دیلمان؛ چشم تیزبین ایران در آب‌های خزر

جوانان دانشمند ایرانی با تلاش بی‌وقفه خود قله‌های علم و فناوری را یکی پس از دیگری درنوردیدند و ثابت کردند که «ما می‌توانیم»؛ حالا دیلمان یا همان مدرن‌ترین ناوشکن ایرانی وزنه سنگینی برای حضور فعالانه و مدافعانه در گستره حریم آب‌های نیلگون شمال کشور شده است تا توان رزم ایران اسلامی را بالا ببرد.

‌به گزارش خبرگزاری ایمنا، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران همچون سایر نیروهای نظامی کشورمان در حفظ و حراست از حریم این سرزمین نقش بی‌بدیلی داشته است، اما گذشته از رشادت‌ها و حماسه‌های این نیرو از بدو انقلاب اسلامی تاکنون، ساخت تجهیزات دفاعی مورد نیاز کشور از جمله ویژگی‌های خاص چنین نیروهای جان‌برکف است.

بومی‌سازی تجهیزات و صنایع نظامی و خودکفاسازی کشور در این حوزه، نشان‌دهنده ناکامی غرب و تحقیر غرب‌گرایانی است که همواره کوشیده‌اند روحیه خودباوری را در جوانان ایرانی تضعیف و امید و نشاط را در آنان سرکوب کنند، این در حالی است که جوانان دانشمند ایرانی بدون هیچ توجهی به یاوه‌گویی‌های دشمنان این مرز و بوم و بدون هیچ‌گونه چشمداشتی از هر کوششی برای رسیدن به قله‌های علم و دانش و فناوری فروگذار نکردند و به جهانیان ثابت کردند که «ما می‌توانیم». ناوشکن دیلمان دارای دکل راداری پیشرفته‌ای است که به صورت چهاروجهی چشم عقابروی آن نصب شده است و می‌تواند ۱۳ هدف را رهگیری کند، اما این فقط بخشی از توان دانشمندان ایرانی در میدان نبرد دریایی است.

امروز ایران اسلامی با تکیه بر همین جوانان به رتبه‌هایی از علم و دانش دست یافته است که نمونه آن را می‌توان در ارتقای توان ساخت انواع تجهیزات نظامی به‌طور کاملاً بومی و بدون هیچ‌گونه وابستگی به ابرقدرت‌های شرق و غرب مشاهده کرد. جوان ایرانی روزی در حوزه موشکی، بالگردی و پهپادی در گستره آسمان‌ها، روزی با تولید انبوه تانک‌ها و خودروهای زرهی و دفاعی در گستره جغرافیایی زمینی از شرق تا غرب عالم و روزی هم در عرصه دریا و اقیانوس‌ها با تولید انواع زیردریایی، ناوشکن و ناو بندر توان خود را به رخ دیگران می‌کشد.

دیلمان و پیش از دیلمان

با وجودی که مردم ایران دریای خزر را به عنوان مکانی برای تفرج خود انتخاب می‌کنند، اما این دریای پرتلاطم و مواج، گاه بسیار وحشی و ناآرام می‌شود. با توجه به اینکه کشورهای زیادی گرداگرد این دریای خشن جمع شده‌اند، حفاظت از حریم ایران اسلامی از طریق دریا امری لازم و ضروری خواهد بود. بر همین اساس نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی یگان‌هایی را به منظور دیده‌بانی، گشت و شناسایی و مأموریت‌های جانبی به‌کار گرفته است.

اما تا قبل از ورود دیلمان به آب‌های خزر انجام مأموریت‌های محوله با سختی‌هایی روبه‌رو بود؛ چرا که ناوگان‌های قبل پایداری کمتری در دریا داشتند از این‌رو فرماندهان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی بر آن شدند تا شناورهای سنگین‌تری را بسازند به دریا رهنمون کن؛ بر همین اساس سال‌های قبل ناوشکن دماوند و امروز دیلمان روانه آب‌های نیلگون شمال کشور شدند. دیلمان یا همان مدرن‌ترین ناوشکن ایرانی وزنه حضور مدافعانه در حریم دریا را برای ایران اسلامی بالا برد؛ ناوشکنی که به گفته ناخدا و کارکنانش عشق ایران و ایرانی است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در دیدار با فرمانده کل ارتش و جمعی از فرماندهان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی پیشرفت‌های نیروی دریایی ارتش از ابتدای انقلاب تاکنون را چشمگیر و غیرقابل باور خواندند و فرمودند: «یک روزی تصور نمی‌شد که نیروی دریایی ارتش امکان حضور در دریای خزر داشته باشد، اما اکنون در سواحل دریای خزر ناوشکن ساخته و در آنجا به آب انداخته می‌شود.»

چشم عقاب دریای خزر

ناوشکن جمهوری اسلامی ایران (دیلمان) یک کشتی جنگی کلاس موج است که در بخش صنایع دریایی شهید تمجیدی سازمان صنایع دریایی ایران و با نظارت نیروی دریایی ارتش تولید شده و آذر ۱۴۰۲ به ناوگان شمال نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران پیوسته است. ناوشکن دیلمان ۹۵ متر طول، ۱۱ متر عرض و بیش از ۱۴۰۰ تن وزن دارد، ۷۰ کیلومتر کابل در آن به‌کار رفته است و می‌تواند با سرعت ۳۰ گره دریایی دریانوردی کند. این ناوشکن بیش از سه متر آب‌خور دارد و با ۴ موتور، ۴ شافت و پروانه حرکت می‌کند.

این شناور با قابلیت پدافندی، آفندی و رهگیری هم‌زمان اهداف هوایی، سطحی و زیرسطحی مجهز به سامانه جامع مدیریت نبرد و جنگ الکترونیک است و به‌کارگیری رادار کنترل آتش با قابلیت ردیابی جنگنده‌ها و موشک‌های کروز، به‌کارگیری سامانه کنترل مانیتورینگ به‌منظور کنترل و هماهنگی عملیاتی بین موتور، شافت، پروانه و ناوبری و به‌کارگیری سیستم رانش با توان بالا جهت تأمین سرعت بهینه شناور از نقاط برجسته این شناور به‌شمار می‌رود که نسبت به پروژه‌های قبلی موج ارتقا یافته و بهینه‌سازی شده است.

همچنین بومی‌سازی تجهیزاتی مانند رادار هوایی، سونار فعال و غیرفعال، رادار کنترل آتش و سامانه‌های مخابرات داخلی از دیگر ویژگی‌های ناوشکن دیلمان اعلام شده است که مجموعه این تجهیزات به صورت بومی و با یک‌سوم قیمت مشابه خارجی در صنایع دفاعی کشورمان تولید شده‌اند.

برای بررسی بیشتر موضوع با امیردریادار دوم علیرضا محمدی، معاون آماد و پشتیبانی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به گفت‌وگو پرداختیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

ایمنا: با توجه به بازگشت غرورآفرین ناوگروه ۸۶ در اردیبهشت به آب‌های سرزمینی ایران و رونمایی از ناوگروه پیشرفته دیلمان که دارای قابلیت‌های پدافندی، آفندی و رهگیری هم‌زمان اهداف هوایی، سطحی و زیرسطحی است و مجهز به سامانه جامع مدیریت نبرد و جنگ الکترونیک است و امیران ایرانی و موسوی و سرلشکر باقری آن را دستاورد جدیدی برای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران توصیف کرده‌اند، تحلیل شما از رونمایی و راه‌اندازی چنین ناوشکن قدرتمندی در آب‌های سرزمینی ما چیست؟

امیر محمدی: رهبر معظم انقلاب هفتم آذر فرمودند که یکی از ظرفیت‌های نیروی دریایی ایجاد امید و نشاط در بین جوانان است که لازم است این امید و نشاط را بین جوانان به‌ویژه نخبگان در بازدید از توانمندی‌ها و کارخانجات نیروی دریایی منتقل کرد. تاکید مقام معظم رهبری نشان می‌دهد ظرفیت نیروی جوان در حوزه کارخانجات، تجهیزات و فناوری ظرفیت بالایی است، ما امروز در حوزه ساخت شناورها به نقطه‌ای از پیشرفت رسیده‌ایم که آنچه را نیاز داریم تولید می‌کنیم.

ناوشکن دیلمان پنجمین ناوشکن از کلاس موج است که نیروی دریایی آن را در شمال کشور به آب انداخت و از سایر ناوشکن‌های قبلی کلاس موج یعنی جماران، دماوند، سهند و دنا پیشرفته‌تر است. نیروی دریایی همواره پس از بکارگیری ناوشکن‌ها با توجه به شرایط روز و مأموریت‌های جدید آنها را بهینه و به‌روزرسانی خواهد کرد؛ از این‌رو هر تولیدی نسبت به تولیدات قبلی دارای فناوری‌های پیشرفته‌تری است. همان‌طور که می‌دانید ناوشکن سهند از گروه ۷۵ که نیمی از زمین را پیمود و ناوشکن دنای قهرمان از گروه ۸۶ تمام کره زمین را طی کرد و دیلمان نیز از همین کلاس است؛ نواقص ناوگروه‌های قبلی در آن برطرف شده و بهینه‌تر شده است.

ایمنا: رهبر معظم انقلاب در دیدار با کارکنان ناوگروه ۸۶ و نیز در دیدار با فرماندهان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران برای آن‌ها ماموریت‌هایی را تعریف کردند و از آن‌ها خواستند تا در زمینه «گسترش حوزه نفوذ در دریا» حضوری فعال داشته باشند؛ به نظر شما آیا این پتانسیل در بین کارکنان نیروی دریایی وجود دارد؟

امیر محمدی: بهترین پاسخ به سوال شما این است که نیروی دریایی عمل به این فرمایش رهبر انقلاب را در عمل نشان داده است؛ یکی از نکات بارز در ناوگروه ۸۶ خوداتکایی، طراحی خاص و تفکر اجرای مأموریت آن بود که بدون وابستگی لجستیکی اطلاعاتی و عملیاتی و بدون نیاز به طرح سایر کشورها صورت گرفت. جالب است بدانید ناوشکن دنا از کلاس موج و ناو بندر مکران هر دو محصول کشور خودمان بودند و سکان‌داران آن‌ها جوانان ایرانی با میانگین سنی ۳۵ سال، تحصیل‌کرده در دانشگاه امام خمینی (ره) و سایر دانشگاه‌های داخلی بودند.

به‌طور مسلم وقتی طرح، تجهیزات، نیروی انسانی و ساختار در اختیار خودمان باشد و بومی باشد، به راحتی می‌توان به اهداف مورد نظر دست یافت. انجام موفق مأموریت این ناوشکن‌ها موجب بهت و شگفتی تمام کشورهایی شد که در دریا صاحب سبک و تجهیزات هستند؛ آن‌ها مبهوت بودند که چگونه ما توانسته‌ایم در حوزه لجستیکی و پشتیبانی برای ۳۵۰ نفر تجهیزات تأمین کنیم، چرا که از مدل لجستیکی، هوشمند، ترکیبی و دریایی به‌طور هم‌زمان بهره برده‌ایم.

ایمنا: در سال‌های اخیر هر روز که می‌گذرد مصداق بارز این جمله که «ارتش فدای ملت است» را در عمل می‌بینیم. این شوق و ایثار مثال‌زدنی که در میان کارکنان ناوگروه ۸۶ و سایر ناوگروه‌های نیروی دریایی نشئت گرفته از کجا است؟

امیر محمدی: از اصلی‌ترین دلایلی که نیروی دریایی با جان خود دل به دریا می‌زند، می‌توان به چند مورد اشاره کرد. بخشی از این دلایل به خاطر فداکاری شهدای نیروی دریایی است به این معنی که راه کسانی که هفتم آذر سال ۵۹ با رشادت در دریا به شهادت رسیدند، هنوز ادامه دارد. مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) فرمودند که اگر همچون آن هفتم آذر دوباره اتفاق بیفتد، نیروی دریایی امروز پرشورتر، سرحال‌تر، عمیق‌تر و جاری‌تر در صحنه حاضر خواهد شد که نمونه آن را در رشادت کارکنان ناوگروه‌های ۷۵ و ۸۶ و آینده می‌بینیم. بخش دیگری از این دلایل به ترکیب درستی برمی‌گردد که در نیروی دریایی وجود دارد. تجهیزات بومی، دانش، ایمان، تعهد، تفکر بومی و هدایت و فرماندهی صحیح همه باعث می‌شوند تا شاهد رشادت‌های نیروی دریایی باشیم. و در نهایت مهم‌ترین عامل حضور فرمانده کل قوا به عنوان سکاندار حوزه نیروهای مسلح است که هم به لحاظ شرعی و هم نظامی ترکیب خوب اجرایی را ایجاد کرده است و موجب می‌شود که نیروی دریایی مأموریت‌های خود را به خوبی اجرا کند.

ایمنا: در حوزه عمل به فرامین رهبر معظم انقلاب به ویژه اینکه در دیدار اخیر فرمودند یکی «از ظرفیت‌های نیروی دریایی ارتش که می‌تواند موجب ایجاد امید و نشاط در میان جوانان شود، زمینه‌سازی برای امکان بازدید اردوهای راهیان پیشرفت از کارخانه‌ها و توانمندی‌های این نیرو است» چه برنامه‌هایی را دنبال می‌کنید؟

امیر محمدی: یکی از محاسن نیروی دریایی این است که در خصوص تمام تدابیر رهبر معظم انقلاب بلافاصله جلسه‌ای را برگزار می‌کند و راهبردهای کوتاه‌مدت، میان‌مدت و طولانی‌مدت برای عمل به این فرامین، مؤلفه‌ها و شاخص‌های مطرح شده توسط معظم‌له اتخاذ می‌کند. در همین خصوص پس از دیدار روز سه‌شنبه رهبر انقلاب با فرماندهان نیروی دریایی بلافاصله جلسه‌ای برگزار شد و نحوه ایجاد نشاط و امید در بین جوانان و نخبگان مورد بررسی قرار گرفت که امیدواریم حرکت جوانان ما همچون آن‌هایی که با میانگین سنی ۳۵ سال توانستند رکوردی را در حوزه پیمودن دور دنیا ایجاد کنند، تسری پیدا کند. همچنین همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند ما در تلاشیم تا جوانان به‌ویژه نخبگان بتوانند از تجهیزات و امکانات نیروی دریایی دیدن کنند و در آینده امکانات و تجهیزات خود را با کمک آن‌ها توسعه دهیم.

علاوه بر این، ما در دیدارهای سالانه خود با رهبر انقلاب گزارش سالانه‌ای از عمل به تدابیر ایشان ارائه می‌دهیم که موجب اتحاد و همدلی، شور و هیجان و هم‌افزایی در بین نیروها خواهد شد که از بالاترین رده تا پایین‌ترین عنصر در صحنه عملیات، این نتایج تسری خواهد یافت.

کد خبر 708582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.