تفکیک زباله عاملی مهم در جلوگیری از آلودگی محیط زیستی

بوم‌شناس و فعال محیط زیست گفت: مسئله پسماندهای زباله مهم‌ترین عامل جلوگیری از آلودگی محیط زیست است، زیرا روزانه به علت استفاده‌های بسیار از پلاستیک به صورت یک‌بار مصرف و تبدیل سریع به زباله‌های غیرقابل بازیافت، مشکلات و معضلات زیست‌محیطی فراوانی برای کره زمین ایجاد می‌شود.

اسماعیل کهرم در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته تدابیر مهمی برای منسوخ کردن استفاده پلاستیک در طبیعت اندیشیده شده است و راه‌های جایگزین مختلفی را امتحان کرده‌اند، اظهار کرد: برخی کشورها به جای کیسه‌های پلاستیکی از کیسه‌های پارچه‌ای یا مقوایی قابل تجدید در طبیعت استفاده می‌کنند.

وی افزود: این موضوع مهم باید برای حفاظت از محیط‌زیست و حیات وحش در کشورمان رایج شود تا کیسه‌های پلاستیکی در طبیعت رها نشود، زیرا این نخ‌های نایلونی سبب گرفتاری پای پرندگان می‌شود و آنها را زخمی می‌کند یا موجب مرگ آنان خواهد شد.

بوم‌شناس و فعال محیط زیست با بیان اینکه امروزه زمان مفید استفاده از نایلون حدود سه تا پنج روز است، تصریح کرد: برخی معتقدند که زمان بین رفتن نایلون بسیار طولانی است و بین یک هزار تا دو هزار سال طول می‌کشد، بنابراین باید در این راستا فرهنگ‌سازی شود تا از پلاستیک کمتر استفاده شود.

وی با بیان اینکه انباشت پسماندها، خطرات و تهدیدهای فراوانی در حوزه زیست محیطی و سلامت انسان‌ها دارد و به اشکال شیرابه، آلودگی دریایی، تولید گازهای گلخانه‌ای و آلودگی هوا آسیب‌های خود را و سالانه عامل مرگ هزاران جانور آبزی و بیش از میلیون‌ها پرنده در جهان می‌شوند، اظهار کرد: بر اثر مصرف گازهای گلخانه‌ای دی‌اکسید کربن، منواکسید کربن به‌ویژه متان که ۳۴ برابر سایر گازها در حیات وحش تأثیرگذار است، آب اقیانوس‌ها با تغییر مزه به ترشی، تبدیل به اسید شده که بر اثر این اسیدهای موجود در آب‌های اقیانوس، صدف‌های تمام جانوران صدف‌دار ذوب شده است.

کهرم درباره نابودی صدف جانوران صدف‌دار با مصرف گازهای گلخانه‌ای، افزود: در ابتدا متوجه این فاجعه زیست‌محیطی نبودیم، اما با گذشت حدود یک نسل از اثرات گازهای گلخانه‌ای، چنین مسئله حیاتی اکنون قابل توجه قرار گرفته که صدف جانورانی مانند حلزون‌ها، صدف‌های دو لکه‌ای و یک لکه‌ای در حال نابودی است، بر اساس بعضی نظریه‌ها تصور این است که پایه حیات که از اقیانوس‌ها به وجود آمده، اکنون نیز از همین اقیانوس‌ها از بین می‌رود.

این کارشناس و کنشگر محیط‌زیست، بقای حیات وحش را درگرو حفظ زیستگاه دانست و تصریح کرد: دفن زباله سبب آلوده شدن آب‌های زیر زمینی و شیرابه‌های آن سبب خشکاندن ریشه‌های درختان می‌شود.

وی گفت: پسماندها در کشور ما از کشوهای پیشرفته بیشتر است، کشورهای پیشرفته پسماندها را در منزل تفکیک می‌کنند، به طور مثال زباله‌هایی مانند پوست میوه در طبیعت هضم می‌شوند، اما زباله‌هایی مانند پلاستیک و شیشه قابل هضم نبوده و باید به روش صحیح دفن یا بازیافت شود.

کهرم با اشاره به برنامه‌های جامع شهرداری اصفهان در حفاظت از محیط‌زیست با بازیافت پسماند، اظهار کرد: شهرداری اصفهان به حیطه حفاظت از محیط‌زیست ورود پیدا کرده است و برنامه‌های بسیار مفصلی برای آن دارد، شهرداری‌ها تنها مسئول فرهنگ‌سازی، جمع‌آوری زباله‌ها نیستند؛ بلکه دیگر سازمان‌ها و ارگان‌ها مرتبط زیست محیطی و بهداشتی نیز از مسئولان این امر هستند؛ این سازمان‌ها باید با یاری یکدیگر به فرهنگ‌سازی در زمینه بازیافت زباله‌ها و آموزش آن اهمیت دهند.

این کارشناس و کنشگر محیط‌زیست پیرامون اینکه می‌توانیم با تفکیک از مبدأ زباله‌های خشک را تحویل بازیافت دهیم و با تغییر در روش مصرف اقلام مورد استفاده به همدیگر کمک کنیم، خاطرنشان کرد: شهرداری اصفهان برنامه‌های بسیار مفصل و جامع برای بازیافت و جمع‌آوری پسماند خشک به طور مکانیزه از سطح شهر دارند و هر روزه صدها تن کود از این زباله‌ها تولید می‌شود.

کد خبر 708707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.