنیم، بلکه اگر شخصی در نظر داشت در این طرح شرکت کند، سرمایه خودرو را وارد پروژه اجرایی شهرداری می‌کند و شخص سود حاصل از پروژه را کسب خواهد کرد.

دبیرکل مجمع شهرداران کلان‌شهرهای ایران با بیان اینکه در گذشته قانونی بابت همکاری بخش خصوصی (اشخاص) و شهرداری وجود نداشته است، ادامه داد: پیش از این شهرداری‌ها با پیمانکاران همکاری می‌کردند که طی این طرح دست شهرداری‌ها برای همکاری با صاحبان سرمایه بازتر شده است.

متولیان اضافه کرد: قبول داریم شهرداری‌ها زبان همکاری بلد نیستند، از این دوره‌های آموزشی برگزار می‌کنیم تا این روند را آموزش ببینند.

وی افزود: بانک شهر طی این طرح وظیفه دارد هزینه‌های ابتدایی اجرای این طرح را پرداخت کند، درواقع بانک شهر به عنوان رُکن ضامن اجرای این طرح معرفی می‌شود.

دبیرکل مجمع شهرداران کلان‌شهرهای ایران در ادامه با اشاره به اینکه نگاه خوب دولت موجب شده تا با افزایش رضایت‌مندی شهروندان همراه باشیم، یادآور شد: درصدد هستیم تا شهر و شهرداری ارزان‌تر اداره شود، از طرفی با مطالبات سنگین شهرداری از دولت همراه هستیم که ارزش آن طبق اسناد به بیش از ۱۴۰ همت می‌رسد.

متولیان در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر نحوه اجرای این طرح برای عوام مردم، اظهار کرد: این طرح در گام اول آموزش به مدیران شهرداری را در نظر گرفته است که به واسطه آن مدیران ۲۰ شهرداری بالای ۵۰۰ هزار نفر تحت آموزش قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه منفعت مردم را برای منفعت زودگذر مدیریت شهری کنار نمی‌زنیم، تاکید کرد: در این راستا دچار نقایص قانونی هستیم که امیدواریم با اصلاح قانون شهرداری‌ها شاهد تحقق حاکمیت مردم به مردم باشیم.

کد خبر 708740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.