بستر احداث ساختمان‌های سبز در اصفهان آماده شده است

عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: لایحه حمایت از ساختمان‌های سبز مصوب شده است، اما اینکه چقدر مورد استفاده قرار می‌گیرد، به شهروندان بازمی‌گردد.

فرزانه کلاهدوزان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به لایحه حمایت از ساختمان‌های سبز اصفهان اظهار کرد: یکی از مصوبات لایحه درآمد پایدار که سال گذشته برای عوارض و بهای خدمات شهرداری اصفهان تصویب شد، کاهش پرداخت عوارض برای ساختمان‌هایی بود که بعضی الزامات محیط زیستی را برای کاهش مصرف انرژی خود از جمله گاز، برق و کاهش مصرف آب و استفاده دوباره و بهینه از آن دارد.

وی افزود: مدیریت شهری اصفهان برای نخستین‌بار برای ساختمان‌هایی که امتیاز دوستدار محیط زیست را دریافت می‌کنند تا ۵۰ درصد تخفیف در هزینه صدور پروانه در نظر گرفته که عدد قابل توجهی است، بر این اساس ساختمان‌های گروه ممتاز ۵۰ درصد، ساختمان‌های گروه یک ۶۰ درصد و ساختمان‌های گروه دو ۷۰ درصد مبلغ عوارض و تراکم ساختمان را پرداخت می‌کنند، در واقع از تخفیف‌های ۵۰ درصد، ۴۰ درصد و ۳۰ درصدی روی بهای کلی عوارض و تراکم ساختمانی برخوردار می‌شود.

عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: همه به‌عنوان یک انسان برای حفظ محیط زیست و میراث تلاش می‌کنیم که این موضوع یک فریضه دینی و اقدامی فرهنگی و انسانی محسوب می‌شود.

کلاهدوزان با بیان اینکه در کل دنیا حفظ محیط زیست باید جزو اولویت‌های نخست باشد و با اقداماتی همچون صرفه‌جویی در مصرف انرژی در حفظ زمین کوشا باشیم، اضافه کرد: با توجه به اینکه یکی از موارد مهم کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری، محیط زیست است، توجه به این موضوع جزو وظایف شهرداری اصفهان قرار گرفته است.

وی ادامه داد: کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان در راستای توجه به محیط زیست، حدود یک سال است که توجه به ساختمان‌های سبز را در دستور کار قرار داده است تا همراه با بسیاری از کشورهای دنیا که به سمت احداث این ساختمان‌ها در حال حرکت هستند، احداث ساختمان سبز به‌عنوان یک فرهنگ و اقدام در چرخه شهرسازی نصف‌جهان مورد استفاده قرار گیرد.

تهیه دستورالعمل احداث ساختمان‌های سبز در کمیسیون محیط زیست شورا

عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: در هماهنگی با معاونت شهرسازی و با توجه به لحاظ کردن مطالعاتی که در دنیا انجام شده است، دستورالعملی را در کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری تهیه کردیم.

کلاهدوزان با بیان اینکه برای ساختمان‌های سبز شاخص‌ها و مشوق‌هایی مطابق دستورالعمل در نظر گرفته شد، ادامه داد: ساختمانی سبز محسوب می‌شود که حداقل مصرف انرژی را دارد، آب خاکستری آن بازچرخانی می‌شود و مشخصات دیگری همچون بهره‌گیری از انرژی خورشیدی برای تأمین برق دارد.

وی با بیان اینکه ساختمان سبز می‌تواند از مشوق‌های شهرداری استفاده کند، ادامه داد: امیدواریم در آینده شاخص‌های ساختمان‌های سبز جزو الزامات احداث ساختمان قرار گیرد و به سمت پسماند صفر و کاهش مصرف انرژی حرکت کنیم.

عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: لایحه حمایت از ساختمان‌های سبز تصویب شده است، اما اینکه چقدر مورد استفاده قرار می‌گیرد، به شهروندان بازمی‌گردد؛ در واقع این بستر آماده شده است تا این ساختمان‌هاوارد چرخه شهرسازی شوند.

کد خبر 708602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
    0 0
    تمیز بودن اسفالت(بدون گرد و خاک بودن) روبروی ساختمان‌ها نیز باید به ملاک های ساختمان سبز اضافه شود، منظور این است که حتی با جارو مویی هم نتوان یک گرم خاک از آنجا جمع کرد.