آخرین وضعیت آلودگی و پاکی هوا در کلانشهرهای ایران، آذر ۱۴۰۲

بر اساس داده‌های روز گذشته و امروز (پنجشنبه) وضعیت شاخص کیفیت هوای کلانشهرهای کشور با قرار گرفتن بر موقعیت آلوده، سالم، ناسالم و پاک ثبت شده است که جزئیات آن را از نظر می‌گذرانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اگر نگاهی به روز گذشته و امروز _پنجشنبه نهم آذر_ بیندازیم، می‌توان میزان و شدت آلودگی هوا که بر آسمان شهرهای مختلف گسترده شده است را به خوبی حس کرد، از این‌رو ایمنا به مقایسه شاخص کیفی هوا در شهرهای مختلف پرداخته است که بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست، کلان‌شهر یاسوج پس از ۱۱ روز با قرار گرفتن روز شاخص‌های ۲۱۹، ۲۱۸ و ۲۱۵ در وضعیت بسیار ناسالم (بنفش) به عنوان آلوده‌ترین شهر کشور ثبت شده بود، امروز با شاخص ۳۶ در جزو شهرهای پاک (سبز) است، روز گذشته شاخص کیفی این استان ۲۰۹ بوده است.

بر اساس آمارهای ثبت شده، امروز همچون روز گذشته هشتم آذر سنجش کیفیت هوای هیچکدام از کلان‌شهرها در وضعیت ناسالم برای عموم (قرمز) قرار ندارد.

در همین راستا، دستگاه سنجش کیفیت هوا امروز در کلان‌شهرهای اصفهان، کرج، اهواز، سمنان، اراک و همدان در وضعیت هوای ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) است، اما روز گذشته شهرهای اصفهان، شهرکرد، خرم‌آباد، اراک در وضعیت (نارنجی) بود، در حالی‌که طی هشتم آذر شهرهای کرج، اهواز، سمنان، همدان در وضعیت سالم (زرد) قرار داشتند.

به این ترتیب، امروز سنجش کیفیت هوا در کلان‌شهرهای تبریز، ارومیه، اردبیل، بوشهر، تهران، شهرکرد، بیرجند، مشهد، بجنورد، زاهدان، شیراز، قزوین، سنندج، کرمان، کرمانشاه، خرم‌آباد و یزد در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد، به طوری‌که روز گذشته شهرهای تبریز، کرج، بوشهر، تهران، بیرجند، مشهد، اهواز، سمنان، زاهدان، شیراز، قزوین، کرمان، کرمانشاه، همدان و یزد در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار داشتند، در این شرایط شهرهای خرم‌آباد در وضعیت (نارنجی)، ارومیه، اردبیل، سنندج در وضعیت (سبز)، بجنورد هم بدون داده ثبت شده بودند.

بر این اساس سنجش کیفیت هوا امروز در کلان‌شهرهای ایلام، قم، یاسوج و رشت در وضعیت پاک (سبز) قرار دارد، در حالی‌که روز گذشته شهرهای ارومیه، اردبیل، ایلام، قم، سنندج و رشت در وضعیت پاک (سبز) قرار داشتند.

لازم است به این نکته اشاره کنیم که براساس داده‌های موجود سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست و مقایسه شاخص کیفی هوا؛ سنجش کیفیت هوا امروز در کلان‌شهرهای اصفهان با شاخص ۱۳۹، کرج با شاخص ۱۱۹، اهواز با شاخص ۱۱۷، سمنان با شاخص ۱۰۵، اراک با شاخص ۱۳۷، همدان با شاخص ۱۳۱، در وضعیت ناسالم (نارنجی) قرار دارد، در حالی‌که روز گذشته اصفهان با شاخص ۱۰۱، شهرکرد با شاخص ۱۲۳، خرم‌آباد با شاخص ۱۱۳، اراک با شاخص ۱۱۳، در وضعیت ناسالم (نارنجی) ثبت شده بودند.

در همین راستا، دستگاه سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه کلانشهرهای تبریز با شاخص ۹۹، ارومیه با شاخص ۷۶، اردبیل با شاخص ۵۵، بوشهر با شاخص ۵۵، تهران با شاخص ۹۶، شهرکرد با شاخص ۷۷، بیرجند با شاخص ۶۲، مشهد با شاخص ۵۷، بجنورد با شاخص ۶۹، زاهدان با شاخص ۸۱، شیراز با شاخص ۷۸، قزوین با شاخص ۹۰، سنندج با شاخص ۵۹، کرمان با شاخص ۷۷، کرمانشاه با شاخص ۹۶، خرم‌آباد با شاخص ۸۲، یزد با شاخص ۶۹ وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

در همین راستا، سنجش کیفیت هوا طی روز چهارشنبه هشتم آذر در کلانشهرهای تبریز با شاخص ۶۸، کرج با شاخص ۹۰، بوشهر با شاخص ۶۰، تهران با شاخص ۷۸، بیرجند با شاخص ۸۰، مشهد با شاخص ۵۳، اهواز با شاخص ۶۰، سمنان با شاخص ۸۹، زاهدان با شاخص ۶۹، شیراز با شاخص ۶۶، قزوین با شاخص ۶۸، کرمان با شاخص ۶۰، کرمانشاه با شاخص ۶۹، همدان با شاخص ۸۴، یزد با شاخص ۷۳ وضعیت هوای سالم (زرد) قرار داشتند.

لازم است بدانیم سنجش کیفیت هوا امروز در کلان‌شهرهای ایلام با شاخص ۴۷، قم با شاخص ۳۱، یاسوج با شاخص ۳۶، رشت با شاخص ۳۰، در وضعیت پاک (سبز) قرار دارد، اما روز گذشته شهرهای ارومیه با شاخص ۴۸، اردبیل با شاخص ۱۷، ایلام با شاخص ۴۰، قم با شاخص ۳۳، سنندج با شاخص ۴۵، رشت با شاخص ۳۳، در وضعیت پاک (سبز) بودند.

همچنین امروز شرایط کیفی هوای کلان‌شهرهای زنجان، گرگان، ساری، بندرعباس و ثبت نشده است، به طوری‌که روز گذشته شهرهای بجنورد، زنجان، گرگان، ساری و بندرعباس بدون داده ثبت شد.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

کد خبر 708332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.